Hängde upp dotterns gymnastikringar i ett hyreshus från 60-talet för ett par år sedan. Betongen är det hårdaste jag varit med om och att ta det fyra hålen på 12 mm var ett helvete i sig... men ett än större bekymmer visar sig nu när jag ska få ut bultarna här vid flytt. En bult var vänlig nog att bara skruva ur sig/släppa, men de andra slirar bara då "muttern" rör sig fritt mot "metallpluggen" (ursäkta om jag inte använder korrekt branschspråk, är för mycket av en novis). En har jag med mycket våld fått ut halvvägs, men nu är det tvärstopp (kofot å två man och en arsenal av svordomar).
https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/
På länken ovan kan ni se hur bult, metallcylinder/plugg och mutter ser ut. Undrar jag också om det inte var frästa spår vid cylindern där muttern är så muttern pressades in i cylinder och fick cylindern att expandera inne i betongen... de har suttit som berget ifall. Men hur får man väck det?
Kan gärna inte vinkelkapa bort bulthuvudet inne i en lägenhet, alldeles för mycket gnistor och risk? Kan man borra bort bulthuvud, få loss metallkonsolen som ringarna hängt i och sen bara spackla över? Dremel?
Min lågprishammare dög dock inte för jobbet ifall, så mottar gärna alla goda råd
https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/
På länken ovan kan ni se hur bult, metallcylinder/plugg och mutter ser ut. Undrar jag också om det inte var frästa spår vid cylindern där muttern är så muttern pressades in i cylinder och fick cylindern att expandera inne i betongen... de har suttit som berget ifall. Men hur får man väck det?
Kan gärna inte vinkelkapa bort bulthuvudet inne i en lägenhet, alldeles för mycket gnistor och risk? Kan man borra bort bulthuvud, få loss metallkonsolen som ringarna hängt i och sen bara spackla över? Dremel?
Min lågprishammare dög dock inte för jobbet ifall, så mottar gärna alla goda råd
Redigerat:
Nybörjarfråga, men är det manuell eller maskin som är enklast? Tänker som sagt det kan vara svårt att komma åt med en klumpig manik?RoTe skrev:
Här är en grej annars, finns det metallblad till en sån? Är det att tänka på överhuvudtaget?
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-multiverktyg-Starlock-BIM-instickssågblad/dp/B018YPFM4Q/
Knepigt värre är det, ser ut att vara en bult med gänga i en kona. Kan vara att det kommit betongdamm på gängorna och då skär det ihop. Du får försöka dra till lite extra på bultarna om det går. Någon hylsa sticker utanför betongen och kan gå att hålla med en större polygrip eller en lite rörtång, värre om hylsan är jäms med taket. Finns det ett lite mellanrum fäste och tak, kan det gå att med en kofot spänna så konan låser.
Skulle bulten lossna, så är det bara ett sätt att få ut hylsan, att vrida den runt, men svårt då den har exspanderat i hålet.
Skulle bulten lossna, så är det bara ett sätt att få ut hylsan, att vrida den runt, men svårt då den har exspanderat i hålet.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Japp, där har du det perfekta verktyget för det uppdraget.N Nudeln skrev:
Tigersåg är mycket effektivare på så tjock metall..N Nudeln skrev:
Ja metallblad har du ingen tigersåg så kanske du kan låna eller hyra..N Nudeln skrev:
Jag gillar dessa blad..
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Nu är det gjort. Grannen kom över med en tigersåg från Dewalt och gjorde processen kort... Tog kanske tio minuter allt som allt att kapa de tre bultar som satt kvar. Får tacka för alla goda råd och min granne!
Bara ett lager (fuktigt) spackel än, tänker att slutresultatet blir något bättre med ett par lager till och lite färg 😊
Bara ett lager (fuktigt) spackel än, tänker att slutresultatet blir något bättre med ett par lager till och lite färg 😊