Hej! Noterade nyligen att min gamla bil stått och läckt motorolja på uppfarten, både på asfalt och Sten. Har provat diverse åtgärder utan att ha lyckats få bort det:
- Vatten, såpa och borste.
- Högtryckstvätt.
- Biltemas oljesanering.
- Hett vatten.
Någon som har en aning om hur jag kan få bort det? Eller ska jag bara låta naturens krafter erodera bort det över tid?😔
- Vatten, såpa och borste.
- Högtryckstvätt.
- Biltemas oljesanering.
- Hett vatten.
Någon som har en aning om hur jag kan få bort det? Eller ska jag bara låta naturens krafter erodera bort det över tid?😔
Avfettning av bra sort. De dyrare brukar vara bättre.
Vänd på stenarna. Då slipper du se det och mikro organismerna får en bra miljö att äta upp det i.
På asfalten så brukar det försvinna rätt snabbt. Tänk på hur kort tid som krävs för att ny asfalt skall bli grå...
På asfalten så brukar det försvinna rätt snabbt. Tänk på hur kort tid som krävs för att ny asfalt skall bli grå...
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Tänk på att typ kallavfettning även löser asfalt.........
Det heter nog kallavfettning. Har provat något från autosmart som var bra. Men har även provat något annat märke som jag inte har namnet på nu vilket fungerar bra.
Det finns alkalisk och en annan sort som heter något annat. Vet inte vilken som är till olja och fett. Hör med en säljare.
Det finns alkalisk och en annan sort som heter något annat. Vet inte vilken som är till olja och fett. Hör med en säljare.
Tack ska testa.D Du och 19till skrev:
Svarar på min egen fråga utifall någon mer stöter på samma. Testade biltemas medel ett par gånger om och då funkade det susen! Nu är det största problemet att det är så renskurat där fläckarna var att det ser fläckigt ut ändå😅Vrana skrev:
Våra motoroljafläckar var någon vecka gamla om det gör skillnad.
Hej, vilket medel från Biltema? Har råkat ut för samma fast nästan exakt hela uppfarten 😅Vrana skrev:
Absol är effektivt mot oljespill. Lämnar en yta som inte är hal. Måste arbetas in mekaniskt i oljefläcken.
Det som blir kvar försvinner med vatten.
Det som blir kvar försvinner med vatten.
https://www.biltema.se/bygg/farg/re...MI_rDdofDnlAMVFBCiAx1YISrjEAQYASABEgLbmvD_BwEJ Jobbo333 skrev:
Den här funkade!
Kallavfettning är för olja etc.D Du och 19till skrev:
Alkaliskavfettning för organiskt såsom insekter etc.

