Vi har precis köpt en fastighet som har en ejektorpump där allt har varit avstängt i ett år kanske. Testade att bara slå på strömmen men pumpen suger inget vatten så jag antar att jag måste fylla på vatten och lufta pumpen?

Om jag har förstått det korrekt så är luftningsventilen inringat där i orange och "påfyllningskoppen" i grönt. I alla fall så har jag försökt öppna påfyllningen där men den sitter som berget. Har testat 5-56 och knacka/dra och försökt våldföra mig lagomt på den men jag tycker mig inte lyckas rubba den. Pumpen sitter dessutom inte fastskruvad så det är inte alltför enkelt att få till de.

Vad jag kan se så ser det ut som koppen sitter fastmonterad i pumpen med två bultar. Skulle det vara en god ide att dra upp dem samt ta loss anslutningen där vid röd pil? Tänkte att då skulle jag plocka loss hela den där påfyllningsgrejen och sätta den i ett skruvstäde och kanske kunna gå lös på den lite lättare?

Eller finns det något bättre sätt?

20160417_114418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller kan jag fylla på med vatten på något annat sätt?

Hej, du tänker helt rätt vad det gäller de olika pluggarnas funktion.
Det är väl en bra idé att lossa hela påfyllningskopplingen. Tänk på ett du kan komma behöva en ny packning mellan den och pumphuset.
Kan du inte skruva fast pumpen i golvet?

Ok.

Hade inga grejer för att sätta fast den men man kanske ska försöka göra det och se om man får bättre kraft då när pumpen sitter fast.

Är det där verkligen en ejektorpump? Det ser mer ut som att den suger. En ejektorpump hade nog haft två anslutningar till?

Syns lite dåligt men där bakom avluftningen så skymtas ett rör vid gallfeber. Det är anslutet bak på pumpen

Aha, och det röret går vidare till hydroforen?

Gallfeber :-)

Du kan ju också prova att värma den omgivande metallen med en varmluftspistol så att den blir riktigt varm. Kanske utvidgar den såpass mycket att du lätt kan lossa pluggen.

svartöra skrev:
Aha, och det röret går vidare till hydroforen?

Gallfeber :-)
Haha, gullfibern skulle de va. Jädra autokorrekt :D

Precis, det röret går vidare till en hydropress.

Patrick E skrev:
Du kan ju också prova att värma den omgivande metallen med en varmluftspistol så att den blir riktigt varm. Kanske utvidgar den såpass mycket att du lätt kan lossa pluggen.
Jag tog faktiskt med mig en gasolbrännare och funderade på att testa värma men tänkte att det var stor metallklump som skulle värmas att det inte skulle fungera. Men jag kanske ska ge det ett försök ändå, fast det kanske är bättre med en varmluftspistol.

I mina försök har jag dock lyckats rubba pumpen när jag hållt på (eftersom den inte sitter fastmonterad) så nu droppar det i kopplingen där vid röda pilen. Har testat att lossa och dra åt muttern igen men det droppar ändå, Är det möjligt att få dem täta efter man lossat och sedan dragit åt den igen eller är det något som måste bytas?

• Gilla
Stjalpetlunkan
  • Laddar…
En ejektorpump behöver mycket vatten för att starta så fyll hydroforen med kanske 50 liter vatten.
Det behövs vatten som med högt tryck ska pumpas NER i brunnen för att få upp vatten.
Sedan måste det luftas här och där också.

Protte

Att använda öppen låga till gjutjärn är inte bra. (kan spricka) Börja med rostlösare (fosforsyra) finns på Biltema mm.
Värm sedan med varmluft om det behövs, det släpper garanterat. VVS-tätning fungerar om gängan är tillräckligt ren,
För att en ejektormaskin skall fungera bra måste den vara tät hela vägen, och ejektorn ren (Kan bakblåsas med
tryckluft uppifrån, plugga då det andra röret tillfälligt, samtidigt kan man då kolla att backventilen är tät i motriktningen,
som är det vanligaste problemet att vattnet släpper i pelaren (röret) upp till pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.