mycke_nu skrev:
Nej, den måste vara trepolig.
OK, en fråga till ;) Det finns ju 4poliga dvärgbrytare, för att bryta nollan också (förmodar jag). När används en sådan/är den användbar i detta sammanhanget-för/nackdelar ?
/Tomas

mycke_nu skrev:
Nej, den måste vara trepolig.
varför måste den vara 3-polig?

jag känner till flera undercentraler matade från Diazed-centraler och då är det ju ingen allpolig brytning där.. men iofs så var det inte igår dessa sattes upp heller..
jag tror att kravet på allpolig säkring enbart är associerat till en trefasgrupp med blandade 1/2/3 faslaster..
är dock inte helt säker på den punkten och orkar inte kolla upp det nu så nån som vet får svara..

ang 4-polig brytning så får du endast bryta nollan om det inte är en PEN-ledare och om den då bryts samtidigt som faserna.
men jag skulle inte se det som en fördel, finns ju en här på forumet som fick fel på sin JFB där den bröt enbart nollan och inte faserna, inte så kul..

allpolig säkring gäller helt riktigt när man blandar en, två och flerfaslaster på samma grupp. och har man dessutom uttag inblandade gäller ett ormbo av föreskrifter när det gäller sådana saker som tex utlösningsvillkor.

jo men gäller det även för matning av en underscentral?? (som ju kan vara både 1/2 och 3fasbelastad)
att man måste ha allpolig säkring på blandgrupp var jag säker pål, men inte på ovanstående

en 'riktig' undercentral förväntas ju säkra av sina grupper från den så då har du ju samma scenario som om den matades från låt säga huvudledningen och dess huvudsäkringar. frågan är väl hur man ser på det om man matar en undercentral från nånting som betraktas som en gruppledning. men så länge den inte splittas före undercentralen så borde det vara OK men jag är inte helt säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.