Hej. Jag har ett dike vid slutet av tomten som jag håller på att "snygga till" efter att ha flyttat hit. Det har saknat underhåll under en längre och i vintras så var det 25cm vatten ståendes. Nu har jag rensat ur gamla löv, rötter och slam så att det kan rinna lite i alla fall, och nivån är kanske 5cm nu på en del ställen - men vattnet blir fortfarande stående och luktar.
Det finns en brunn i ena änden, och jag vill få till bättre flöde dit, men det är dålig lutning dit, och det finns en djup "ring" runt brunnen (10cm djup) där vatten samlas och endast rinner ner om vattnet når över kanten på brunnsröret.
Hur ska jag fylla igen "ringen runt brunnen" så att vattnet kan nå brunnen direkt utan att bli stående, samt hur ska jag fylla från andra änden för att få bättre lutning?
Tackar!
Det finns en brunn i ena änden, och jag vill få till bättre flöde dit, men det är dålig lutning dit, och det finns en djup "ring" runt brunnen (10cm djup) där vatten samlas och endast rinner ner om vattnet når över kanten på brunnsröret.
Hur ska jag fylla igen "ringen runt brunnen" så att vattnet kan nå brunnen direkt utan att bli stående, samt hur ska jag fylla från andra änden för att få bättre lutning?
Tackar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan du inte sänka brunnen ett snäpp? Det brukar finns lite justermån om du plockar bort toppen och tittar.
Diket funkar ju inte riktigt som en hängränna utan detrinner ju till från sidorna och skall ledas ner i brunnen så det kan vara grundvattennivån du har i diket. Var tar brunnen vägen och går det att rensa/spola utloppet så att den kan ta hand om vattnet om får till att bättre flöde.
Diket funkar ju inte riktigt som en hängränna utan detrinner ju till från sidorna och skall ledas ner i brunnen så det kan vara grundvattennivån du har i diket. Var tar brunnen vägen och går det att rensa/spola utloppet så att den kan ta hand om vattnet om får till att bättre flöde.
Den där brunnen är ju redan lägre än dikesbotten. Det ska inte fyllas runt den, snarare grävas ur.
Bästa svaret
Håller med. Gräv ut gyttjan 50 cm runt brunnen och lägg en stensil runt den. D v s fyll med t ex kattskallar eller större stenskärv. Stensilen tar pinnar, löv och bös så att de inte sätter igen brunnsgallret.
Så här:
Så här:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tackar för kommentarer. Jag ska prova med att fylla upp med en stensil först. Sänka brunnen kunde vara intressant, men det är en robust konstruktion så ser inte hur man skulle kunna göra det utan alltör mycket besvär.Den är nyspolad, men det tog en hel dag för att gallret satt så fast...
Är det en bra ide att lägga sten längs hela dikesbotten och slipper man en del av gjyttjan som bildas då?
Är det en bra ide att lägga sten längs hela dikesbotten och slipper man en del av gjyttjan som bildas då?
Klicka här för att svara