Lampan är trasig och behöver bytas. Försökte lossa med en vass kniv men lyckades inte. Finns det nåt annat tips? Bild bifogas.

• Trasig halogenlampa i inbyggt armatur, 10W G4 12V, ska bytas ut. Lampan sitter fast, vilket visas på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som det kan behövas något specialverktyg med tre klor?? Har du provat att vrida den inre ringen med glaset? Det är en väldigt känslig lampa de där G4. Väldigt lätt att man skadar sockeln och det blir glappkontakt.

Edit: Jag skulle provat med två stycken små skruvmejslar, en i varje "klo" och böjt och försökt lossa ringen med glaset.

Redigerat:
Jag TROR att det där glaset ska skruvas av. Det gör man med en " sugplopp", som man fäster med spaken. Finns bl.a. på Clas O.
Blå sugproppsverktyg placerat på en ljus yta.
Skapa konto

Skyddsglaset brukar bara sitta med små fjädrande armar.
Jobba vidare med en liten skruvmejsel runt ringens kant.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
MammaMona MammaMona skrev:
Lampan är trasig och behöver bytas. Försökte lossa med en vass kniv men lyckades inte. Finns det nåt annat tips? Bild bifogas.
Tack för svaret. Har försökt men lyckas inte.

E etompau skrev:
Skyddsglaset brukar bara sitta med små fjädrande armar.
Jobba vidare med en liten skruvmejsel runt ringens kant.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag TROR att det där glaset ska skruvas av. Det gör man med en " sugplopp", som man fäster med spaken. Finns bl.a. på Clas O.
[bild]
Tack för tipset.

Ser du ingen rörelse i glas/ytterring när du försöker bräcka och bända ut skyddsglaset?
Grejorna är gjorda för enkelt utbyte av halogenlampan som vanligtvis har kort brinntid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser ju ut som skyddsglaset sitter med 3 snäppen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Lampan liknar mycket de lampor vi hade i spiskåpan " Fjäråskåpan" ( innan vi bytte till LED ) och de satt fast med 3 små krokar, så man använde "sugploppen" och vred lite ( 15-20 grader? ), så lossnade glaset !

• Gilla
MammaMona
  • Laddar…
[bild]
Tack för tipset. Har köpt sugproppen. Lyckades trots detta inte få loss glaset. Får be om hjälp istället på plats.

Tack för tipset. Har köpt sugproppen. Lyckades trots detta inte få loss glaset. Får be om hjälp istället på plats.
Tråkigt att det inte fungerade. Jag TRODDE att det var rätt, men tydligen trodde jag fel. Tråkigt, men det var ju ingen megastor investering, så jag hoppas att det löser sig.

På vår Electrolux är pillar jag in en matkniv eller vad det nu var i ett av de tre hålen runt om och kan bända loss glaset tillsammans med den lilla ramen.

Halogenlampa i Electrolux-ugn med tre synliga urtag för att bända loss glaset och ramen.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På vår Electrolux är pillar jag in en matkniv eller vad det nu var i ett av de tre hålen runt om och kan bända loss glaset tillsammans med den lilla ramen.

[bild]
Kan du ta ett foto på ett demonterat glas, så man ser hur fastsättningen är konstruerad? Jag tror att det skulle underlätta mycket för TS.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kan du ta ett foto på ett demonterat glas, så man ser hur fastsättningen är konstruerad? Jag tror att det skulle underlätta mycket för TS.

• Metalring med glasinsats på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Kniv används för att lossa glaset från en inbyggd spotlight i ett vitt tak, smuts och rost är synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.