Alla toppar är 4-7 kWh högre än de varit tidigare när jag går tillbaka 1 år. Det har heller aldrig legat jämnt på 4.0 som det gör i mars månad heller.

trähandtag trähandtag skrev:
Kyl frys! Vi hade en frys som drog 30 kwh per dygn. Den är bytt.
Ny kyl/frys sen ett år tillbaka, LG.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Logga in på elnätsleverantören eller elhandlaren, och kolla timvärden.

Det är kanske högt, men det är nog större chans att något är fel på din anläggning än att mätaren visar fel.

Är det fortfarande hög förbrukning nu (och om den är dygnet runt) kan ju elektriker på plats kolla vilken grupp det är som förbrukar för mycket, och börja leta sig fram till felet.

1600kWh är ju 2kW ungefär, inte helt uppenbart orimlig förbrukning I många hus.
Som sagt, har gått igenom sen ett år tillbaka och det har aldrig varit såhär. Kollade timme för timme, har aldrig skett något liknande. Vi snittar nästan 4.0 hela mars.

H hempularen skrev:
Om det nu var så att du även förra året hade högre (men lägre än i år) förbrukning i mars, så bör man tänka på att mars i år var avsevärt kallare än på många år.
Förra året var januari 1016 kWh och februari 1026 och mars 1075 kWh.

Det här året är det 1024 januari, 1022 februari, 1633 i mars.

• Gilla
T110
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis, det var väl den kallaste mars månad i mannanminne. Om huset värms med el på något vis kan det vara helt rimligt.

Testa om du kan får fram medeltemperaturrn på för din ort mars 2022 resp 2023. Då går det enkelt att räkna ut om det skulle bero på kyligare väder.
Så du menar att mars var kallare än januari? December? December hade vi den högsta förbrukningen med 1311 kWh. Om någon i tråden på riktigt tror att 1633 kWh är normalt eller korrekt för mars var lite kyligt vet jag inte vad. Jag bor i söder, det var knappast extremkyla här.

• Gilla
fannmo och 2 till
  • Laddar…
Har iallafall kontaktat föreningen och bett de skicka tekniker som ska titta på vår 20 år gamla ivo-panna. Jag kan aldrig tänka mig att det är.något annat.

L Lusbunken skrev:
Jag hade 1075 i mars förra året förhelskotta. Januari och februari låg på samma i år som förra. Dvs en skillnad på Jan och feb och mars på 50 kWh.

Det här året är skillnaden 637 kWh. Har pratat med 2 grannar som bor i exakt samma hus och de hade 3700:-

Något är fel.
Vad grannen får betala är ju dock ganska irrelevant för det skiljer ju sig ofta med elavtal och elanvändningen i hushållen.

• Gilla
cbrolin och 5 till
  • Laddar…
B
L Lusbunken skrev:
Som sagt, har gått igenom sen ett år tillbaka och det har aldrig varit såhär. Kollade timme för timme, har aldrig skett något liknande. Vi snittar nästan 4.0 hela mars.
Vad hjälper historiken om nån glömt en bygglampa på i garaget? Månadsvärden är trubbigt och ger ingen hint.

Bilden visar alla timmar, för mycket data, grafrn blir inte analyserbar. 3 dagar tillbaka på timnivå eller liknande ser man bättre vad som händer, om dagarna är representativa.

4kW i snitt i mars? 1633kWh / (24 x 31) = 2.2kW

• Gilla
Ichimoku64 och 9 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vad grannen får betala är ju dock ganska irrelevant för det skiljer ju sig ofta med elavtal och elanvändningen i hushållen.
Dom bor i ett identiskt hus, 15 meter bort, med samma panna och är 2 vuxna och 3 barn. Vi är 2 vuxna med varannan vecka. Jag tror det är väldigt relevant.

L Lusbunken skrev:
Så du menar att mars var kallare än januari? December? December hade vi den högsta förbrukningen med 1311 kWh. Om någon i tråden på riktigt tror att 1633 kWh är normalt eller korrekt för mars var lite kyligt vet jag inte vad. Jag bor i söder, det var knappast extremkyla här.
Nej mars vs mars.

• Gilla
mollanbrollan00
  • Laddar…
S
L Lusbunken skrev:
Dom bor i ett identiskt hus, 15 meter bort, med samma panna och är 2 vuxna och 3 barn. Vi är 2 vuxna med varannan vecka. Jag tror det är väldigt relevant.
Det relevanta är väl ändå förbrukningen, inte kostnaden?

• Gilla
cbrolin och 13 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vad hjälper historiken om nån glömt en bygglampa på i garaget? Månadsvärden är trubbigt och ger ingen hint.

Bilden visar alla timmar, för mycket data, grafrn blir inte analyserbar. 3 dagar tillbaka på timnivå eller liknande ser man bättre vad som händer, om dagarna är representativa.

4kW i snitt i mars? 1633kWh / (24 x 31) = 2.2kW
Äger ingen bygglampa, har en vanlig liten Ikea lampa i förrådet (som aldrig används för det är fönster och liter så ljust ändå). Vi har inga elmonster i huset. Det är klart historiken talar sitt tydliga språk, att något är helt knas.

T.om elbolaget svor på att något är riktigt fel när de gick två år tillbaka i tiden och räkna ut snittet, det var särskilt en period på 10 dagar i mars där de drogs mer kWh än föregående september/augusti tillsammans.

Och åter igen: vi har INGENTING som slukar el, varken glömd lampa, maskiner, någon dassig kyl eller frys, eller annan vitvara. Vi har agerat exakt likadant i åratal, utan att bryta vårt elmönster vilket elbolaget bekräftade när de sa att vi hade en extremt jämn förbrukning.

S SonnyListon skrev:
Det relevanta är väl ändå förbrukningen, inte kostnaden?
932 kWh förbrukade dom i mars. Tycker du det är rimligt att vi förbrukar 701 kWh mer än dom, som har 3 barn hemma också, samt en fet belysning på altan kring huset på året om?

Ulltand Ulltand skrev:
Nej mars vs mars.
Förra mars: 1075 kWh
Mars i år: 1633 kwh

• Gilla
paba85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.