Hängde upp dotterns gymnastikringar i ett hyreshus från 60-talet för ett par år sedan. Betongen är det hårdaste jag varit med om och att ta det fyra hålen på 12 mm var ett helvete i sig... men ett än större bekymmer visar sig nu när jag ska få ut bultarna här vid flytt. En bult var vänlig nog att bara skruva ur sig/släppa, men de andra slirar bara då "muttern" rör sig fritt mot "metallpluggen" (ursäkta om jag inte använder korrekt branschspråk, är för mycket av en novis). En har jag med mycket våld fått ut halvvägs, men nu är det tvärstopp (kofot å två man och en arsenal av svordomar).

https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/

På länken ovan kan ni se hur bult, metallcylinder/plugg och mutter ser ut. Undrar jag också om det inte var frästa spår vid cylindern där muttern är så muttern pressades in i cylinder och fick cylindern att expandera inne i betongen... de har suttit som berget ifall. Men hur får man väck det?

Kan gärna inte vinkelkapa bort bulthuvudet inne i en lägenhet, alldeles för mycket gnistor och risk? Kan man borra bort bulthuvud, få loss metallkonsolen som ringarna hängt i och sen bara spackla över? Dremel?

Min lågprishammare dög dock inte för jobbet ifall, så mottar gärna alla goda råd :D

• Metallfäste för gymnastikringar monterat i taket. Två bultar synliga i ett kornigt betongtak, en del av ett hyreshus från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller hammare under takfästen med upphängda gymnastikringar i ett rum, ljuskälla i taket.
    Skapa konto
  • Metallfäste med en bult i taket på 60-talshus, där bulten är delvis urskruvad men fastnar och omgivande färg flagar.
    Skapa konto
  • Monteringsanordning för gymnastikringar i betongtak, bult och metallbeslag synliga, delvis lossnat från det strukturerade taket.
    Skapa konto
Redigerat:
RoTe
Kapa... Tigersåg är kanske smartast i en bostad.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
J
Tigersåg..

RoTe RoTe skrev:
Kapa... Tigersåg är kanske smartast i en bostad.
Det går nog på den metallkonsol som hänger ner, men hur kommer jag under den andra som sitter i princip dikt an taket med en tigersåg?

RoTe
N Nudeln skrev:
Det går nog på den metallkonsol som hänger ner, men hur kommer jag under den andra som sitter i princip dikt an taket med en tigersåg?
Du lägger något tunnt men ändå tåligt, typ plåt mot taket och låter sågbladet böjas mot den.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Knepigt värre är det, ser ut att vara en bult med gänga i en kona. Kan vara att det kommit betongdamm på gängorna och då skär det ihop. Du får försöka dra till lite extra på bultarna om det går. Någon hylsa sticker utanför betongen och kan gå att hålla med en större polygrip eller en lite rörtång, värre om hylsan är jäms med taket. Finns det ett lite mellanrum fäste och tak, kan det gå att med en kofot spänna så konan låser.
Skulle bulten lossna, så är det bara ett sätt att få ut hylsan, att vrida den runt, men svårt då den har exspanderat i hålet.

Jag hade kört vinkelkap, visst flyger det gnistor men öppna fönster för vädring och håll upp nån skiva framför gnissprutet som tar upp det mesta.

N Nudeln skrev:
Nybörjarfråga, men är det manuell eller maskin som är enklast? Tänker som sagt det kan vara svårt att komma åt med en klumpig manik?

Här är en grej annars, finns det metallblad till en sån? Är det att tänka på överhuvudtaget?
[länk]
Japp, där har du det perfekta verktyget för det uppdraget.

J
N Nudeln skrev:
Nybörjarfråga, men är det manuell eller maskin som är enklast? Tänker som sagt det kan vara svårt att komma åt med en klumpig manik?

Här är en grej annars, finns det metallblad till en sån? Är det att tänka på överhuvudtaget?
[länk]
Tigersåg är mycket effektivare på så tjock metall..

J Jansson69 skrev:
Tigersåg är mycket effektivare på så tjock metall..
Jag tror också multiverktyget kan vara lite klen för jobbet. Den duger säkert till några veka spikar... Får man fråga om du har förslag på tigersåg, kanske än viktigare bra blad?

J
N Nudeln skrev:
Jag tror också multiverktyget kan vara lite klen för jobbet. Den duger säkert till några veka spikar... Får man fråga om du har förslag på tigersåg, kanske än viktigare bra blad?
Ja metallblad har du ingen tigersåg så kanske du kan låna eller hyra..

Jag gillar dessa blad..

• Bilden visar ett Bosch Progressor tigersågblad för metall med betyg 3,0.
    Skapa konto
Dremel kanske är ett alternativ trots allt...

N Nudeln skrev:
Finns blad som klarar det där utan problem med multimaskinen.. Men dom är inte billiga

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Nu är det gjort. Grannen kom över med en tigersåg från Dewalt och gjorde processen kort... Tog kanske tio minuter allt som allt att kapa de tre bultar som satt kvar. Får tacka för alla goda råd och min granne!

Bara ett lager (fuktigt) spackel än, tänker att slutresultatet blir något bättre med ett par lager till och lite färg 😊

• Tak med en rund lampa, spår av spacklade områden syns runtom.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.