Byggahus.se
J Jörgen Ö skrev:
Är det rätt typ av flytspackel så är inte armeringsmattorna i första hand armering, utan mer för att fästa slangen i.
Sen kan jag tycka det är konstigt att TS i detta fall ska göra förarbetet själv, dessutom vad det verkar utan större info fr hantverkaren. Som tidigare sagts så är det mycket som kan gå fel i denna procedur, kan sluta i att golvet blir betydligt högre än tänkt, om man inte gör rätt fr början. Kan nog bli en härlig diskussion i en ny tråd om vems fel det är om det skiter sig...
Kan spontant tycka att 30mm flyt är för lite på denna konstruktion

Hej! Vi gör så mycket vi kan själva dels för att lära oss och av ekonomiska skäl och för att vi har ett intresse helt enkelt. Vi har snickare att rådfråga men vi hade inte forskat så mkt i just armeringen och trodde vi gjorde rätt, därför frågar vi nu runt innan vi går vidare. :) flytspackelfirman kommer hem och inspekterar innan de sätter igång och då kanske det är något mer som behöver göras. Jag hoppas de kommer tycka 3cm är nog men vem vet det kanske behöver bli något mer. Det får vi se, men det är så vi tänkt pga bygghöjd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rent spontant känns det som att största problemet är om isoleringen inte ligger an mot underlaget. Då kommer det att svikta och den relativt tunna spackelkakan spricker? Med lite tur pressas den kanske ner av tyngden när man häller ut spacklet, men jag brukar sällan ha tur...
Därför hade iallafall jag sett till att limma fast isoleringen ordentligt i underlaget.

Men förmodligen kommer det att gå hur bra som helst .Jag brukar ha en tendens att överanalysera och överarbeta saker...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Man brukar säga minst 30 mm på den lägsta punkten när armering och golvvärme är inblandat. Men det gäller på spånskiva. På cellplast borde det vara minst samma.
Vi pratade med LK support som rekommenderade 70mm för betong och 25 för flytspackel, varav vi själva höjt upp det till 30mm plus 9mm klinkers för bättre värmespridning.
 
useless useless skrev:
Rent spontant känns det som att största problemet är om isoleringen inte ligger an mot underlaget. Då kommer det att svikta och den relativt tunna spackelkakan spricker? Med lite tur pressas den kanske ner av tyngden när man häller ut spacklet, men jag brukar sällan ha tur...
Därför hade iallafall jag sett till att limma fast isoleringen ordentligt i underlaget.
Cellplasten är S200, minsta rekommendation var S80 så den vi valt är ganska tilltagen :)
Vi kommer fråga spackelfirman även detta, tack för input!
Jag har precis varit och inhandlat PL200 för att prova mig fram med limning.
Jag har sällan tur heller....
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Cellplasten är S200, minsta rekommendation var S80 så den vi valt är ganska tilltagen
Jo, men hur mycket tryck den tål spelar inte så stor roll om den hänger i luften och sviktar.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Hej! Vi gör så mycket vi kan själva dels för att lära oss och av ekonomiska skäl och för att vi har ett intresse helt enkelt. Vi har snickare att rådfråga men vi hade inte forskat så mkt i just armeringen och trodde vi gjorde rätt, därför frågar vi nu runt innan vi går vidare. :) flytspackelfirman kommer hem och inspekterar innan de sätter igång och då kanske det är något mer som behöver göras. Jag hoppas de kommer tycka 3cm är nog men vem vet det kanske behöver bli något mer. Det får vi se, men det är så vi tänkt pga bygghöjd.
Vad är skälet till cellplast? Dålig isolering?
 
useless useless skrev:
Jo, men hur mycket tryck den tål spelar inte så stor roll om den hänger i luften och sviktar.
Jaha du menar så! Bra tänkt. Tack!
Edit: plattan är väldigt plan och grymt bra städad (av mig ;)) så de ligger an, men du har definitivt en poäng
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vad är skälet till cellplast? Dålig isolering?
Plattan är isolerad men inte särskilt mycket, så för att inte elda allt för mkt för råttorna så fick det bli så
 
Bara cellplasten ligger mot golvet så håller det nog
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Kolla att limmet inte löser upp Cellplasten.
Vet att pl400 gjorde det för mig.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Hej alla! Vi fick fast cellplasmer mot golvet och drog ihop alla armeringsmattor, spackelfirman var här och inspekterade innan de började jobbet.

har någon flytspacklat in vattenburen värme tidigare? Vi valde 16mm rör. Hur mkt spackel ovan rör har ni valt att flyta? Förstår att det har med värmespridningen/jämn värme att göra.
Ovanpå läggs fix och en 9mm tjock granitkeramik.
 
Normalt är det minst 12-13mm ovan rör
 
Hej igen,
Vill bara tacka alla som kommit med råd, det har gått utmärkt! Nu är det flytat och hälften av ytskikten lagda. Inga sprickor kunde vi hitta i flytspacklet heller. Mycket nöjda :)
 
  • Renoverad korridor med nylagt flytspackel på golvet och väggar förberedda för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nylagt flytspacklat golv utan synliga sprickor och halvklara ytskikt på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda gråa klinkergolv i ett rum med vita väggar och utrymme för installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med halvlagda klinkergolv och byggverktyg, person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.