Har en mindre hyresfastighet där vattenföbrukningen stuckigt iväg rejält. Kan inte lista ut varför. Se graf nedan. Från december -22 har det dragit iväg rejält med en topp nu i juni på kring 6,5 ggr tidigare års genomsnitt.
Det enda jag kan komma på är att två badrum färdigställdes efter renovering i mitten december -22 men där har ingen boende hört av sig.
Det enda jag kan komma på är att två badrum färdigställdes efter renovering i mitten december -22 men där har ingen boende hört av sig.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Är den renoverade badrummen försedda med annan utrusting än tidigare? trevliga badkar? Har det bytts hyresgäster till sådana som badar/duschar länge och ofta?
Är det inte en läcka så är det förmodligen förändrade brukarmönster. Och om de som vansinnesduschar vet om själva att de är abnorma lär de knappast felanmäla sig till hyresvärden
Är det inte en läcka så är det förmodligen förändrade brukarmönster. Och om de som vansinnesduschar vet om själva att de är abnorma lär de knappast felanmäla sig till hyresvärden
Tänkt på det också... men då det bara är en ny hyresgäst så har jag svårt att se att denna duschar i motsvarande mängd som samtliga grannar tillsammans.Karrock skrev:
Är den renoverade badrummen försedda med annan utrusting än tidigare? trevliga badkar? Har det bytts hyresgäster till sådana som badar/duschar länge och ofta?
Är det inte en läcka så är det förmodligen förändrade brukarmönster. Och om de som vansinnesduschar vet om själva att de är abnorma lär de knappast felanmäla sig till hyresvärden![]()
Huset har tio lägenheter och samtliga dusch.
Tror det blir till att lyssna sig fram till rätt rör. Inga vattenläckor i källaren. En wc rinner svagt men annars ingen vidare succé framåt. Börjar tro att vattenmätarna har fått rundgång...
Bästa svaret
6,5 ggr tidigare genomsnittsförbrukning är ju enormt mycket. Kan det gått så långt att någon skaffat sig en hembränningsapparat som kanske måste kylas med kallvatten?? Tänker på liknande saker som händer när elförbrukningen plötsligt stiger enormt när någon börjar odla Cannabis eller dylikt. Någons elförbrukning kanske också ökat markant(?), men det kan vara svårt att få reda på.
Uppdatering.
En boendes WC rann i stort sett med öppen kran. På gränsen till kriminellt att inte felanmäla detta.
Nu är det dock åtgärdat.
Ska passa på att byta en annan stol som börjar bli till åren. Hur går jag fr 8mm prisol till flexslang/R15 på korrekt vis?
En boendes WC rann i stort sett med öppen kran. På gränsen till kriminellt att inte felanmäla detta.
Nu är det dock åtgärdat.
Ska passa på att byta en annan stol som börjar bli till åren. Hur går jag fr 8mm prisol till flexslang/R15 på korrekt vis?
Har vattenmätaren bytts ut mot en digital vattenmätare? Digitala vattenmätare störs mycket mer av luftbubblor i vattnet än vad de klassiska mekaniska mätarna gör. Det är därför viktigt att en digital mätare monteras så att de luftbubblor som alltid bildas i ett kommunalt nät inte stannar i mätaren utan följer med det vatten som passerar mätaren.T tobbe9012 skrev:Har en mindre hyresfastighet där vattenföbrukningen stuckigt iväg rejält. Kan inte lista ut varför. Se graf nedan. Från december -22 har det dragit iväg rejält med en topp nu i juni på kring 6,5 ggr tidigare års genomsnitt.
[bild]
Klicka här för att svara