5 476 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Extra lufttank till kompressorn
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vad är det för krav på en lufttank som skall placeras stationärt i verkstaden? Utrymmet är uppvärmt.
Jag fick nämligen ett erbjudande att få en 100-liters 12,5 bars lufttank som egentligen är för lastbil. Vore perfekt för att ”samla luft” till lite sprutmålning och annat luftkrävande.
Tanken är helt oanvänd och saknar fästöglor. Det senare går ju att ordna med några svep. Tre anslutningar varav en får bli dränering.
Jag fick nämligen ett erbjudande att få en 100-liters 12,5 bars lufttank som egentligen är för lastbil. Vore perfekt för att ”samla luft” till lite sprutmålning och annat luftkrävande.
Tanken är helt oanvänd och saknar fästöglor. Det senare går ju att ordna med några svep. Tre anslutningar varav en får bli dränering.
Bästa svaret
Det krävs löpande besiktning om tanken är på över 1000barliter. Men om du har en säkerhetsventil under 10Bar kommer du undan det kravet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
…och här hittade jag klassningen.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/tryck/kontroll/exempel-pa-klassning/
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/tryck/kontroll/exempel-pa-klassning/
Tryck tankar kan definitivt ”explodera” och orsaka stor skada.
Detta gäller enbart för arbetsgivare. Så länge du är privatperson är detta inget du behöver bekymra dig om. Finns inga krav om återkommande kontroll på tryckkärl som privatpersoner använder för eget bruk. Med detta säger jag inte att det är ofarligt med tryckluft, för det är det verkligen inte. Men det finns som sagt inga som helst krav på kontroll.D Daniel 109 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Men det var fortfarande ett bra svar som visar var man vill dra gränserna för tryckkärl.S StevieGee skrev:Detta gäller enbart för arbetsgivare. Så länge du är privatperson är detta inget du behöver bekymra dig om. Finns inga krav om återkommande kontroll på tryckkärl som privatpersoner använder för eget bruk. Med detta säger jag inte att det är ofarligt med tryckluft, för det är det verkligen inte. Men det finns som sagt inga som helst krav på kontroll.
Filmen är tänkvärd för alla som använder tryckluft såväl professionellt, som privat.
Det absolut viktigaste är att användaren dränerar luftbehållaren på kondensat med jämna mellanrum, för att minska risken för liknande incidenter.
En annan viktig aspekt att ta i beaktande är behållarens lägsta godkända omgivningstemperatur - många av dagens ”moderna ” behållare tillverkade i Kina etc är inte gjorda för temp lägre än -10 grC…. Detta ska finnas att läsa på tillverkningsskylten, tillsammmans med annan väsentlig information om behållaren.
Mvh
Stefan
Det absolut viktigaste är att användaren dränerar luftbehållaren på kondensat med jämna mellanrum, för att minska risken för liknande incidenter.
En annan viktig aspekt att ta i beaktande är behållarens lägsta godkända omgivningstemperatur - många av dagens ”moderna ” behållare tillverkade i Kina etc är inte gjorda för temp lägre än -10 grC…. Detta ska finnas att läsa på tillverkningsskylten, tillsammmans med annan väsentlig information om behållaren.
Mvh
Stefan
Det rostar inte mer för att det är mycket vatten. Fuktigt kommer det att bli i tanken oavsett.