25 607 läst ·
47 svar
26k läst
47 svar
Fabrikatet Metabo
Mig vetterligen så ger ökad Ah minskad laddningscykel, om detta stämmer så vet jag inte om 4,0 Ah skulle attrahera så många då det medför ökad vikt+storlek. Då det händer ytterst sällan att man står utan batteri om man har 3-4 st 3,0 Ah.
När jag jämför bilder av 3Ah batteriet med 4Ah så verkar de nästan lika stora:
http://www.lawson-his.co.uk/images/1317759578/metabo/625455000.jpg
https://www.toolstop.co.uk/images/stories/blog/mark/metabo_4ah_battery.jpg
Det mest troliga är att båda batterierna innehåller 5 st celler på 3.6 V vardera men att det nya batteriet har celler med högre kapacitet. Därför bör storlek och vikt vara ungefär samma som 3Ah batteriet.
Det skulle kunna vara celler liknade dessa t.ex:
http://www.batteryspace.com/LiMnNi-Rechargeable-26650-Cell-3.7V-4000-mAh-4.0A-rated-14.8Wh.aspx
http://www.lawson-his.co.uk/images/1317759578/metabo/625455000.jpg
https://www.toolstop.co.uk/images/stories/blog/mark/metabo_4ah_battery.jpg
Det mest troliga är att båda batterierna innehåller 5 st celler på 3.6 V vardera men att det nya batteriet har celler med högre kapacitet. Därför bör storlek och vikt vara ungefär samma som 3Ah batteriet.
Det skulle kunna vara celler liknade dessa t.ex:
http://www.batteryspace.com/LiMnNi-Rechargeable-26650-Cell-3.7V-4000-mAh-4.0A-rated-14.8Wh.aspx
Dessa batterier innehåller normalt 10 st 3,6V celler, i konfigurationen 2x5. Som ni kanske noterat finns ofta celler med halva kapaciteten, och storleken, de innehåller bara 5 celler.
Om jag inte minns helt fel är en normal beteckning på formatet 18650.
Om jag inte minns helt fel är en normal beteckning på formatet 18650.
Redigerat:
Efter mycket funderande på olika laddbara maskiner från Bosch, Makita, Metabo & Milwaukee så lade jag en order på en Borrskruvdragare "BS18LTX QUICK Impuls" & en Mutterdragare "SSW18LTX".
Metabo & dess 3åriga garanti (även på batterierna) + att det skall vara robusta maskiner, samt att det är intressant att prova något som inte finns i varje butik fällde avgörandet. Känns & funkar de bra så kompletterar jag säkert åtminstånde med cirkelsåg, tigersåg & vinkelslip.
Skall bli intressant.
Metabo & dess 3åriga garanti (även på batterierna) + att det skall vara robusta maskiner, samt att det är intressant att prova något som inte finns i varje butik fällde avgörandet. Känns & funkar de bra så kompletterar jag säkert åtminstånde med cirkelsåg, tigersåg & vinkelslip.
Skall bli intressant.
Verkar som din slutsats vad gäller storlek stämmer enligt vad det står i pressreleasenHelioz skrev:
http://www.metabo.com/Up-To-Date-Information.2024+M541267109f6.0.html
På förekommen anledning så skickar vi upp denna tråd.
Klistrar in en länk med Metabos 5.2Ah batteri.
http://www.metabo.com/Battery-pack-with-5-2-Ah.47467.0.html
http://www.toolstop.co.uk/exclusive-5.2ah-new-from-metabo-a1271
Klistrar in en länk med Metabos 5.2Ah batteri.
http://www.metabo.com/Battery-pack-with-5-2-Ah.47467.0.html
http://www.toolstop.co.uk/exclusive-5.2ah-new-from-metabo-a1271
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Lyfter upp den här tråden igen baserat på ett OT-inlägg jag gjorde i verktygspristråden och återgår till den ursprungliga frågeställningen.
Jag börjar på fullt allvar känna att Metabo för tillfället är det ledande all-roundmärket för byggverktyg. Äger förvisso hittills bara lackfräsen och stora multihammaren UHE 2850 och båda är verktyg inom områden där Metabo briljerar så min grundsyn är sannolikt vriden.
