Byggahus.se
30mm flytspackel.

Om ni nu är på nivån att det blir tjockare kanske det är lönt att ta betong istället för flytspackel, det blir billigare.

Hur mycket isolering har ni?
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Skulle PL200 funka som lim tro? Och hur reagerar det limmet när flytspackel kommer emot?
Skulle kunna vara som du skriver att de känner till det och att det således ger spackel runt om själva armeringen automatiskt...
Det finns särskilt cellplastlim. Står förmodligen bredvid PL200 i limhyllan i byggshoppen. Fogskum limmar också bra.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30mm flytspackel.

Om ni nu är på nivån att det blir tjockare kanske det är lönt att ta betong istället för flytspackel, det blir billigare.

Hur mycket isolering har ni?

Ja det blir nästa fråga vi får ställa spackelfirman. Men vad jag förstått så måste det ändå på en tunnare yta flytspackel ovanpå betongen va?
Och betongen i sig behöver härda relativt lång tid innan vi kan gå vidare med golvet?

Vi vill ha så låg bygghöjd som möjligt vilket begränsar oss och det är därför jag nojar om höjden. Vi har 30mm cellplast, och vill bara ha 30mm flytspackel, för att sedan lägga 9mm granitkeramik.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Ja det blir nästa fråga vi får ställa spackelfirman. Men vad jag förstått så måste det ändå på en tunnare yta flytspackel ovanpå betongen va?
Och betongen i sig behöver härda relativt lång tid innan vi kan gå vidare med golvet?

Vi vill ha så låg bygghöjd som möjligt vilket begränsar oss och det är därför jag nojar om höjden. Vi har 30mm cellplast, och vill bara ha 30mm flytspackel, för att sedan lägga 9mm granitkeramik.
Nej, gjuts det rätt behöver man inte spackla på. Däremot tar det längre tid innan man kan gå vidare, ja. Kommer ni upp mot att behöva gjuta eller spackla 50 mm så kan betong vara ett alternativ, men inte tunnare än så.

Läs om mitt tidigare inlägg också, råkade komma åt och posta innan jag blev färdig.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag är tveksam till hela konstruktionen. 30 mm cellplast är väldigt lite om nu plattan under är helt oisolerad.
Sen så behöver inte flytspacklet vara självbärande då underlaget är optimalt. Önskar man att det ska vara det så har nätet för stora rutor och är egentligen inte avsett för tunnare spacklingar.
Ska armeringen göra nytta alls så behöver den komma upp lite, dock inte som på en gjutning, men några millimeter i varje fall.
Den ska även som nämnts överlappa, absolut minimum en hel ruta. Mot väggarna läggs det 20-30 mm ifrån.

Om ni nu kör på detta så är det inget problem att cellplasten ligger löst förrän spacklet rinner mellan och lyfter alltihopa. Det går att skruva/spika fast nu om brickor för ändamålet används.
Tack!
Killen som ska spackla skrev ” 5 eller 6mm i tjocklek i 15cm rutor.” Angående armeringsmatta.
Det vi valde har 15cm rutor och är 5mm.
Så jag utgår från att rutstorleken är ok.
 
Lite synd att ni redan lagt ut cellplasten, det hade nog vart smartare att bara lägga 50mm multipor lättbetong block och skippa den tjocka flytspacklingen och bara sätta plattorna direkt på blocken.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite synd att ni redan lagt ut cellplasten, det hade nog vart smartare att bara lägga 50mm multipor lättbetong block och skippa den tjocka flytspacklingen och bara sätta plattorna direkt på blocken.
Eller bara EPS betong.
 
Har varit med på en sån här spackling för längesen men kommer inte alls ihåg hur det såg ut...
Tror du måste räkna på minst 13mm över slangen, sen att det blir mindre på några ställen det är nog inte hela världen.
Ska se om jag hittar några bilder från det jobbet, där kanske man ser hur det är gjort
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Tyvärr såg man inte hur det var gjort.

Jag tycker du bör ta dit firman i god tid innan det ska spacklas för att dom ska kunna godkänna underarbetet.

Slangen bör vattenfyllas innan spackling, men då ska man ha koll på trycket då det stiger av värmen som blir när spacklet torkar/härdar.
Firman som ska utföra jobbet bör ju ha bra erfarenhet av liknande jobb då det är mycket som kan gå fel
 
fogskum är billigt och limmar cellplast bra och kan täta skarvarna också.

Men enklast vore nog att lyfta upp armeringen o lägga plast över isoleringen som man låter gå upp lite på väggarna.

Betrakta flytspackel som vatten, minsta lilla hål eller glipa så letar det sig in och under.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tyvärr såg man inte hur det var gjort.

Jag tycker du bör ta dit firman i god tid innan det ska spacklas för att dom ska kunna godkänna underarbetet.

Slangen bör vattenfyllas innan spackling, men då ska man ha koll på trycket då det stiger av värmen som blir när spacklet torkar/härdar.
Firman som ska utföra jobbet bör ju ha bra erfarenhet av liknande jobb då det är mycket som kan gå fel
Slangarna, 6 st, kommer provtryckas innan vi spacklar. Däremot har inget sagts om att det ska ligga tryck på under tiden det spacklas och torkar? De provtrycks och sedan spacklar vi, därefter fylls slangarna på nytt. Är du säker att det gäller flytspackling och att det inte är betong du tänker på som härdar på ett annat sätt?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite synd att ni redan lagt ut cellplasten, det hade nog vart smartare att bara lägga 50mm multipor lättbetong block och skippa den tjocka flytspacklingen och bara sätta plattorna direkt på blocken.
Då missar vi värmslingorna om vi gör så. De ska spacklas in.
 
Hej alla,
Nu har vi dividerat fram och tillbaka och jag har även fått spackelfirman att de ringer mig senare i eftermiddag.

De vi tänker föreslå är att vi lägger armering omlott, för att sedan bulta fast både armering och cellplast mot betongplattan. Vi tänker oss då hålband (osäker på om det är rätt namn) där vi sätter bandet som en båge över armeringen och kör bultpistolen igenom hålen på var sin sida. På så vis fästes både cellplast och armeringsmatta nedåt.

Vi har inte förstått att flytspackel är så lättflytande innan. Det var en uppenbarelse...

Vi vill inte gjuta med betong då det bygger för mkt samt att vi av olika anledningar inte kan ha halva huset obrukbart så länge som det tar för betongen att härda innan ytskikt kan färdigställas. Jag hoppas att vi kan gå vidare med flytspackling.
 
I nuvarande läge hade jag gått runt och dragit i spikplugg med stora brickor. Känns som minst jobb.
Edit: och najat fast några extra rutor armeringsmatta över skarvarna förstås.
Edit2: om det nu inte är så att flytspacklet kan rinna iväg någonstans via skarvarna mellan cellplastskivorna (och väggarna). Då måste det tätas, som tidigare skrivits så får man betrakta flytspacklet i det närmaste som vatten.
Inför min flytspsckling åkte jag och köpte 10 tuber av billigaste målarfogen jag kunde hitta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
I nuvarande läge hade jag gått runt och dragit i spikplugg med stora brickor. Känns som minst jobb.
Det är också ett alternativ vi har. Men tror du inte det är ett jädra meck att borra alla de hålen för pluggen? Drar man rakt genom frigoliten så kommer ju knappast ”böset” ur borrhålet upp.. eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.