Hej!
Denna fråga har säkert ställts flera gånger, men hittar inte riktigt bra lösning.
Hur kan jag få bort den avbrutna skruven enligt bild?

• Närbild på en avbruten skruv i en träkonstruktion med en metallspärr och en tång som försöker gripa den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Borra ur den med en metallborr. Limma sedan dit en träplugg eventuellt borra ett större hål som passar träpluggen och sen kan du fästa en ny skruv.

H halj skrev:
Borra ur den med en metallborr. Limma sedan dit en träplugg eventuellt borra ett större hål som passar träpluggen och sen kan du fästa en ny skruv.
Det har jag provat men inte lyckats. Borren "halkar" åt alla håll. Slutade sen för att inte förstöra stolpen. Hur stor borr ska man använda? Samma diameter som skruven, större eller mindre?

M Mokhalad skrev:
Det har jag provat men inte lyckats. Borren "halkar" åt alla håll. Slutade sen för att inte förstöra stolpen. Hur stor borr ska man använda? Samma diameter som skruven, större eller mindre?
Tror det finns "små" hålborrar/sågar där du borrar/sågar kring din avbrutna skruv tills den lossnar eller du kan pilla ut den... och sedan plugga med en träplugg.

/ATW

A ArneTW skrev:
Tror det finns "små" hålborrar där du borrar kring din avbrutna skruv tills den lossnar eller du kan pilla ut den... och sedan plugga med en träplugg.

/ATW
Ok, jag får nog göra ett till försök.
Tack för alla svar.

Mazen Mazen skrev:
Prova med en pluggborr, du borde då kunna på tag i skruven med en smal tång om den sitter för djupt.
[länk]
Det där var en bra idé!
Tack för tipset!

A ArneTW skrev:
[länk]

Borde funka...

/ATW
Precis, det där måste funka!
Tack för tipset!

Borra ett nytt hål för en ny skruv istället

• Gilla
FIlipSvensson1 och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Borra ett nytt hål för en ny skruv istället
Vill helst inte ändra plats på låset

Nej det kan väl sitta som det gör. Bara borra ett nytt hål.

• Gilla
Mokhalad och 1 till
  • Laddar…
Ta en borr som är 0,5 större än hålet i beslaget, borra så att toppen av skruven blir jämn och får en liten försänkning av den stora borren.
Nu kan du borra ur den med borr som är lika som skruven.
Sen i med lim och banka in en bit som du täljt till skär av pinnen o skruva tillbaka en ny skruv.

• Gilla
Mokhalad
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nej det kan väl sitta som det gör. Bara borra ett nytt hål.
Du menar att borra i själva låset för en ny skruv? Det har jag faktiskt inte tänkt på. Smart. Tack!

L Lutte skrev:
Ta en borr som är 0,5 större än hålet i beslaget, borra så att toppen av skruven blir jämn och får en liten försänkning av den stora borren.
Nu kan du borra ur den med borr som är lika som skruven.
Sen i med lim och banka in en bit som du täljt till skär av pinnen o skruva tillbaka en ny skruv.
Så kan man också göra! Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.