Oaktat detta hittar jag i huvudsak bara ett område där jag (till Festools förmån) direkt väljer bort Metabo. Det området är mer snickeriorienteradeverktyg som sänksåg, slipar, fräsar och liknande. Kap/ger är ett gränsfall. Där var Kapex av prisskäl inte ett alternativ för mig så jag köpte i slutändan Bosch GCM 8 SJL och är kanonnöjd med precision och känsla. Jag har dock en naggande känsla av att Metabo KGS 216 plus hade varit ett val som är minst lika bra eller snäppet vassare. Här har Metabo genom att ändra motorplaceringen lyckats göra en 8-tums kap/ger som lutar 46 grader åt både höger och vänster. Återigen, kapacitet och funktionalitet. På sticksågssidan har jag länge varit på väg att köpa Bosch (kan inte motivera Mafell) men ännu inte skjutit då att jag inte lyckats mentalt skriva av Metabo STE 140 plus. (Om någon kan hjälpa mig åt ena eller andra hållet så lyssnar jag gärna).
Sedan är det batteriserien, som är marknadsledande i termer av batterikapacitet och on par med Hitachi även vad gäller garantier på batterier. Maskinerna ger ett så bra intryck att jag med visst allvar leker med idén att sälja mina 2 månader gamla Makita LXT-prylar och bygga batterimaskinpark på Metabos utbud istället. Det är absolut inget fel på Makitorna, de är tvärtom jättebra, men jag känner av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på att jag skulle kunna vara ännu lite nöjdare. I slutändan tar jag väl förnuftet till fånga men hade jag gjort mer research i höstas hade batteriparken idag varit Metabo.
Sammanfattningsvis tror jag att om man skall bygga så är Metabo da sheit och om man skall tillverka finns det alternativ som är bättre. Work. Don't Play.
Edit: Kom just att tänka på att Metabo inte har ett multiverktyg. Jag tror det säger något om vilken målgrupp de vänder sig till.
Jag börjar på fullt allvar känna att Metabo för tillfället är det ledande all-roundmärket för byggverktyg. Äger förvisso hittills bara lackfräsen och stora multihammaren UHE 2850 och båda är verktyg inom områden där Metabo briljerar så min grundsyn är sannolikt vriden.
Oaktat detta hittar jag i huvudsak bara ett område där jag (till Festools förmån) direkt väljer bort Metabo. Det området är mer snickeriorienteradeverktyg som sänksåg, slipar, fräsar och liknande. Kap/ger är ett gränsfall. Där var Kapex av prisskäl inte ett alternativ för mig så jag köpte i slutändan Bosch GCM 8 SJL och är kanonnöjd med precision och känsla. Jag har dock en naggande känsla av att Metabo KGS 216 plus hade varit ett val som är minst lika bra eller snäppet vassare. Här har Metabo genom att ändra motorplaceringen lyckats göra en 8-tums kap/ger som lutar 46 grader åt både höger och vänster. Återigen, kapacitet och funktionalitet. På sticksågssidan har jag länge varit på väg att köpa Bosch (kan inte motivera Mafell) men ännu inte skjutit då att jag inte lyckats mentalt skriva av Metabo STE 140 plus. (Om någon kan hjälpa mig åt ena eller andra hållet så lyssnar jag gärna).
Sedan är det batteriserien, som är marknadsledande i termer av batterikapacitet och on par med Hitachi även vad gäller garantier på batterier. Maskinerna ger ett så bra intryck att jag med visst allvar leker med idén att sälja mina 2 månader gamla Makita LXT-prylar och bygga batterimaskinpark på Metabos utbud istället. Det är absolut inget fel på Makitorna, de är tvärtom jättebra, men jag känner av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på att jag skulle kunna vara ännu lite nöjdare. I slutändan tar jag väl förnuftet till fånga men hade jag gjort mer research i höstas hade batteriparken idag varit Metabo.
Sammanfattningsvis tror jag att om man skall bygga så är Metabo da sheit och om man skall tillverka finns det alternativ som är bättre. Work. Don't Play.
Edit: Kom just att tänka på att Metabo inte har ett multiverktyg. Jag tror det säger något om vilken målgrupp de vänder sig till.
Redigerat:
Herr Hysteres skrev:"Jag börjar på fullt allvar känna att Metabo för tillfället är det ledande all-roundmärket för byggverktyg". "Metabo briljerar så min grundsyn är sannolikt vriden".
" I slutändan tar jag väl förnuftet till fånga men hade jag gjort mer research i höstas hade batteriparken idag varit Metabo"
Sammanfattningsvis tror jag att om man skall bygga så är Metabo da sheit .
Har du blivit sponsrad???
