Om man är den enda spekulanten på huset då? Hur bjuder man "i fel riktning"?

Vi la oss på 10% under listpris.
Säljarna kom tillbaka via mäklaren och sa att de kunde tänka sig att mötas på 5% ner. Efter några turer så fick vi ner dem till 9% under listpris. Då hade det gått 6 veckor sedan de la ut huset. Nu är vi snart uppe i 12 veckor och marknaden runtom har sänkts ca 10%.
Hur motiverar vi säljarna att gå ner närmare 19%, huset är inte värt de 10% som resterande gått ner, då man har överprisat det ca 10% från allra första början.

Ja, hur motiverar man att man lägger ett lägre bud?
 
  • Gilla
Karusellen
  • Laddar…
T
Uppenbarligen skall man tydligen bara hålla klaffen och betala! Annars är man en "jobbig" köpare.

Märkligt att man som köpare skall rätta in sig i ledet, knappast så när man köper andra saker, en bil, en tv etc. Då är det säljaren som skall stryka köparen medhårs.

Är man en jobbig köpare för att man har många frågor? Det är väl om någon gång som man har rätt att fråga det man vill veta när man görs sitt livs största affär. "Ja du ser, det var vattenskada i badrummet. Men vi var iaf inte jobbiga och frågade om intyg på renoveringen!"
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Snabba avslut på några dagar - på affärer som handlar om många miljoner - är helt sjukt sanslöst.
Hur ska man t ex kunna genomföra sin undersökningsplikt om extra besiktningsmän måste anlitas och reparationsjobb värderas? Och det ska ske innan budgivningen ens börjar... av ALLA spekulanter :sweat:
 
T Thomas' skrev:
Uppenbarligen skall man tydligen bara hålla klaffen och betala! Annars är man en "jobbig" köpare.

Märkligt att man som köpare skall rätta in sig i ledet, knappast så när man köper andra saker, en bil, en tv etc. Då är det säljaren som skall stryka köparen medhårs.

Är man en jobbig köpare för att man har många frågor? Det är väl om någon gång som man har rätt att fråga det man vill veta när man görs sitt livs största affär. "Ja du ser, det var vattenskada i badrummet. Men vi var iaf inte jobbiga och frågade om intyg på renoveringen!"
Jag håller ju fullständigt med dig, sen beror det lite på vilken del av landet man pratar om.
Men som köpare kan man ofta sätta press på säljaren, spekulanter växer ju inte på träd, och då kan segdragna köpare få stryka på foten. Det är ju tyvärr lite höftskjutarens marknad, är man inte beredd på att skjuta lite från höften så får man leta vidare. Bil och TV med mera finns det ju ett lager av, 10 pers kan ju köpa den medans du står och funderar. De flesta hus finns bara i ett exemplar.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Om man är den enda spekulanten på huset då? Hur bjuder man "i fel riktning"?

Vi la oss på 10% under listpris.
Säljarna kom tillbaka via mäklaren och sa att de kunde tänka sig att mötas på 5% ner. Efter några turer så fick vi ner dem till 9% under listpris. Då hade det gått 6 veckor sedan de la ut huset. Nu är vi snart uppe i 12 veckor och marknaden runtom har sänkts ca 10%.
Hur motiverar vi säljarna att gå ner närmare 19%, huset är inte värt de 10% som resterande gått ner, då man har överprisat det ca 10% från allra första början.

Ja, hur motiverar man att man lägger ett lägre bud?
Men om ni fick ner det och möttes vid 9% under listpris, varför har de inte blivit affär?
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Blir lite fundersam om lånelöftesnacket.... banken kan ha gett kunden/spekulanten ett lånelöfte men såvida det inte är bundet till ett specifikt objekt är det inte så mycket värt. Lånelöftet är ingen fast utfästelse från banken att det lovar att låna ut en viss summa till en kund. Det ger så klart en indikation om spekulantens ekonomiska förutsättningar och vilket prisläge som är aktuellt, men banken tar ju hänsyn till en mängd andra faktorer och drar budgivningen iväg kan även banken bli skeptisk och ( förmodligen med all rätt) ifrågasätta om priset verkligen speglar värdet över tid. Då kan kunden lika gärna få besked att; javisst, ni får låna si och så mycket men INTE till den fastigheten och de driftkostnaderna etc..... kunden/vinnande budgivare blir oftast lika överraskad och irriterad som alla andra inblandade parter (säljare, övriga budgivare, mäklare).

Sedan är det ju faktiskt så att mäklaren, enligt FML, är skyldig att ta emot ALLA bud oavsett lånelöften och uppskattning av spekulantens ekonomiska möjligheter. Om budet ska bli officiellt är en annan sak och är slutligen säljarens beslut.

Bara lite funderingar, men dock viktigt att detta framkommer i reportage där experter uttalar sig.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Men om ni fick ner det och möttes vid 9% under listpris, varför har de inte blivit affär?
Vi accepterade inte "mötet", de accepterade inte vårt första bud utan kom med ett motbud som var 9% ner från listpris.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kanske futtigt att tjivas om 1%, men det är stora pengar om man ska betala dem själv.

När kåken dessutom med sitt listpris är ca 20% över marknadsvärde så vill man inte betala mer.

Det är bara att vänta. Behöver inte huset, men det hade varit kul att flytta till något eget.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
undine
Stycket "Kritisera säljarens älskade hus" undrar jag när säljaren skulle få vetskap om jag kritiserar huset. Säljaren är ju inte med på budgivning och mäklaren är ju inte mig i hasorna heller. Så om jag säger till min sambo när vi är i t.ex. vardagsrummet att "här behöver vi tapetsera om" är det ju inget någon av dem hör.

När man sitter och skriver kontrakt och skulle nämna nya tapeter så kan ju inte säljaren säga "Nä förresten jag vill nog inte sälja till er för ni gillar inte tapeten i vardagsrummet, hejdå".

För övrigt när det gäller sådana där "småhattare" som lägger 10 000 kr över hela tiden så fattar jag inte varför de gör så. Oftast trissar de upp priset ännu mer. När de lägger 10 000 kr över hela tiden så etsar de sig liksom fast och priset landar alltid mycket högre i slutändan än om nån klämmer till med 200 000 direkt. När jag lagt bud är sådana småhattare de värsta att råka på och de brukar sällan få huset i slutändan. Det ligger alltid nån storfräsare på lur och klämmer till med nåt på slutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.