6 764 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Faa... Jag menar -oj så förargligt, jag skar till gipsskivan spegelvänd. Är bak och framsidan likada
Jag har satt en gipsskiva bakochfram en gång på en plats där inte ojämnheter spelade någon roll. Det var tur, för den var inte slät på baksidan. Det är inte säkert att detsamma gäller för din skiva. Men kolla noga.
Japp nästan nära på , baksidan har ett papper som lite mindre tåligt vad spackling mot framsidan men går att ha utåt ,
Det med kant i kant är lite annat , framsida har spackelfog , då får du fasa in ca 2-3 cm så spacklet har något att bita i , samt spackla brett ca 30 cm för att lura ögat att tro det är slätt och jämt . ska du måla så spackla gärna 40 cm , det måste bli långa backar där .
Med tapet så luras ögat lite mer
Det med kant i kant är lite annat , framsida har spackelfog , då får du fasa in ca 2-3 cm så spacklet har något att bita i , samt spackla brett ca 30 cm för att lura ögat att tro det är slätt och jämt . ska du måla så spackla gärna 40 cm , det måste bli långa backar där .
Med tapet så luras ögat lite mer
Lösningen är redan beskriven i tråden men häng med till tråden där vi tar skryt om Murphy och ting som inte går som tänkt eller vår väg till nya höjder 
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-har-tid-och-borde-goera-annat.308105/unread
God jul Staffan2000!
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-har-tid-och-borde-goera-annat.308105/unread
God jul Staffan2000!
Jag undrar samma fråga.
Jag har en två trekanter som ska gipsas, & trodde jag kunde använda den biten som blir över från första trekanten till den andra spegelvända trekanten. Men nu förstår jag ju att man får ut två likadana trekanter från en skiva. Men om jag monterar en av dem med baksidan ut, så kommer den att passa. Bara det inte blir något problem med skruvning (pappen kanske inte är lika elastisk), eller spacklingen av skallarna, eller målningen 🤔
Har inte tid att hämta en ny skiva 😆
Jag har en två trekanter som ska gipsas, & trodde jag kunde använda den biten som blir över från första trekanten till den andra spegelvända trekanten. Men nu förstår jag ju att man får ut två likadana trekanter från en skiva. Men om jag monterar en av dem med baksidan ut, så kommer den att passa. Bara det inte blir något problem med skruvning (pappen kanske inte är lika elastisk), eller spacklingen av skallarna, eller målningen 🤔
Har inte tid att hämta en ny skiva 😆
Det är inte så högteknologiskt med gipsskivor. Det är inga problem att skruva dit dem med baksidan utåt. Det är inga problem att spackla heller. Men möjligen är den inte lika slät så att du får spackla mer. Och färgen fäster utan problem.
Klicka här för att svara