Vad är det för krav på en lufttank som skall placeras stationärt i verkstaden? Utrymmet är uppvärmt.
Jag fick nämligen ett erbjudande att få en 100-liters 12,5 bars lufttank som egentligen är för lastbil. Vore perfekt för att ”samla luft” till lite sprutmålning och annat luftkrävande.
Tanken är helt oanvänd och saknar fästöglor. Det senare går ju att ordna med några svep. Tre anslutningar varav en får bli dränering.
 
  • Gilla
Thomseck och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det krävs löpande besiktning om tanken är på över 1000barliter. Men om du har en säkerhetsventil under 10Bar kommer du undan det kravet.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Krav på en lufttank?
Vad finns det för risker?

Är väl bara att prova, om du nu får tanken gratis
 
D Daniel 109 skrev:
Det krävs löpande besiktning om tanken är på över 1000barliter. Men om du har en säkerhetsventil under 10Bar kommer du undan det kravet.
Bra svar.
 
nimhed nimhed skrev:
Är väl bara att prova, om du nu får tanken gratis
Prova att trycksätta och se om den exploderar?
 
  • Haha
  • Gilla
LillebrorFj100 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prova att trycksätta och se om den exploderar?
Jag har väl svårt att se en explosion. Det kommer väl i värsta fall brista någonstans och luften går ur.
 
Tryck tankar kan definitivt ”explodera” och orsaka stor skada.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Krav på en lufttank?
Vad finns det för risker?

Är väl bara att prova, om du nu får tanken gratis
Explosion då tanken spricker, mycket energi som lagras där inne.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Jag har väl svårt att se en explosion. Det kommer väl i värsta fall brista någonstans och luften går ur.
Vad tar luften med sig? Väggen, stålbitar som sänd som projektiler mm. Finns många som dött av trycktanks explosioner.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Den här filmen var uppe här tidigare:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det krävs löpande besiktning om tanken är på över 1000barliter. Men om du har en säkerhetsventil under 10Bar kommer du undan det kravet.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…och här hittade jag klassningen.

[länk]
.
Detta gäller enbart för arbetsgivare. Så länge du är privatperson är detta inget du behöver bekymra dig om. Finns inga krav om återkommande kontroll på tryckkärl som privatpersoner använder för eget bruk. Med detta säger jag inte att det är ofarligt med tryckluft, för det är det verkligen inte. Men det finns som sagt inga som helst krav på kontroll.
 
S StevieGee skrev:
Detta gäller enbart för arbetsgivare. Så länge du är privatperson är detta inget du behöver bekymra dig om. Finns inga krav om återkommande kontroll på tryckkärl som privatpersoner använder för eget bruk. Med detta säger jag inte att det är ofarligt med tryckluft, för det är det verkligen inte. Men det finns som sagt inga som helst krav på kontroll.
Men det var fortfarande ett bra svar som visar var man vill dra gränserna för tryckkärl.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Filmen är tänkvärd för alla som använder tryckluft såväl professionellt, som privat.

Det absolut viktigaste är att användaren dränerar luftbehållaren på kondensat med jämna mellanrum, för att minska risken för liknande incidenter.

En annan viktig aspekt att ta i beaktande är behållarens lägsta godkända omgivningstemperatur - många av dagens ”moderna ” behållare tillverkade i Kina etc är inte gjorda för temp lägre än -10 grC…. Detta ska finnas att läsa på tillverkningsskylten, tillsammmans med annan väsentlig information om behållaren.

Mvh

Stefan
 
Det rostar inte mer för att det är mycket vatten. Fuktigt kommer det att bli i tanken oavsett.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.