FreQa FreQa skrev:
Får skylla på att sambon ville behandla efter rekommendationer från volvo själva.
Hur tvättar du själv underredet?
Kör med högtrycken i hjulhusen och går runt och spolar under från alla håll.
Kör regelbundet till en gds och spolar under bilen på vintern.

Sen ska man inte glömma att ta dörrarna på insidan nederkant.
Sen aldrig petrolium avfettning över fönsterlister då det kan rinna in och lösa upp rostskyddet i dörrarna.

Håller man bilen ren runtom och ser till att den antingen är frusen hela vintern eller att den står nog varmt att snabbt torka så kommer den ibte börja rösta i första taget.

Men rost kommer förr eller senare på alla bilar på vissa fortare än andra.

Sen oxiderar bilar i aluminium också tyvärr

OXYD OXYD skrev:
Rost är djävulens påfund. tacka vet jag plast och aluminium på bilar.

Har rosten börjat så får man hålla på
Tja, aluminium oxiderar lika väl som stål ... dessutom är salt ihop med aluminium rätt spännande .. plus att det är betydligt svårare att laga aluminium-karosser ... men, det är jue mest direktörsvagnar från DKW som byggs i alu, så det drabbar väl ingen fattig ...

OXYD
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, aluminium oxiderar lika väl som stål ... dessutom är salt ihop med aluminium rätt spännande .. plus att det är betydligt svårare att laga aluminium-karosser ... men, det är jue mest direktörsvagnar från DKW som byggs i alu, så det drabbar väl ingen fattig ...
Ja lite lack släpp kan man ju få men spelar mindre roll skiten håller 200år ändå

Ja AUDI,SAAB och PEUGEOT är helt klart direktörsvagnar ;)

OXYD OXYD skrev:
Ja lite lack släpp kan man ju få men spelar mindre roll skiten håller 200år ändå

Intressant, visste inte att Saab byggt bilar i alu? Och Peugeot, vad spelar det för roll om karossen håller, när resten är designat för att hålla i 3 år :rolleyes: ;) ...

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Men rost kommer förr eller senare på alla bilar på vissa fortare än andra.
Vad du är optimistisk i dag:p
Jag har i alla fall lyckats hålla en ökänt rostkänslig bil nästintill rostfri i 18 år sedan jag tog över den av förra ägaren som hade hållit den rostfri i 16 år.
Visst kommer den att rosta sönder någon gång men innan dess är motorn och växellådan utslitna.

Min erfarenhet är att man inte skall högtryckstvätta en bil och absolut inte undertill. Högtryckstvätten trycker in vatten i alla falser och mellanrum som jag skall vara fulla med oljig gegga och inte med vatten.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Bilars rostskydd har blivit bättre med tiden, men vi är påväg åt andra hållet igen, Audi som var föregångare med helgalvad kaross har slutat med det, gissningsvis av miljöskäl.

MB slutade grund alls och började med miljövänlig tätningsmassa på 90 talet, resultatet av det vet vi. VW gjorde nått liknande 06- och även det ser vi idag.

Rostburkarna Toyota slutade rosta efter 00-02 utan synligt rostskydd.

Problemet idag är plastsköldarna under bilarna för bättre areodynamik, under dessa finns ingenting och skiten ligger kvar o gror.

Har själv en bil från -06 på 30" mil. Pedantvårdad så folk gissar på att den högst gått 10" mil bara sommartid.
Men kikar man in bakom plastsköldarna är det inte vackert, bilprovningsmannen körde en skruvmejsel genom golvet baktill.

H heimlaga skrev:
Vad du är optimistisk i dag:p
Jag har i alla fall lyckats hålla en ökänt rostkänslig bil nästintill rostfri i 18 år sedan jag tog över den av förra ägaren som hade hållit den rostfri i 16 år.
Visst kommer den att rosta sönder någon gång men innan dess är motorn och växellådan utslitna.

Min erfarenhet är att man inte skall högtryckstvätta en bil och absolut inte undertill. Högtryckstvätten trycker in vatten i alla falser och mellanrum som jag skall vara fulla med oljig gegga och inte med vatten.
Trots att jag kör Saab och bor i pite kan jag vara lite optimistisk ibland.

Med minutiöst underhåll och förebyggande åtgärder går det att hålla bilar rostfria, har själv en Mitsubishi längre från 91 som slit och släng som är kanon frånsett en lackskada som orsakat rost som en 5 krona.

Sen högtryckens vara eller icke vara på undersidan av bilen tål att stötas och blötas.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Fel

OXYD OXYD skrev:

Jag väntar fortfarande på en länk till något som visa vilka bilar SAAB byggt i aluminium? ;)

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
OXYD
L Lutte skrev:
Trots att jag kör Saab och bor i pite kan jag vara lite optimistisk ibland.

Med minutiöst underhåll och förebyggande åtgärder går det att hålla bilar rostfria, har själv en Mitsubishi längre från 91 som slit och släng som är kanon frånsett en lackskada som orsakat rost som en 5 krona.

Sen högtryckens vara eller icke vara på undersidan av bilen tål att stötas och blötas.
Nog en fördel att bo högt upp gällande rost. Jämnare temperatur och lägre luftfuktighet. Misstänker man använder mindre salt och mer grus också

OXYD
Jag väntar fortfarande på en länk till något som visa vilka bilar SAAB byggt i aluminium? ;)
Listan får du goggla fram själv din latmask ;)

Men tex delar som motorhuv och bagagelucka på 9-3 sportsedan av senare modell. :cool:

OXYD OXYD skrev:
Listan får du goggla fram själv din latmask ;)

Men tex delar som motorhuv och bagagelucka på 9-3 sportsedan av senare modell. :cool:
Ja, men inte karossen? Alltså bärande detaljer ...

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
OXYD
Vem har sagt något om det, och vad har det med saken att göra?

Sluta trolla och förstör forumtrådar med skit:p

OXYD OXYD skrev:
Vem har sagt något om det, och vad har det med saken att göra?

Sluta trolla och förstör forumtrådar med skit:p
Tja, det är ju en del skillnad på att byta en huv jämförelse med bärande detaljer... Och så extremt OT är ju inte . :geek:

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vad avser du? Chassi kallar jag stommen och även underrede, samt delar av hjulupphängning, själva stommen. Kaross är det som man sedan klär chassi med dvs merparten av den plåt, plast, aluminium, etc, som gör det till bil.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.