Pga lite dåligt med utrymme så fick jag tyvärr under sommaren ställa en del saker på min rikthyvel med till följd att efter några månader så har där blivit lite ytrost. Det finns också sedan tidigare lite rester som jag tror är typ kåda eller liknande från virke som hyvlats.

Jag har försökt få bort rosten mm med 0000 stålull men tycker inte det riktigt biter. Hyveln är en gammal Jonsered i gjutjärn typ 50-60 år gammal så det är en rejäl pjäs. Vågar man gå loss på något liknande för att få rent bordet från rost och "kåda" http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/ eller har ni något annant förslag?

Hur skyddar jag sedan gjutjärnet bäst? Jag har det stående i en miljö där det kan vara lite fuktigt mellan varven beroende på årstid. Jag använder idag paraffin men det är lite osmidigt. Jag köpte för ett par år sedan http://www.axminster.co.uk/protectool-wax-polish-211835 men gillade inte produkten.

L
Bara att gnugga med biltemas grejer , klart du inte ska ha smärgel eller något som slipar , modell smärgelduk , då kommer bordet att slipas ner lite ,
Du kan prova med våtslippapper och vatten , det är mycket fint och torka torrt efter ordentligt ,
men var medveten om att det kan vara svårt att få bort allting
Det med skyddet finns en del men vet inte hur det fungerar , maila dom och fråga

http://www.pmc.se/skyddande-lack-for-alla-metaller/3992-0

www.skapamer.se/skyddslack-for-metall-100-ml?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=feed&utm_content=18346&aref=ref-adwords_agid-9550989097_cid-212871457_mt-_ntw

• Gilla
Pns
  • Laddar…
Skulle WD-40 kunna funka? Den löser rost och smörjer så om man sprutar på det och låter det verka en stund för att sedan gå över med ett fint slippapper så borde det mesta ge med sig?

slippapper behöver man inte använda. Nåt rostlösande och sen svinto, scotchduk eller sån där ståltrasselsudd för disk duger nog bra.

Jag har använt stålborsttrissa på vinkelslipmaskin då jag har putsat maskinbord som har varit riktigt illa rostade.
Det fungerar bra men man skall vara försiktig. Grov stålull är skonsammare och mer lämpad för lindriga rostfläckar.
Slippapper och liknande skall man naturligtvis inte använda.

Kåda tar man bort med denaturerad sprit. Hembränt går också bra.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Scotchbrite och atf-olja, wd40 eller liknande för rosten och sprit till kådan.

Nu har jag gått över borden med stålull och stålborste i ett bad av WD-40. Det som inte gick att få bort direkt fick stå över natten i en rejäl dos WD-40 då jag gjorde om processen. Resultatet blev helt ok. Framför allt så känns ytan nu mycket jämnare utan en massa rester som bitit sig fast. Nu är det bara lite "pigmentfläckar" kvar.

Rengjort arbetsbord efter behandling med stålull och WD-40, visar en jämn yta med mindre fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad arbetsbänksyta efter behandling med stålull och WD-40, några mindre fläckar kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag ge mig på rikthyveln och bordssågen :)

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Slippapper och liknande skall man naturligtvis inte använda.
Varför är det så naturligtvis? Jag hade nog tyckt att säg ett 600 vattenslippapper borde vara snällare än en stålborste på vinkelslipen, vilken jag uppfattar som rätt brutal.

H heimlaga skrev:
Kåda tar man bort med denaturerad sprit. Hembränt går också bra.
Så f-n heller. Det är alkoholmissbruk. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.