78 203 läst ·
50 svar
78k läst
50 svar
Extra elcentral ? hur koppla ?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Om det nu finns en "dold" jfb även i huset som inte får se på dina bilder så beror det ju på hur den är inkopplad. Dvs om det blir fel i garaget och där finns en korrekt inkopplad jfb, så löser den. Men så som du beskriver kopplingen så kommer troligen även jfb i huset att lösa ut i det fallet. Men det är lite oklart hur du menar att jfbn i huste kommr in i det här.Benny_o_Lina skrev:
Din HBG skulle kunnas tas bort helt om man vill och dra kabeln direkt ut till garaget eftersom det kommer sitta en HB där också (sitter redan där faserna går genom)Nusnäs skrev:
Ja ditt schema är bra.. fast den visar huset.. Skulle enkelt vilja veta hur JFB ska kopplas in i garaget om man vill ha en sådan där också.
Antar att min BILD2 då är rätt.. Att man helt enkelt drar ut nolla från plinten i huset och drar den genom JFB'n i garaget som en extra säkerhet.
Har hittat mitt schema som bild3 kommer från, det har kommit på mail från en tillverkare/leverantör av elskåp/centraler.. Där vill dom att man drar ut 4 kablar.. 3 faser och en jord.. jorden ska då enligt dom dras till jordplinten i skåpet.. sen därifrån genom JFB och upp till nollplint.. de tycker jag verkar en aning mysko.
Lägger ut en bild på det ikväll.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Fyrtrådskoppling är inte tillåtet om PEN ledaren redan har delats upp till nolla och jord. Dvs du jar troligen en PEN ledaere (kombinerad nolla och jord) in från gatan, den delas upp antingen någonstans vid elmätaren eller i din central till nolla och jord. Om du skall koppla in dig 4 trådigt, dvs gå vidare med PEN ledare till en ytterligare central så måste den ihopkopplingen göras där PEN ledaren fortfarande är PEN ledare, alltså inte efter att den redan delats upp.
Dessutom måste en PEN ledare ALLTID vara minst 10 kvmm.
Så som du ritat det (alt. 3) så kopplar du in en ny PEN ledare på redan uppdelad jord, vilket alltså inte är tillåtet.
Dessutom måste en PEN ledare ALLTID vara minst 10 kvmm.
Så som du ritat det (alt. 3) så kopplar du in en ny PEN ledare på redan uppdelad jord, vilket alltså inte är tillåtet.
Ahh.. då vet jag det också.. Tackar för den beskrivningen. Som du säger så är PEN redan delad ute i mätarskåpet.
Nollan som kommer från mätarskåp är vad jag kan se kopplad till JFB i centralen i huset och från den till nollplint. Jord kommer från mätarskåp direkt till jordplint i cetralen i huset.
Det ser ut att vara så, svårt att följa kablarna för det är en jedrans massa i centralen.
Men det är inte JFB'n i huset jag frågar om.. det är JFB i garaget. Kan man helt enkelt dra ut ledare från 3*16 i husets central som man kopplar in på JFB i garaget och sen ut till diverse dvärgar. Nolla från nollplinten i huset ut till JFB i garaget och från JFB till nollplint. Jord från jordplint i huset till jordplint i garaget.? Alltså som bild2.
Jo det sitter JFB i huset som inte är med på bilderna.. Från mätarskåpet utanpå huset går kablarna in i centralen i huset till HB, sen till 3*16 (till värmepump) sen till JFB och sen ut till dvärgarna.hempularen skrev:Om det nu finns en "dold" jfb även i huset som inte får se på dina bilder så beror det ju på hur den är inkopplad. Dvs om det blir fel i garaget och där finns en korrekt inkopplad jfb, så löser den. Men så som du beskriver kopplingen så kommer troligen även jfb i huset att lösa ut i det fallet. Men det är lite oklart hur du menar att jfbn i huste kommr in i det här.
Nollan som kommer från mätarskåp är vad jag kan se kopplad till JFB i centralen i huset och från den till nollplint. Jord kommer från mätarskåp direkt till jordplint i cetralen i huset.
Det ser ut att vara så, svårt att följa kablarna för det är en jedrans massa i centralen.
Men det är inte JFB'n i huset jag frågar om.. det är JFB i garaget. Kan man helt enkelt dra ut ledare från 3*16 i husets central som man kopplar in på JFB i garaget och sen ut till diverse dvärgar. Nolla från nollplinten i huset ut till JFB i garaget och från JFB till nollplint. Jord från jordplint i huset till jordplint i garaget.? Alltså som bild2.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag förstår fortfarande inte om du vill koppla in dig i hus-centralen före eller efter jordfelsbrytaren. Du talar om att du har en nollplint i huste efter jfb? Om du kopplar in dig och tar nollan från den så måste du även ta faserna efter jordffelsbrytaren, annar kommer brytaren att lösa ut direkt.
Men jag vet att du skrev tidigt att detta är inget du tänker göra själv osv. För mig ser det ganska uppenbart ut att du tänker koppla själv, jag vill absolut avråda från det. De frågor du har ställt hittils handlar BARA om hur det rent elektriskt går att koppla så att det fungerar, och det har vi fortfarande inte rett ut helt fullständigt trots 2 sidor.
Detta är den enkla delen, sedan kommer frågor om utlösningskriterier, areor säkringskarakteristik, kabeltyper, kabelförlläggning in i bilden, då börjar det svåra. Hittils är det trivialt.
Jag har hempulat en del, jag uppfattar mg som skapligt kunnig på elfrågor, jag har ingen behörighet. Jag skulle ALDRIG koppla in en ny central på eget bevåg utan att åtminstonde ha en behörg elektriker som instruerar och kontrollerar (och jag kontrollerar alltid det elektrikern gör). Det är helt enkelt för mycket som jag inte är säker på att jag verkligen kan när det gäller nya centraler. Det finns inget utrymme för "hur svårt kan de va" mentalitet. I min ungdom var jag nog lite vildare i min inställning till el, men efter att ha varit med om ett antal elolyckor med "nära döden känsla" både hos arbetskamrater och för min egen del (vid inget av tillfällena berodde det på vare sig mitt eller annans hempulande, njaa den senaste olyckan, var en kollega som hempulade hemma hos sig, ambulans till akuten) så har jag fått respekt för detta. Eller kolleger som faktiskt genom felkonstruktion (jobbar med elektronik) brände ner ett barnsjukhus i USA för ett antal år sedan.
Så snälla koppla inte detta själv!
Men jag vet att du skrev tidigt att detta är inget du tänker göra själv osv. För mig ser det ganska uppenbart ut att du tänker koppla själv, jag vill absolut avråda från det. De frågor du har ställt hittils handlar BARA om hur det rent elektriskt går att koppla så att det fungerar, och det har vi fortfarande inte rett ut helt fullständigt trots 2 sidor.
Detta är den enkla delen, sedan kommer frågor om utlösningskriterier, areor säkringskarakteristik, kabeltyper, kabelförlläggning in i bilden, då börjar det svåra. Hittils är det trivialt.
Jag har hempulat en del, jag uppfattar mg som skapligt kunnig på elfrågor, jag har ingen behörighet. Jag skulle ALDRIG koppla in en ny central på eget bevåg utan att åtminstonde ha en behörg elektriker som instruerar och kontrollerar (och jag kontrollerar alltid det elektrikern gör). Det är helt enkelt för mycket som jag inte är säker på att jag verkligen kan när det gäller nya centraler. Det finns inget utrymme för "hur svårt kan de va" mentalitet. I min ungdom var jag nog lite vildare i min inställning till el, men efter att ha varit med om ett antal elolyckor med "nära döden känsla" både hos arbetskamrater och för min egen del (vid inget av tillfällena berodde det på vare sig mitt eller annans hempulande, njaa den senaste olyckan, var en kollega som hempulade hemma hos sig, ambulans till akuten) så har jag fått respekt för detta. Eller kolleger som faktiskt genom felkonstruktion (jobbar med elektronik) brände ner ett barnsjukhus i USA för ett antal år sedan.
Så snälla koppla inte detta själv!
Ja det går, men dina JFB kommer att ligga i serie. Du har ingen garanti för att det är garagets JFB som löser ut om du får en läckström i garaget. Det kan lika gärna vara husets JFB som löser ut, och då blir allt strömlöst.Benny_o_Lina skrev:Men det är inte JFB'n i huset jag frågar om.. det är JFB i garaget. Kan man helt enkelt dra ut ledare från 3*16 i husets central som man kopplar in på JFB i garaget och sen ut till diverse dvärgar. Nolla från nollplinten i huset ut till JFB i garaget och från JFB till nollplint. Jord från jordplint i huset till jordplint i garaget.? Alltså som bild2.
För att undvika detta måste du ta matningen (och nollan) till garaget före husets JFB.
Som hempularen skriver måste du ta faserna och nollan från samma ställe, före eller efter husets JFB.
/Hasse
Jag la in HBG i min bild för jag uppfattade att du vill kunna bryta strömmen i kabeln till garaget, vill du inte det så kan du naturligtvis skippa den - men vad som är viktigare och vad jag vill understryka med bilden är att nollan måste kopplas före husets JFB om du ska ha JFB i garaget (samma gäller naturligtvis även faserna).
Om du har din 3*16A efter husets JFB kan du ansluta till husets nollplint men då kan du skippa JFB i garaget för då kommer såväl huset som garaget att omfattas av husets JFB. Lägger du dina JFBér i serie som din bild2 antyder så kommer troligen båda JFBérna att lösa om det händer nåt i garaget.
Om du har din 3*16A efter husets JFB kan du ansluta till husets nollplint men då kan du skippa JFB i garaget för då kommer såväl huset som garaget att omfattas av husets JFB. Lägger du dina JFBér i serie som din bild2 antyder så kommer troligen båda JFBérna att lösa om det händer nåt i garaget.
Jepps exakt, min fråga gäller om man tar allt efter husets JFB.
Nope jag ska inte koppla in det, jag vill veta hur man gör. Givetvis kommer jag fråga elektrikern vi brukar ha på jobb men han är inte tillgänglig på ett tag.. Det är bara lättare att skriva så för att göra det enkelt.
b_hasse >> Tackar för svar, det var också svar på min fråga..
Nusnäs >> Tack, det var svaret på min fråga. Det går alltså att göra som i bild2 men som du säger att båda antagligen kommer att lösa ut ändå vilket gör att JFB i garaget blir överflödig och då blir inkoppling istället som bild1 visar, alltså utan JFB i garaget.
Nope jag ska inte koppla in det, jag vill veta hur man gör. Givetvis kommer jag fråga elektrikern vi brukar ha på jobb men han är inte tillgänglig på ett tag.. Det är bara lättare att skriva så för att göra det enkelt.
b_hasse >> Tackar för svar, det var också svar på min fråga..
Nusnäs >> Tack, det var svaret på min fråga. Det går alltså att göra som i bild2 men som du säger att båda antagligen kommer att lösa ut ändå vilket gör att JFB i garaget blir överflödig och då blir inkoppling istället som bild1 visar, alltså utan JFB i garaget.
Ja kör du enl bild1 så blir det helt OK, men du använd en 3-polig 16A så du bryter alla faserna samtidigt och skaffa oxå en låsbygel så det garanterat är strömlöst i garaget när du bryter eftersom du inte har kontroll över centralen i huset när du jobbar i garaget (med elen vill säga).
Jepps. Tanken var en 3 polig 16.. helt rätt..Nusnäs skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
1: Koppla inte 2 JFB efter varandra! Jag vet inte riktigt varför, men följden kan bli att JFB inte går att slå på.
2: När du har så fruktansvärt många frågor, KOPPLA INTE SJÄLV!!! Mycket av "el-reglerna" grundar sig i att man har nödvändig kännedom. Alltså, vet du exakt HUR man byter ett trasigt, jordat eluttag, så får du byta den själv, till en exakt likadan, t.ex. Återigen, KOPPLA INTE SJÄLV! Du kan förbereda med kablar och låta en behörig göra själva inkopplingen, men som tidigare skrivet, det kan bli kostsammare men å andra sidan slipper du troligen framtida hjärtproblem iochmed undvikandet av elchockerna!
/f.d Elektriker
2: När du har så fruktansvärt många frågor, KOPPLA INTE SJÄLV!!! Mycket av "el-reglerna" grundar sig i att man har nödvändig kännedom. Alltså, vet du exakt HUR man byter ett trasigt, jordat eluttag, så får du byta den själv, till en exakt likadan, t.ex. Återigen, KOPPLA INTE SJÄLV! Du kan förbereda med kablar och låta en behörig göra själva inkopplingen, men som tidigare skrivet, det kan bli kostsammare men å andra sidan slipper du troligen framtida hjärtproblem iochmed undvikandet av elchockerna!
/f.d Elektriker
Hej
Vet inte om jag gör rätt, men jag lånar denna tråden till min fråga...
En undercentral får strömmen via en 3*16A dvärgbrytare i huvudcentralen...min fråga är om det är tillåtet att ha "separata" dvärgbrytare istället för 3polig som bryter alla 3 faserna ?
/Tomas
Vet inte om jag gör rätt, men jag lånar denna tråden till min fråga...
En undercentral får strömmen via en 3*16A dvärgbrytare i huvudcentralen...min fråga är om det är tillåtet att ha "separata" dvärgbrytare istället för 3polig som bryter alla 3 faserna ?
/Tomas