Våra sovrum är också mot norr... varmt ändå !

sunnis
I mitt fall med nybyggt hus med FLVP Nibe F730 så löste jag det med en vanlig LVP Mitsubishi FH35 och kör kyla, fantastiskt skönt när de blir så här varma dagar. Utan LVP så hade jag inomhustempratur runt 25-30grader förra året, i år är snittet runt 18-23 när det är som varmast.

Det är en mycket enkel lösning och relativt billig i sammanhanget om man vill få svalt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Har också en sådan, men hjälper inte när den sitter på nedre plan..

Vad tycker ni om SAM40, är det en produkt som inte räcker till när den verkligen behövs?

P
B Bygga2018 skrev:
är det en produkt som inte räcker till när den verkligen behövs?
Vad menas med räcker till?

Erik_Hansson skrev:
Vad menas med räcker till?
Att den gör sitt jobb och att den verkligen gör skillnad ... jag har iaf inte märkt nån avsevärd skillnad!

Mvh

P
B Bygga2018 skrev:
Att den gör sitt jobb och att den verkligen gör skillnad ... jag har iaf inte märkt nån avsevärd skillnad!
Vitsen är väl att förhindra kalldrag på vintern, eller ska det finnas någon annan effekt av den?

Erik_Hansson skrev:
Vitsen är väl att förhindra kalldrag på vintern, eller ska det finnas någon annan effekt av den?
Nattsvalka
Erik_Hansson skrev:
Nattsvalka...

Känt av kalldrag och tror att tilluftdonet inte passar alla husmodeller.

P
Jag har kanske fel, men SAM40 ska väl inte kyla varm luft, utan bara värma med tillskottsvärme. Utan SAM40 används ju tilluftsventiler i rummen som då tar svalar luft utifrån på natten. Samtidigt lär den vara varmare på dagen.

Erik_Hansson skrev:
Jag har kanske fel, men SAM40 ska väl inte kyla varm luft, utan bara värma med tillskottsvärme. Utan SAM40 används ju tilluftsventiler i rummen som då tar svalar luft utifrån på natten. Samtidigt lär den vara varmare på dagen.
Samma gör ju SAM 40 den tar in vanlig nattluft. Kan inte kyla luften, och det är den inte till för heller. Sedan kan det ju vara varmt där ventrören går så då blir ju luften varmare. Vid nattsvalka är det bara så att fläkten ökar lite.

Vi sänker vent på vintern på 750’n, totalt onödigt överventilera på vintern.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vi sänker vent på vintern på 750’n, totalt onödigt överventilera på vintern.
Vi hade väldigt mkt problem med fryslarm tills NIBE bytte ut en del som har betydelse för hur systemet ställer om mellan varmvattenproduktion vs värmeproduktion.
Våra aktuella problem:
1) Ingen vet hur NIBEn funkar kontra golvvärmen (Uponor), rörisen har ansvarat för den och ventilationsfirman för NIBEn. Vi har en kontrollpanel på väggen från Uponor som totalentreprenören har bett om strunta i. Konstigt tycker vi.
2) Vi har kallt uppe (1,5 plan, radiatorer) vintertid. Därför blivit rek att höja till kurva 9. Då får vi 26-27 grader nere och 21-22 uppe. Kass komfort helt enkelt.
3) Nattsvalka funkar inte alls pga att ventilationen är grundinställd på 85% av max. Extra 15% låter mkt och gör ingen skillnad temperatursmässigt.

P
Låter som att det är felinställt på shunten mellan uppe och nere.

Tycker att husleverantören skulle ha erbjudit ett riktigt FTX-system. Nibes SAM 40 är verkligen inte tillförlitlig.

Nej, verkar tyvärr vara så. FTX fanns som ett alt men hussäljaren avrådde liksom från bergvärme. Men kanalerna är ju dragna och konvertering är väl möjligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.