Har märkt att jag behöver extraljus till bilen ganska länge nu men tänkte slå till på ett par vanliga halogen lyktor som lyser någorlunda brett/långt.

Funderar på antingen Bosch Big Knick alt. Hella Rally 3003 undrar om de är likvärdiga som lyktor, har hittat test på hella men inte på bbk, vilka hade ni valt om ni valde mellan dessa 2?

Är det värt att byta ut vanliga halogenlampor på bilens lyktor mot nyare typ nightvision lampor?

Vad rekomenderas i styrka 55W el. 100W på extraljusen?

Hade man haft råd så skulle man ju satsa på ett par NBB Alpha 225 xenon :)

Tacksamt för tips..

Lightforce, om du har råd samt bor så att du får ha grejerna ifred. Du slipper även bekymret med stenskott i fortsättningen.

http://www.lightforce.se

Filmen rekomenderas, inte alla extraljus som tål denna behandlingen. Svågerna har dessa på sin bil och de har ett sjujäkla ljus.

http://www.youtube.com/watch?v=GrRv-WcFeNA

Har ett par Hella luminator svarta, att sälja om du vill. Helt nya med 100w lampor+ Hellas egna kabelsats. Tyvärr passar dom inte på min Skoda Octavia 4x4. Pm:a mig ett bud om du är intresserad.

Passa dig bara för att köpa dom CE-märkta Lightforceljusen. Dom lyser riktigt dåligt jämfört med dom ickemärkta.

Har fixat Xenon-satser som polare använt i Swedols Hella-kopia med mycket gott resultat.
Grymt ljus men det tar en stund för ljuset att nå full styrka efter man tänt dom bara...

Iof så vet jag heller inte helt säkert vilka ljus som passar en rav4a utan båge, antar att lyktan inte får vara allt för djup.

Lyser luminator brett och hyfsat långt? skulle finnas mer tester liknande som länken.

Lightforce ja..den modellen som är med i de här testet var ju inte helt lysande om man säger så :) http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0721/072104.pdf

Kan väl passa på att skicka ut en förfrågan om att sätta på två eller tre hella 3003 på min bil. Nån som kan, eller vet nån som kan fixa detta? I gbg eller söderut.

Vi har Lightforce Striker 170 (tre st) på ena bilen och Bosch Navigator (tre st) på den andra, 100w lampor i alla lysen, och jag kan väll tycka att största fördelen med Lightforce är vikten, de är så lätta att man inte behöver staga dem.

Mitt tips om man inte bryr sig om att ljusen behöver stagas är att köpa extraljusen (de stora) de säljer på Xenonkungen och även xenonkonvertera dessa. Då får du nog mest ljus för pengarna.

Alpha skrev:
Iof så vet jag heller inte helt säkert vilka ljus som passar en rav4a utan båge, antar att lyktan inte får vara allt för djup.

Lyser luminator brett och hyfsat långt? skulle finnas mer tester liknande som länken.

Lightforce ja..den modellen som är med i de här testet var ju inte helt lysande om man säger så :) [länk]
Det var förvånande. Har tidigare läst mycket goda resultat om lightforceljusen.

BBK men ta inte bara spridare eller "pencil beam" utan ta en eller två av varje.

Kör du mycket landsväg fler pencil beam och lite så ta fler spridare.

Tyvärr håller de inte för evigt det som händer är att skruvarna för att ta loss fronten fastnar, de är i nåt liknande mässing så ett slipp och de är väck. Värt att smörja på en gång om år. Till slut ryker också reflektorn men då brukar glaset ändå vara slut.

Stagade extraljus är ett måste. Finns inget värre än fladdrande ljus. På en takbåge är det lite annat om den är stabil men i fronten stagar man om man inte har en typ "älgfångare" där ;)

Mitt recept är 3st NBB alpha 225 som xenonkonverteras med 55W kit, ,monteras på en Q-pax-båge. Verkar vara stabilt utan stag.

v-g skrev:
Stagade extraljus är ett måste. Finns inget värre än fladdrande ljus. På en takbåge är det lite annat om den är stabil men i fronten stagar man om man inte har en typ "älgfångare" där ;)
Som jag sa, Kör du med lightforce behöver du inte staga..... jag har mina striker 170 helt ostagade, fladrar inte det minsta, åker även med en bil som har tre Blitz 240, inte heller stagade och inte där heller nå fladder....

Majgårdarna
Redigerat:
Jag har 2 big nick, allt är bättre än huvudstrålkastarna.
Skaffade 2 pencilbeam, har insett att 3 extraljus är bättre. för då kör
man flod, pencil och flod. Då täcker man höger, vänster och man ser långt.

"Vi bilägare" har en av världens bästa ljus-labb - tro det eller ej.
Så lita på vad de skriver, kolla på biblioteken de har även tidigare nummer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.