1 126 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Facktermer... - vad innebär det som ingår i min entreprenad?
Hej!
En entreprenör ska själva mig bygga mitt hus, oinredd övervåning.
Tillverkaren är Eksjöhus,
Jag har problemet med vad som avses, eftersom man är novis.
Det står såhär gällande övervåning:
"Huset ska vara inrett på entrevåningen samt isolerat med vent och gles på övervåningen men resten oinrett. montering av radiatorer och fixering av brunn till övervåning ingår."
Vad innebär:
Isolerat?
Vent?
Gles?
Jag hade förstått det som att det kommer en helt isolerad övervåning med färdiga ytterväggar som har spånskiva på. men det kanske inte är så? hur tolkar ni detta innan jag går till säljare eller entreprenör?
Tacksam för hjälp.
En entreprenör ska själva mig bygga mitt hus, oinredd övervåning.
Tillverkaren är Eksjöhus,
Jag har problemet med vad som avses, eftersom man är novis.
Det står såhär gällande övervåning:
"Huset ska vara inrett på entrevåningen samt isolerat med vent och gles på övervåningen men resten oinrett. montering av radiatorer och fixering av brunn till övervåning ingår."
Vad innebär:
Isolerat?
Vent?
Gles?
Jag hade förstått det som att det kommer en helt isolerad övervåning med färdiga ytterväggar som har spånskiva på. men det kanske inte är så? hur tolkar ni detta innan jag går till säljare eller entreprenör?
Tacksam för hjälp.
Bästa svaret
Vent: ventilation.
Gles: glespanel. Det är lagret innanför fuktspärren i yttertaket. Det är klart för skivbeklädnad men inte mer. Det är så långt man måste bygga för att ha ett isolerat skal.
Edit: Ska brunnen fixeras bör glovspån ingå. Men en tydligare specifikation skulle ju inte vara fel.
Gles: glespanel. Det är lagret innanför fuktspärren i yttertaket. Det är klart för skivbeklädnad men inte mer. Det är så långt man måste bygga för att ha ett isolerat skal.
Edit: Ska brunnen fixeras bör glovspån ingå. Men en tydligare specifikation skulle ju inte vara fel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Wilo cirkulationspump - vad innebär värdet nW?
Värmepumpar -
Flamvaktdioden - innebär vad?
Ved, Pellets, Flis -
Bosch slagborr - slirande innebär att den är trasig?
Verktyg & Maskiner -
Vad innebär M-nummer för en trekantshylsa?
Verktyg & Maskiner -
Vad innebär en avvikelse på ett SäkV-intyg?
Vatten & Avlopp