Ja, det kanske står "Building trade" av en anledning på deras rubrik för elverktygen.Herr Hysteres skrev:
http://www.metabo.co.uk/Building-trade.33636.0.html
"Extremely high demands are made of tools in the Construction sector."
Men hur som, även om de inte har allt i nuläget, så bra grejor är det.
Någon som har testat Metabos kombinerade sänk-/cirkelsåg KSE 55 Vario? Som den Metabo-fantast som jag är så är jag lite småsugen på den, men samtidigt känns det som att det troligtvis är värt 1500 kronor extra för ett Festool-paket.
Talar du om ett multiverktyg typ Fein multimaster/supercut? Vad skulle det i så fall säga om målgruppen?Herr Hysteres skrev:
Allmänt tror jag det är svårt att säga att ett märke skulle vara bäst på ett helt segment.
Jag får väl hålla med Daniel_N om att det självklart inte är så att ett märke är bäst på allt. Köper man från endast en tillverkare kommer man missa bra grejer hos andra märken. Får ändå säga att jag är imponerad av mina Metabogrejer så här långt. Jag kände dock på en av deras sticksågar och den var minst sagt osofistikerad i konstruktionen.
När det gäller Multimaster/Supercut så har jag fått intrycket av att de används en hel del även professionellt. Särskilt vid fönsterjobb.
När det gäller Multimaster/Supercut så har jag fått intrycket av att de används en hel del även professionellt. Särskilt vid fönsterjobb.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Att man som ovan nämnts i huvudsak vänder sig till konstruktionsbyggare, tror jag. Jag ser fler användningsområden för min GOP i samband med renovering/installation/färdigställande av hus än jag gör vid stomresning för sporthall, men jag kan ha fel.Daniel_N skrev:
Edit: uppenbarligen hade jag med hänvisning till tachos inlägg fel.
Givetvis. Dock vill ju gärna tillverkarna positionera sig på det sättet och då kan man ju ha en åsikt om vilka som lyckas mer eller mindre bra.Daniel_N skrev:
Remne - tyvärr är jag inte sponsrad
tacho - tittade oxå på den men köpte TS55 (från Axminster) med samma logik.
Redigerat:
Jag och min far brukar hjälpa varandra med olika bygg och renoverings-projekt. Min far köper DeWalt och Metabo. Jag själv har snöat in på blå och grön Bosch och Makita. Som jag ser det så är Metabo, blå Bosch och Makita i samma liga, men de är bäst på olika saker. Exempelvis är sticksågen från Bosch riktigt bra, 18 V skruvdragaren från Metabo är fantastisk och jag gillar skarpt sänksågen och slagborren med SDS plus-fäste från Makita. Metabos cirkelsåg är jag inte imponerad av. Där är min 30 år gamla Black & Decker lika bra. DeWalt har i min mening inte en chans i någon av kategorierna där jag haft möjlighet att jämföra med de andra märkena. Jag tror också att man missar bra maskiner om man snöar in för mycket på bara ett märke. Jag personligen vill plocka godbitarna från olika märken, men skulle vilja hitta ett märke som var good enough på batterimaskiner så att man slipper ha olika laddare och batterier. Nästa maskininköp blir förmodligen något skruvdragarpaket där det även finns en lampa med i kitet. Där blir det väldigt svårt att välja mellan blå Bosch, Metabo och Makita.
Den enda Metabo maskinen jag äger är lackfräsen och det är ju en underbar maskin som jag inte trodde jag skulle ha nytta av efter trapprenoveringen. Men man hittar användning för den.
Kan helt klart tänka mig fler maskiner av dom men har som krav att det ska vara i Metaboxen då. Tyvärr har den inte varit med då jag kollat på maskiner så det har blivit blå Bosch istället eller Makita som ju iof har Mackpack som jag tror passar på Metaboxen.
Tyvärr tror jag för Metabos del att den billiga kap/gersågen avskräcker från märket. Hur ofta ser man inte en glappig maskin som demo på Bauhaus? "Håller det inte i affären håller det inte hemma".
Kan helt klart tänka mig fler maskiner av dom men har som krav att det ska vara i Metaboxen då. Tyvärr har den inte varit med då jag kollat på maskiner så det har blivit blå Bosch istället eller Makita som ju iof har Mackpack som jag tror passar på Metaboxen.
Tyvärr tror jag för Metabos del att den billiga kap/gersågen avskräcker från märket. Hur ofta ser man inte en glappig maskin som demo på Bauhaus? "Håller det inte i affären håller det inte hemma".
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer