Hej! Hur får jag bort kablar ur ett ABB-uttag? Testat trycka på de flärpar jag ser men händer inget. Kablarna sitter verkligen stadigt.

Klipper helst inte.

• Eltavla med avtaget uttag, synliga anslutna kablar, omonterad, potentiell elektrisk fara, installationsvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
E
A andreasolovssons skrev:
Hej! Hur får jag bort kablar ur ett ABB-uttag? Testat trycka på de flärpar jag ser men händer inget. Kablarna sitter verkligen stadigt.

Klipper helst inte.
Detta e som det e av en ab ledning. Du ska ringa be hörig elektriker. Kan du inte. Får du inte.

I annat fall får du ta en flata och trycka till rejält på den vita plasten.

• Gilla
andreasolovssons
  • Laddar…
MultiMan
Vilka flärpar? Enda "flärpar" jag ser bedömer jag sitter för från långt från plintarna för att vara för det och ser istället mer ut att hålla ihop plasthalvorna i själva uttaget.

Det finns ju toppklämmor med mera där man måste vrida runt och slita ut kabeln, då det saknas öppningsfunktion, kanske detta är samma.

Detta är bara mina gissningar då jag inte använt den sortens uttag tidigare.

Edit: Sökning i forumet ger ett tvetydigt svar i inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/abb-uttag-hjaelp.318732/post-5379609 och https://www.byggahus.se/forum/threads/abb-uttag-hjaelp.318732/post-5379751

Så det kanske är som jag sa, eller så finns det en slits för skruvmejsel på andra sidan. Dock är det inte flärparna som jag redan misstänkt, utan de håller ihop uttagets båda delar.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns ju toppklämmor med mera där man måste vrida runt och slita ut kabeln, då det saknas öppningsfunktion, kanske detta är samma.
Tack för detta! Det hjälpte mig nu två år senare med ett ABB Jussi 404EAP som jag stångats med ett tag… 😊 Att vrida var nyckeln. 🙏🏻

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.