Hej,
Har till 90% gjort klart en altan men odlingslådor och en liten sittbänk nu under början av semestern. Det som återstår nu är bla. Fris samt brädor att täcka sidorna med. Det sista lilla som för mig alltid tar sjukt lång tid att få till av olika anledningar.
altanen är hyfsat rak men det är inga 90graders hörn så min fråga är enligt följande:
HUR sågar jag till grisen så det blir snygga (gerade) hörn på enklast möjliga sätt?
Jag vill ha så långa frisbrädor som möjligt så att såga till en kortare bit är jag inte så sugen på även om det borde vara enklare/mer förlåtande.
4,5m lång ca blir varje del.
trevlig kväll!
Har till 90% gjort klart en altan men odlingslådor och en liten sittbänk nu under början av semestern. Det som återstår nu är bla. Fris samt brädor att täcka sidorna med. Det sista lilla som för mig alltid tar sjukt lång tid att få till av olika anledningar.
altanen är hyfsat rak men det är inga 90graders hörn så min fråga är enligt följande:
HUR sågar jag till grisen så det blir snygga (gerade) hörn på enklast möjliga sätt?
Jag vill ha så långa frisbrädor som möjligt så att såga till en kortare bit är jag inte så sugen på även om det borde vara enklare/mer förlåtande.
trevlig kväll!
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Provsåga geringarna med lite spillbitar tills du hittar något du är nöjd med. Lägg inte ner för mycket jobb på att få det perfekt, för vinkeln kommer att variera beroende på hur torrt virket är.
När virket torkar/blir blött ändras bredden ett antal millimeter och det kommer göra att det glipar mer eller mindre i inner- eller ytterhörn. Mina geringar är perfekta under våren, men sämre på sommaren…
När virket torkar/blir blött ändras bredden ett antal millimeter och det kommer göra att det glipar mer eller mindre i inner- eller ytterhörn. Mina geringar är perfekta under våren, men sämre på sommaren…
Du har redan fått bra tips, men jag vill flika in med att om du sågar flera provbitar, typ 46,47,49 grader osv, så skriv en siffra på provbiten vilken vinkel den är. Annars står du snabbt där med 4 bitar och du vet inte vilken som är vilken när du provar fram och tillbaka 
Lägg ut frisbrädorna löst där de ska vara, den ena liggandes ovanpå den andra. Rita ett streck på den översta i den vinkel du vill ha, och kapa den. Sedan ritar du streck på den undre med den kapade kanten. Kapa den undre och du har perfekt passning i exakt den vinkel du vill ha.O Oskpet skrev:Hej,
trevlig kväll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag testade båda lösningarna och de blev helt OK resultat tycker jag. Altanen är färdig nu, bara odlingslådorna som ska fyllas med jord kvar..
Tack för tipsen!
Det blev ju kanon! Kan inte du posta en bild nu när det gått ett tag, så man kan se hur geringen ser ut nu när det gått ett par år? Är i samma sits nu som du var i för några år sen 😊O Oskpet skrev:
Hej,Davidbagare skrev:
Tack för fint omdöme
Såhär ser det ut idag. Det ändras lite med årstiden så nu är det lite större springa.
Var iväg o köpte reglar och ribbor idag för att bygga ett staket för lite insynsskydd idag så roligt att denna tråd blev lite aktuell igen när det ska bli en uppdatering igen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ändå väldigt bra ut fortfarande!O Oskpet skrev:Hej,
Tack för fint omdöme
Såhär ser det ut idag. Det ändras lite med årstiden så nu är det lite större springa.
Var iväg o köpte reglar och ribbor idag för att bygga ett staket för lite insynsskydd idag så roligt att denna tråd blev lite aktuell igen när det ska bli en uppdatering igen!
[bild]
[bild]
Det är helt ok, inget jag går o tänker på iaf. Sen vi byggde uteplatsen är det där vi sitter 90% av tiden på sommaren så det blev en lyckträff.Davidbagare skrev:
Jag fick bra tips om geringen här så vi får
se om det blir några frågor kring staketet/insynsskyddet framöver med.
Tack för uppdateringen.O Oskpet skrev:Hej,
Tack för fint omdöme
[bild]
[bild]
Såhär ser det ut just nu. Blir klart imorgon förhoppningsvis.
Ribborna är lite glesare längre ner och tätare längre upp för att göra insynsskyddet än bättre.
Stolparna ska kapas när vi är klara och så blir det en lite bredare bräda överst.
Ribborna är lite glesare längre ner och tätare längre upp för att göra insynsskyddet än bättre.
Stolparna ska kapas när vi är klara och så blir det en lite bredare bräda överst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken färg för att snygga till taket…
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får jag till snygga hörn i betongen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Snygga till struktur- puts/tapet eller färg?
Socialt & Projekt -
Hur snygga till detta på handfat(repor,jack)
Badrum -
Hur får man snyggast till riktiga fönsterfoder och flytta ut fönster?
Fönster & Dörrar