78 201 läst ·
50 svar
78k läst
50 svar
Extra elcentral ? hur koppla ?
Det är 5 trådar.. 3 ledare, en nolla och en jord från hus till garage.
Längden skulle vara ungefär 6-7 meter.
Tanken är att ha en 6 kvadrat från hus till garage..
Längden skulle vara ungefär 6-7 meter.
Tanken är att ha en 6 kvadrat från hus till garage..
En liten följd fråga, hur gör man på bästa sätt en vidare koppling av inkommande till huvudbrytaren? Det finns ju inte plats i huvudbrytaren för att skarva vidare 10 kvadrat (2x 10 kvadrat ryms inte, 10 kvadrat gäller i mitt fall)
HB är en 40A. Ska man byta till en 80A för att få plats?
HB är en 40A. Ska man byta till en 80A för att få plats?
Då blir den någon typ av DIN monterad skruvplint. (www.ensto.se) har bla.
Minimiarea till en undercentral är 5x6mm2 eller 4x10mm2, Huvudsäkringarna ute vid mätarskåpet är sannolikt 16 eller 20A, då hade jag lagt Kabeln till garaget på ovansida (inkommande sdia) på jordfelsbrytaren 3 faser och nollan, sen jorden på jordskenan, nackdelen är att du inte kan bryta husets central och behålla garaget strömförsörjt, men hur ofta behöver man det?
Tjenare igen.. Låt säga att man drar elen från husets proppaskåp (inte från mätarskåpet).
Det skulle mer i skåpet som lysrör t.ex. men har bara ritat ut 380 uttaget.
Enkelt kan man då vad jag förstått göra följande
Jord från jordplint i huset till jordplint i garaget,
nolla från nollplinten i huset till nollplint i garaget,
3 fas från 3*16A i huset till 3*16A i garaget.. (se bild) :

Om man då sätter en jordfelsbrytare i garaget, kan man då göra som följande bild?
nolla från nollplinten i huset till nolla på JFB i garaget, från JFB till nollplint,
3 fas från 3*16A i huset till JFB i garaget, från JFB till 3*16A.. (se bild) :

Någonstans har jag sett följande (om det var problemlösning eller inte kommer jag inte ihåg men jag ska se om jag hittar det igen)

Använd gärna mina snygga bilder att rita om hur det ska vara eller icke ska vara..
Det skulle mer i skåpet som lysrör t.ex. men har bara ritat ut 380 uttaget.
Enkelt kan man då vad jag förstått göra följande
nolla från nollplinten i huset till nollplint i garaget,
3 fas från 3*16A i huset till 3*16A i garaget.. (se bild) :

Om man då sätter en jordfelsbrytare i garaget, kan man då göra som följande bild?
nolla från nollplinten i huset till nolla på JFB i garaget, från JFB till nollplint,
3 fas från 3*16A i huset till JFB i garaget, från JFB till 3*16A.. (se bild) :

Någonstans har jag sett följande (om det var problemlösning eller inte kommer jag inte ihåg men jag ska se om jag hittar det igen)

Använd gärna mina snygga bilder att rita om hur det ska vara eller icke ska vara..
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Kopplingen på 3e bilden är farlig och olaglig. De övriga har jag ingen direkt uppfattning om.
Jo den översta bilden är som jag frågade först.. sen tillkommer det en JFB i garaget.. Ja det finns givetvis en i huset också.Nusnäs skrev:
Min fråga nu är hur du enklast sätter en jordfelsbrytare i garaget.
Min första bild är ett fungerande sätt och då styr husets JFB även garaget. Men om jag helt enkelt kopplar som i bild 1 och sen vill ha en JFB i garaget, hur kopplas denna då enklast?
Har inte snackat om handskar, givetvis är det runda don som gäller ja.. Jag har bara pratat om 380 uttag.mycke_nu skrev:
Koppling på bild 1 finns redan idag och är väl fungerande, både med kompressor på 380 och några lysrör/220 uttag.
Men hur gör man enklast om man vill sätta en JFB i garaget med den befintliga kopplingen? Går det eller går det inte?
Ja det gör inget.. men då funkar det alltså att göra som i BILD2 ??Nusnäs skrev:
Grejen är om det händer nått i garaget så löser garagets JFB ut då..
Om det vore min anläggning skulle jag ha kopplat enligt bifogad bild för att få maximal flexibilitet.
HBG i bilden kan även ersättas av en 3-polig dvärgbrytare men det är inte nödvändigt eftersom garaget säkras separat.
HBG i bilden kan även ersättas av en 3-polig dvärgbrytare men det är inte nödvändigt eftersom garaget säkras separat.