35 626 läst ·
153 svar
36k läst
153 svar
F750 + sam 40 inte för hus mindre än 140 kvadrat?
Sitter det nån shunt på sam40 såg ingen i manualen. Flödet verkar hyffsat när laddpumpen till vp går men när kompressorn stoppar och endast rad pumpen går verkar flödet bli väldigt lågt in tempen verkar ok men ut tempen blir väldigt låg. Jag antar att man menar att vatten volymen i ett litet hus blir för låg för sam40 utan extra kärl men det tror jag inte är ditt problem eftersom in tempen verkar hyffsat stabil.ovesei skrev:Intressant angående pumpen. Jag har oxå hela tiden sagt att det är för lågt flöde i systemet. Rörmokaren har sänkt pumpen till det lägsta efter vi har provat olika steg utan förbättring. Jag har golvvärme men har en känsla av att det ändå är för dåligt flöde då jag inte kan ställa in ventilerna för golvvärme enligt projektering. Jag har LK systemet och en slinga ska "stå" på 4 men jag kan inte komma upp mer än 2,5 hur mycket jag än skruvar.
Finns det en trimventil? Den är väl styrd via en shuntventil från F750?
Kallar den för shunt men den heter QN40 Reglerventil värmebärare och den ska ju stänga och öppna beroende på olika faktorer.
Menar du att jag får mina låga siffror bara när kompressorn inte går? Oftast dyker ju temperaturen på bt69 endast någon minut. Känns mer som reglerventilen jobbar för trögt och elektroniken för snabbt.
Menar du att jag får mina låga siffror bara när kompressorn inte går? Oftast dyker ju temperaturen på bt69 endast någon minut. Känns mer som reglerventilen jobbar för trögt och elektroniken för snabbt.
Kollade lite i manualen om framledningen är 35 grader dut är -10 och ventflödet 175 m3 tim vatten flödet 75 liter tim blir deltat ca 7 grader om jag räknat rätt vilket är osäkert men det låter rimligt dvs ungefär som på en vanlig radiator. Med dom värdena ska Sam40 ge ca 1800 watt.
Tog en titt till på loggarna Smurfen72 och ser att du har rätt. När den ena pumpen går ner mot noll så faller mycket riktigt temperaturen på utgående vattnet. Jag ska prova att skruva upp pumpen till 4 vilket vi inte har provat än. Rörmokaren och Nibe vill ha den på ettan. Så nu i natt ska den stå på 18 grader med full effekt på pumpen. Ska bli intressant att jämföra i morgon bitti med en gammal fil.
NU har jag kört hela natten med pumpen på högsta och inställningen 18 grader på luften. Nu var det ju inte kallt inatt men returen gick ändå ner till ca 7 grader. Finns nog inget mer man kan ställa in.Får ge mitt hopp till att Nibe löser detta. Länk till filen https://www.dropbox.com/s/fgcyjm7hriduelu/17020201.log?dl=0
Har kollat i loggen och flödet är fortfarande för lågt samt att det verkar variera har du termostater på golvslingorna som kan spöka till flödet ? Har i alla fall lite koll på värme system men dålig koll på vent men vad skulle det göra om till luften skulle vara 22 grader ? Luft omsättningen i huset borde bli bra ändå för tilluft och frånluft sitter vanligtvis inte i samma rum och med varmare tilluft kan man sänka värme kurvan och få lite bättre cop på vp optimalt borde vara att köra samma temp genom sam40 som till golven för bästa cop sen blir tilluften vad den blir.. Men hur det än är med den biten har du för lågt flöde genom sam40 endera flödar det helt enkelt för dåligt eller så är det regler ventilen som stryper av nån konstig anledning. Hur grova rör är det dragen till sam40 och hur lång sträcka går dom på ett ungefär ?
Rörmokarn tycker det är för högt flöde och vi tycker det är för lågt. Jag har inga termostat på utan ställt in slingorna så jag får den temperatur jag vill ha. De är öppna hela tiden. Just nu har jag 5-0 på kurvan och då har jag ca. 21 grader i rummen och 22 i badrummen och kök/vardagsrum. Problemet med 22 gradig luft är att jag får för varmt i sovrummen. Vill helst ha 19-20 grader men har inte kommit dit än. Vad jag inte förstår är att ventilen inte klarar att hålla luftens temperatur bt22 konstant utan att även den flyger upp och ner. Tror mer på att ventilen inte håller måttet. Den är troligen inte snabb nog för att hinna med svängningarna i flödet och temperaturen i tillflödet bt68. Skickar en ny fil som har en bättre kurva från 9 i morse. Nu har jag ställt in 19 grader och hastighet 3 på pumpen. Vad tror du om detta? https://www.dropbox.com/s/pae18gha2htyk03/17020301.log?dl=0
Efter 9,22 så har jag i alla fall ingen temperatur under 12 grader på bt69 och det är ju huvudsaken. Att det "fladdrar" så går nog inte att göra något åt. Så länge bt69 inte går under 10 grader oavsett hur kallt det är ute så är jag nöjd. innan så stoppade värmepumpen 5 ggr på en natt då det är kallare än -7 grader. Då kröp bt69 ner mot 5 grader.
10 grader är väldigt låg retur temp blir lite av dubbel fel om vp stoppar pga låg retur temp för stoppar den blir returen ännu lägre om flödet ligger lika. Har du kollat flödet i ventilationen så det är korrekt för högt flöde ger låg retur.
10 grader är för lågt men då stänger den åtminstone inte av. Nu kanske jag kan sova lugnt tills NIbe har löst problemet. Ventilationen är korrekt inställd. Jag var själv med när dom gjorde den men de behövde köra upp fläkten till nästan 70% för att få rätt flöde till huset enligt beräkning. Så det är rätt bra "blås" i ventilationen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer