Byggahus.se
Vad är det för plattor?
Dom var snygga
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad är det för plattor?
Dom var snygga
tack! Det är Ariostea Northstone levigato Silk (sidenkänsla på ytan)
30x60cm. De har en go känsla :) och stort antal mönster så de upprepar sig inte inom synbart avstånd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Färgen heter Dust
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej!

Vi håller på med en renovering av ett par golv i huset och har gjort följande:

Nedifrån;
* Betongplatta
* Cellplast ovanpå betongen. Inte fäst i betongen.
* Armeringsmatta ovanpå cellplasten.

- nästa steg blir att lägga ut vattenburna värmeslingor som najas i armeringsmattan.

Nu till våra funderingar:

1. Armeringsmattorna var inte alls så plana/raka som vi trott (aldrig hanterat sådana innan) , och på sina ställen står de upp så mkt som fyra cm över cellplasten. - hur kan vi fästa/hålla ner armeringsmattan mot cellplasten? Utan att använda distans med fäste. Firman som ska flytspackla allt samman anser inte att vi ska sätta distanser då vi ska flytspackla relativt tunt.

2. En bekant berättade att när han gjort på samma sätt så flöt allt samman upp på vissa ställen (!) då flytspacklet tog sig ner i skarvar och lyfte upp cellplast/armering och slang som då var lättare än flytspacklet och han fick i ren panik springa runt med spikplugg för att få ner allt samman mot plattan... det vill vi förstås undvika - behöver vi fästa cellplasten mot betongplattan? Med vad?

- kan det vara en ide att använda spikplugg med spikbricka för att fästa cellplasten mot betongen? Och kan vi kanske sedan hålla fast armeringsmattan mot cellplasten genom att naja fast nätet mot spikplattorna?
Har ni några andra förslag?

Tack! :)
Hejsan hur gick det för er ? Jag har nämligen samma problem hur löste ni det hela och hur blev resultatet?
Gick det att flyta på cellplast som inte är fixerad?
 
L Llainen skrev:
Hejsan hur gick det för er ? Jag har nämligen samma problem hur löste ni det hela och hur blev resultatet?
Gick det att flyta på cellplast som inte är fixerad?

Hej! Kul att du frågar det gick kanon- men vi bestämde oss för att fixera cellplasten, vi vågade inte testa utan. Slutresultatet blev väldigt bra! Hade det varit så att vi skulle flyta själva så tror jag kanske vi hade vågat prova men eftersom vi tog in en firma så ville vi vara säkra på att det inte skulle behöva göras om. Jag ska se om jag hittar några bilder från när det var gjort. Det var ganska omständigt att fästa cellplasten efter att vi hade lagt ut den. vi gjorde hål och slog fast den med spikpistol ner i plattan. Lite meckigt men blev bra och satt som berget. vi frågade flera som hade gjort misstaget att inte fästa cellplasten. Den flyter upp väldigt lätt. Speciellt när man satt fast vattenrör som då är luftfyllda.
 
Redigerat:
Monteringsdetalj som används för att fästa armeringsjärn, med orange plastbricka, på betongyta omgiven av isoleringsskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta med kakel och armeringsnät, en spikpistol och låda med dyckert, verktyg och skor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta under renovering med nät av armeringsjärn placerade ovanpå en befintlig kaklad yta, förberedd för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum under renovering med armeringsnät utlagt på golvet före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi gjorde liksom små krokar med hålbanden i stål, och i ett av hålen slog vi i spiken ner i plattan.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej! Kul att du frågar det gick kanon- men vi bestämde oss för att fixera cellplasten, vi vågade inte testa utan. Slutresultatet blev väldigt bra! Hade det varit så att vi skulle flyta själva så tror jag kanske vi hade vågat prova men eftersom vi tog in en firma så ville vi vara säkra på att det inte skulle behöva göras om. Jag ska se om jag hittar några bilder från när det var gjort. Det var ganska omständigt att fästa cellplasten efter att vi hade lagt ut den. vi gjorde hål och slog fast den med spikpistol ner i plattan. Lite meckigt men blev bra och satt som berget.
Okej tack för svar!! Ska fundera på hur vi ska göra
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej!

