7 338 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Extra stort vattenlås - finns det?
Ett U låter toppen! Ska kolla efter sådant med möjlighet att öppna och även tömma. Då kan U:et blir fullt med grus mm och när det rinner ner för långsamt är det dags att tömma.J JohanLun skrev:Om utrymme finns, kan man inte sätta ett U av vanliga avloppsrör med en rensöppning där man kan komma åt botten på U:et? Inte så snyggt, men borde kosta en hundring eller så... Har för mig jag sett nåt köksvattenlås som helt enkelt var några 90 rörböjar som skapade ett vattenlås... Men utan rensluckan blir ju gruset besvärligare att få ut...
Jag har en temporär lösning för tvättmaskinsutloppet som bygger på en liknande lösning, med att avloppsröret har en knix... Ska byta till en vanlig brunn vilket år som helst...![]()
Ja, det blir väl snarare ett liggande s men principen är väl att bilda ett vattenlås av vanliga avloppsrör med renslucka... Om det sen funkar att samla gruset har jag förstås ingen aning om. Du får gärna feedbacka, men med rådande byggtakt är risken stor att jag för egen del passerat tiden när barnen kommer hem indränkta i lera. Kanske kommer en ny period om de börjar köra cross eller mountainbike, springa Tjurruset och sådant. Då har jag en chans att fixa ett grussäkert avlopp. 
Jag har spånat vidare på detta och tagit mig tid att rita upp ett utkast på hur jag har tänkt.
Till höger kommer vatten från diskhon, leds in i behållaren genom väggen (över vattennivån). I behållaren får vattnet lägre hastighet på grund av större yta och större partiklar sjunker då till botten. Dessutom leds vattnet uppåt vilket ytterligare bidrar till att avskilja större partiklar. Till vänster leds vattnet ut och vidare ned i golvbrunnen.
Behållaren täcks av ett lufttätt lock.
Inloppet är kopplat med slang för att möjliggöra urkoppling, man kan då flytta hela arrangemanget till lämplig plats för tömning. Alternativt struntar man i att göra den urkopplingsbar och endast tömmer den med våtdammsugare.
Eftersom utloppet inte är kopplat till ett vattenlås så kommer luftvolymen i behållaren vara förbunden med rumsluften, kommer detta innebära att det kommer att lukta i rummet? Kungen_283746, är denna princip jag har skissat upp motsvarande din?
Jag har egentligen två nötter kvar att knäcka:
Hitta en lämplig behållare.
Hitta på ett bra sätt att föra 32 mm avloppsrör genom väggarna. Jag har funderat på kabelförskruvningar men det hade varit bra med något mer ändamålsenligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till höger kommer vatten från diskhon, leds in i behållaren genom väggen (över vattennivån). I behållaren får vattnet lägre hastighet på grund av större yta och större partiklar sjunker då till botten. Dessutom leds vattnet uppåt vilket ytterligare bidrar till att avskilja större partiklar. Till vänster leds vattnet ut och vidare ned i golvbrunnen.
Behållaren täcks av ett lufttätt lock.
Inloppet är kopplat med slang för att möjliggöra urkoppling, man kan då flytta hela arrangemanget till lämplig plats för tömning. Alternativt struntar man i att göra den urkopplingsbar och endast tömmer den med våtdammsugare.
Eftersom utloppet inte är kopplat till ett vattenlås så kommer luftvolymen i behållaren vara förbunden med rumsluften, kommer detta innebära att det kommer att lukta i rummet? Kungen_283746, är denna princip jag har skissat upp motsvarande din?
Jag har egentligen två nötter kvar att knäcka:
Hitta en lämplig behållare.
Hitta på ett bra sätt att föra 32 mm avloppsrör genom väggarna. Jag har funderat på kabelförskruvningar men det hade varit bra med något mer ändamålsenligt.
Redigerat:
Kungen_283746 skrev:
Att bara göra ett vattenlås av rördelar skiljer såg väl inte så mycket från ett vanligt vattenlås? För att förhindra vattnet från att dra med sig grus så behöver vattenhastigheten sänkas genom en diameterförstoring. En ökning till 40 mm från 32 mm ger ca 50% större area.J JohanLun skrev:Ja, det blir väl snarare ett liggande s men principen är väl att bilda ett vattenlås av vanliga avloppsrör med renslucka... Om det sen funkar att samla gruset har jag förstås ingen aning om. Du får gärna feedbacka, men med rådande byggtakt är risken stor att jag för egen del passerat tiden när barnen kommer hem indränkta i lera. Kanske kommer en ny period om de börjar köra cross eller mountainbike, springa Tjurruset och sådant. Då har jag en chans att fixa ett grussäkert avlopp.![]()
Renslucka kan kanske göras genom att ena böjen ersätts av ett grenrör. Man får då också en större volym för grus i botten av ena benet.
Ja, det är väldigt likt. På den jag gjorde hade jag inte böjar i behållaren och utgående satt högt upp, samma höjd som inkommande.B Bordsduk skrev:
En utmaning är dock att tömma den... Helst ska man ju inte behöva dra isär rördelar, det ska vara enkelt
Krånglig lösning som inte blir bra. Du får göra som man gjorde förr: Hon som du tvättar skona i ska inte ha sitt avlopp anslutet till avloppsröret utan bara mynna ut i valfritt öppet kärl som är rätt att ta bort och tömma. Från detta kärl leds vattnet till en vanlig golvbrunn med vattenlås.B Bordsduk skrev:
Om du prompt vill använda din lösning måste du ha ett vattenlås på rör två, de som går visare till avloppet. Då behöver du inte krångla med lukttät låda.
Eller fästa locket till en glasburk i vattenlåskoppen ? Enkelt att skruva av burken för tömning.
Men du ska inte ha något vatten i behållaren, den ska ju tömmas av sig själv så att bara skräpet blir kvar, elelr så tömmer du den själv efter varje användning. Det är därför du ska ha ett vattenlås på avloppsröret, efter din behållare.Kungen_283746 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Varför inte en renslucka för 110 mm avloppsrör? Sätt den horisontellt, två 90 gradersböjar och lite förminskningar ..
Större volym och möjlighet att rensa?
Större volym och möjlighet att rensa?
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Är ingen expert på området, men gissar att det är flera samverkande saker som gör att det luktar. Ett stort vattenlås behöver en stor mängd vatten för att byta hela mängden vatten. Om vi tar lådan ovanför som exempel. Jag har trampat i hundskit och spolar av det ner i låd-vattenlåset. Vattnet kommer bli skitigt och lukta illa. Enda sättet att bli av med skitvattnet är att tömma hela lådan och helst även rengöra den efter varje gång som något spolats av som riskerar att lukta. Om jag istället spolar av hundskiten ner i ett litet vanligt vattenlås byts troligen hela vattenmängden direkt vid spolningen. Just lådkonstruktionen medför även virvlar som gör att vissa delar av vattnet bara cirkulerar och blir kvar i behållaren även om man spolar länge. Ett riktigt vattenlås är troligen utformat på ett sådant sätt att vattnet sköljer efter väggarna på ett bra sätt för att rena sig självt. Lösningen med en burk istället för lock lider fortfarande av problemet att det inte rengör sig självt, burken fylls på med skit och allt möjligt trevligt kommer växa till sig i det stillastående vattnet. Men fördelen är att det stillastående vattnet är begränsat till något som är enkelt att ta bort och rengöra, så tar man ansvar och rensar burken ofta så fungerar det säkert ok.
Alltid intressant med sådana här problem som vid första tanken ter sig triviala, men som vid lite efterforskning visar sig oanat komplicerade...