Erik_Hansson skrev:
Alright. Så en egen shunt och slinga med konstant flöde borde lösa problemet?
Jag tror att både flödet och temperaturväxlingarna har betydelse. Man måste få ner effekten på värmeelementet så att ventilen som styr flödet jobbar "lite mer mot mitten i sitt reglerområde" ,så att returvattnet inte sjunker under 10grader. Oavsett hur kallt det är ute, svårt. Skulle gärna vilja prova med en manuell reglerventil som man kan strypa flödet och se vad som händer. Som sagt rekommenderar jag inte ett köp av en sam 40 idag förrän de löst detta problem som så många har.

A
Ja, risken är ju att tilluften blir den största värmekällan, vilket kanske inte är det man vill om det finns golvvärme Med så liten volym/massa som ett slutet system som sam40 har kyls det av snabbt. Undrar hur Nibe tänkt att det ska fungera egentligen.

• Gilla
virtq
  • Laddar…
Hej

Vi kör också 750, men som jag förstår så värmer ni tilluften med denna modul? Hinner verkligen 750 och värma golv/vv/tilluft? Men verkar vara en svår balans.

Vi kör låg tilluft, 35% samt att vid kompressor stopp går fläkten på 2%, men kör även luft/luft värmepump, funkar fint, mycket låg förbrukning, och bra luftfuktighet inomhus.

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi kör också 750, men som jag förstår så värmer ni tilluften med denna modul? Hinner verkligen 750 och värma golv/vv/tilluft? Men verkar vara en svår balans.

Vi kör låg tilluft, 35% samt att vid kompressor stopp går fläkten på 2%, men kör även luft/luft värmepump, funkar fint, mycket låg förbrukning, och bra luftfuktighet inomhus.
Vad har du då för tilluftsmodul dom du kan styra så.

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vad menar du med tilluft 35%? Min 750 har 65 till 75 % frånluft. Hur kombinerar man en frånluftsvärmepump med en luft/luft?

O ovesei skrev:
Behöver köra en logg med USB för att kunna se lite mer. Jag har bifogat en fil som heter LOG.txt . Ladda ner den och byt ändelsen .txt till .SET och lägg in den i ett tomt USB minne. Ta bort locket under ratten där det står F750 och tryck in USB minnet. När det dyker upp USB på displayen, välj loggning, bocka i aktivera med OK knappen. Kör ett dygn och bifoga en fil men byt filnamnet .LOG till .txt så ska jag titta på den.
Hej,
Har nu två dygnsloggar och skickar en. Tyvärr inte så kallt under loggning och inget larm. Ventil i SAM-40 ska bytas nästa vecka. Mvh

M May skrev:
Hej,
Har nu två dygnsloggar och skickar en. Tyvärr inte så kallt under loggning och inget larm. Ventil i SAM-40 ska bytas nästa vecka. Mvh
Bifogar graf på din fil där jag tagit med temperaturen på framledningstemperaturen röd, tilluftstemperaturen svart och returen på vattnet (sam40) blå som inte får gå under 10 för varning och 5 för avstängning. Du har en del svängningar men inte så farligt vid dessa temperaturer. Returen gick som lägst ner till 13 grader och då var det 4 grader ute. Fortsätt logga. Ska bli intressant att se när de har bytt ventilen. Dessutom blir det kallare nästa vecka.

• Graf som visar framledningstemperatur i rött, tilluftstemperatur i svart, och returtemperatur i blått med varningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
O ovesei skrev:
Bifogar graf på din fil där jag tagit med temperaturen på framledningstemperaturen röd, tilluftstemperaturen svart och returen på vattnet (sam40) blå som inte får gå under 10 för varning och 5 för avstängning. Du har en del svängningar men inte så farligt vid dessa temperaturer. Returen gick som lägst ner till 13 grader och då var det 4 grader ute. Fortsätt logga. Ska bli intressant att se när de har bytt ventilen. Dessutom blir det kallare nästa vecka.
Thnx. Ser med spänning fram mot minus.

Skrev såklart fel, skulle stå frånluft på 35%

H Husqvarna220Ac skrev:
Skrev såklart fel, skulle stå frånluft på 35%
Frånluft 35%? Då kommer väl kompressorn upp i max 60 Hz, vilket gör att den bara ger dåligt COP. Blir väl en hel del eltillskott. För att få kompressorn att gå upp till 120 Hz bör du nog ställa in den på minst 60%. Lite onödigt att ha en så stor frånluftsvärmepump om du bara använder nästan en fjärdedel av dess kapacitet.

Kör 35% frånluft, samt 2% när kompressorn står still.

Elpatronen är spärrad, varit detta i några år, Niben värmer badrumsgolvet samt tvättstugagolvet, samt element på övre plan, samt lågt flöde på resten av golven, samt en luftvärmepump som går på låg fläkt/ljudlös, mycket låg förbrukning och bra luft och luftfuktighet.

H Husqvarna220Ac skrev:
Kör 35% frånluft, samt 2% när kompressorn står still.

Elpatronen är spärrad, varit detta i några år, Niben värmer badrumsgolvet samt tvättstugagolvet, samt element på övre plan, samt lågt flöde på resten av golven, samt en luftvärmepump som går på låg fläkt/ljudlös, mycket låg förbrukning och bra luft och luftfuktighet.
Ok. Men behöver ni verkligen en luftvärmepump när ni använder frånluftsvärmepumpen så lite? Känns lite som kaka på kaka. Eller är det så att ni inte har några element där luftvärmepumpen är?

Huset är 6år gammalt, och mycket välisolerat, ökar man vent så ökar kalldraget också, ju mer kalluft ska in också, moment 22, samt för torr luft inne, dåligt klimat.

H Husqvarna220Ac skrev:
Huset är 6år gammalt, och mycket välisolerat, ökar man vent så ökar kalldraget också, ju mer kalluft ska in också, moment 22, samt för torr luft inne, dåligt klimat.
Tror att du har fel där. Läser man på forumen, speciellt värmepumpsforum så får du bättre klimat och bättre verkningsgrad (SCOP). Kallras kan däremot förekomma där luften kommer in om det är riktigt kallt ute. Har en kompis som har ett tre år gammalt hus och kör F750 med fönsterventiler och en inställd fläkt på 65%. Han har mycket bra ekonomi och bra klimat utan att jag kände något kalldrag. Du kör ju din F750 på tomgång. Men är du nöjd så...

Mer än nöjd, förbrukningen lär knappast sjunka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.