Vi håller på med en renovering av ett par golv i huset och har gjort följande:

Nedifrån;
* Betongplatta
* Cellplast ovanpå betongen. Inte fäst i betongen.
* Armeringsmatta ovanpå cellplasten.

- nästa steg blir att lägga ut vattenburna värmeslingor som najas i armeringsmattan.

Nu till våra funderingar:

1. Armeringsmattorna var inte alls så plana/raka som vi trott (aldrig hanterat sådana innan) , och på sina ställen står de upp så mkt som fyra cm över cellplasten. - hur kan vi fästa/hålla ner armeringsmattan mot cellplasten? Utan att använda distans med fäste. Firman som ska flytspackla allt samman anser inte att vi ska sätta distanser då vi ska flytspackla relativt tunt.

2. En bekant berättade att när han gjort på samma sätt så flöt allt samman upp på vissa ställen (!) då flytspacklet tog sig ner i skarvar och lyfte upp cellplast/armering och slang som då var lättare än flytspacklet och han fick i ren panik springa runt med spikplugg för att få ner allt samman mot plattan... det vill vi förstås undvika - behöver vi fästa cellplasten mot betongplattan? Med vad?

- kan det vara en ide att använda spikplugg med spikbricka för att fästa cellplasten mot betongen? Och kan vi kanske sedan hålla fast armeringsmattan mot cellplasten genom att naja fast nätet mot spikplattorna?
Har ni några andra förslag?

Tack! :)[/QUOTE
 
Det var någon vi pratade med som hade limmat cellplasten mot golvet. Det verkar helt klart enklast. Kolla bara så du väljer rätt lim, allt är inte lämpligt mot cellplast just. så hade vi gjort om det inte vore för att vi redan lagt ut all armering när vi kom på detta ‍♀️ Det var för jobbigt att plocka upp allt (totalt 100 kvadrat i olika vinklar och rum)
 
  • Gilla
Llainen
  • Laddar…
Juliabrink Juliabrink skrev:
Det var någon vi pratade med som hade limmat cellplasten mot golvet. Det verkar helt klart enklast. Kolla bara så du väljer rätt lim, allt är inte lämpligt mot cellplast just. så hade vi gjort om det inte vore för att vi redan lagt ut all armering när vi kom på detta ‍♀️ Det var för jobbigt att plocka upp allt (totalt 100 kvadrat i olika vinklar och rum)
Du minns inte vem det var som hade limmat? Så jag kanske skulle kunna komma i kontakt med denna person?
Vi vågar inte skjuta fast cellplasten för vi ha en plast under som är en fuktspärr mot betongen.
 
Det var i ett annat forum, minns inte tyvärr. Men limmet jag skrev upp då var illbruck PL600 Monteringslim. Jag vet dock inte hur det fäster mot plasten ni har under men skulle av uppgift funka mellan cellplast och betong. Är plasten ni har mellan fäst i betongen?
 
Okej tack. Nej plasten ligger också löst utrullad under cellplasten. Vilket j**la dilemma hela tiden
 
L Llainen skrev:
Okej tack. Nej plasten ligger också löst utrullad under cellplasten. Vilket j**la dilemma hela tiden

Då flyter nog den också upp om flytspacklet tar sig igenom springorna ner under. Testa om du vågar
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Då flyter nog den också upp om flytspacklet tar sig igenom springorna ner under. Testa om du vågar
Täta springor med tejp så det inte går ner flyt mellan. Då ligger eps’en kvar utan problem. Större glipor kan tätas med lite fogskum. Slangen måste fästas i eps’en så inte den flyter upp.
 
L largab skrev:
Täta springor med tejp så det inte går ner flyt mellan. Då ligger eps’en kvar utan problem. Större glipor kan tätas med lite fogskum. Slangen måste fästas i eps’en så inte den flyter upp.
Detta var vi inne på innan vi slog fast det i plattan, folk menade på att det svåra blir att täta i ytterkanterna dvs mot vägg? det kanske är olika resultat utifrån hur tjock cellplast man har visserligen. Vi la en ganska tunn pga takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.