God eftermiddag.

Jag ville höra med forumet vad bästa metoden är för att permanent få bort oönskade träd.

Vi har en lönn som på 2 år har växt sig väldigt stor och blivit ett problem snabbare än vi hade hoppats. Den står i närheten av vår damm och jag befarar att den kommer att punktera dammduken alternativt ta för mycket plats.

En liten björk har växt till sig vid infarten till vår car-port. Den har fört en liten problemfri tillvaro, till nu, då den växer. Den står i stenläggningen vid en av plintarna till Carporten så jag tror den kan orsaka skada, och måste därför bort.

Några kloka ideer på hur jag skall få bort dessa permanent, och när är det bäst att göra det?

Vänlig hälsning

Veberödsmannen

Du säger att lönnen har vuxit sig stor på två år, betyder det att lönnplantan bara är två år?

Småskott av lönn (1-2 år) brukar gå rätt bra att rycka. Jag fick rätt många såna där vi bodde förut och jag brukade ta på mig en handske, linda skottet kring handen för att få bra grepp, och rycka till. Får man inte upp rötterna är det ingen katastrof, i den åldern tror jag inte att rotsystemet har blivit stort nog för att skicka nya skott.

Är lönnen äldre än så är det kanske säkrast att ringbarka för att slippa rotskott. Man karvar bort barken i en några cm bred ring långt ned på stammen (nedanför nedersta grenen). Detta gör man helst på våren när saven stiger, sedan låter man den stå och dö minst något år innan man tar bort den.

Björk tror jag överhuvud taget inte är så mycket för att skicka rotskott så den skulle jag bara kapa. Är den liten kan man gräva litet och hugga av under markytan för att slippa synliga rester.

Det finns annars produkter att köpa som tar död på trädet, det är en sorts plugg (minns ej vad den heter) som förhindrar alla ev rotskott. Finns säkert på närmaste Granngården eller trädgårdshandel.

ylven skrev:
Det finns annars produkter att köpa som tar död på trädet, det är en sorts plugg (minns ej vad den heter) som förhindrar alla ev rotskott. Finns säkert på närmaste Granngården eller trädgårdshandel.
ECO-plugg. Namnet är lite missvisande för det verksamma medlet är Roundup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.