Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Jag funderar på att bygga en carport på landet mot kortsidan på ett uthus. Nu råkar jag redan ha tre fina takstolar från ett gammalt hönshus med en lutning på kanske 40 grader. Snözon: 2,5. Tänkt takbeklädnad: korrugerad plåt.
Skulle man sätta takstolarna med cc 1200 blir carporten bara 3,6 meter plus överhäng på sista takstolen, vilket är lite kort. Skulle man dock gå upp till cc 1800 är man plötsligt uppe i 5,4 meter, vilket känns väl tilltaget.
Det är klart att jag kan göra eller köpa en extra takstol, men hur stort är problemet med att gå upp i cc-mått egentligen?
Skulle man sätta takstolarna med cc 1200 blir carporten bara 3,6 meter plus överhäng på sista takstolen, vilket är lite kort. Skulle man dock gå upp till cc 1800 är man plötsligt uppe i 5,4 meter, vilket känns väl tilltaget.
Det är klart att jag kan göra eller köpa en extra takstol, men hur stort är problemet med att gå upp i cc-mått egentligen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Du får räkna N+1 för att få rätt antal så för 4,8m blir det
(4,8/1,2)+1=5 takstolar
(4,8/1,2)+1=5 takstolar
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Fast man måste ju inte ha en takstol och fästa i huset.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Sant, det räcker att skruva 2st reglar mot en vägg
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Det var mycket riktigt så jag tänkte och räknade. Skruva fast reglar i väggen samt ha tre lösa takstolar. Sorry om det var otydligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När man går upp i c/c avstånd mellan takstolarna händer tre saker. Det duger inte längre med vanlig råspont som taktäckningsmaterial utan man behöver grövre dimensioner. Tjockare k-plywood eller tjockare spontat virke. Lasten på varje enskild takstol ökar vilket kan kräva grövre dimensioner. Den punktlast på väggkonstruktionen som takstolen representerar blir större, vilket sannolikt kräver kompensering. Det finns mycket som talar för att hålla sig till max 1200 mm c(c.
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Jag förstår att ökade avstånd leder till ökade laster, är mest fascinerad av att det är så vanligt att man rekommenderar cc 1200 oavsett takkonstruktion.
Min tanke var ännu enklare än råspont. Det tak som ligger på hönshuset idag har bara fyrkantsstav mellan plåttak och takstolar och jag har funderat på något liknande.
Mitt resonerande, rätt eller fel, var att med rejäl lutning på ett plåttak glider all tung vårsnö av, så de potentiella lasterna blir mindre än ett låglutande tak, för vilka man ju har samma cc-rekommendation. Så jag blev lite förvånad när jag inte kunde googla fram att någon annan gått i liknande tankar.
Om det alls blir något bygge blir det nog att jag själv kopierar en av de befintliga takstolarna – det kan ju vara kul att ha gjort någon gång – men jag fascineras ändå av att svaret så ofta blir 1200, oavsett förutsättningarna.
Min tanke var ännu enklare än råspont. Det tak som ligger på hönshuset idag har bara fyrkantsstav mellan plåttak och takstolar och jag har funderat på något liknande.
Mitt resonerande, rätt eller fel, var att med rejäl lutning på ett plåttak glider all tung vårsnö av, så de potentiella lasterna blir mindre än ett låglutande tak, för vilka man ju har samma cc-rekommendation. Så jag blev lite förvånad när jag inte kunde googla fram att någon annan gått i liknande tankar.
Om det alls blir något bygge blir det nog att jag själv kopierar en av de befintliga takstolarna – det kan ju vara kul att ha gjort någon gång – men jag fascineras ändå av att svaret så ofta blir 1200, oavsett förutsättningarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Modultänkandet i svenskt byggande har hängt med ganska länge nu. Det började med övergången till regelkonstruktioner med mineralullsskivor i slutet på 40-talet, vilket krävde standardisering. Svenska staten styrde denna övergång genom förmånliga lån. Skälet lär ha varit önskemålet att möjliggöra ökad export av virke genom minskat byggande av massiva trähus, en parentes.
Skogsägare
· 21 924 inlägg
En intressant parentes ändå tycker jag. Men den får mig inte sluta att undra varför man så ofta är så rigid att man nästan alltid tycker att cc 1200 passar bra för tak.
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Kan ju gå upp i bärläktsdimension också. 
Som sagt, jag är inte ute efter att prompt göra på för mig enklast möjliga sätt och endast använda mig av det material jag redan har, men att råden är såpass stelbenta att vissa faktorer svårligen kan ändras då det är så det är/”ska vara” är lite knepigt.
Jag förstår att alternativet att minska takstolsavstånden till cc 600 var ett skämt, men det är ändå intressant att tipset är 600 och inte 1000 eller ens 900. Att modultänkandet är så starkt även i hemsnickrandet av enkla uthus är fascinerande.
Nu lär det ju bli en fjärde takstol hur som helst då till och med jag känner att 1800 är väl mycket, men hade jag hamnat på 1300 eller 1400 för att få ut en i mitt tycke lagom längd hade jag byggt så utan att blinka.
Som sagt, jag är inte ute efter att prompt göra på för mig enklast möjliga sätt och endast använda mig av det material jag redan har, men att råden är såpass stelbenta att vissa faktorer svårligen kan ändras då det är så det är/”ska vara” är lite knepigt.
Jag förstår att alternativet att minska takstolsavstånden till cc 600 var ett skämt, men det är ändå intressant att tipset är 600 och inte 1000 eller ens 900. Att modultänkandet är så starkt även i hemsnickrandet av enkla uthus är fascinerande.
Nu lär det ju bli en fjärde takstol hur som helst då till och med jag känner att 1800 är väl mycket, men hade jag hamnat på 1300 eller 1400 för att få ut en i mitt tycke lagom längd hade jag byggt så utan att blinka.
Självklart är det möjligt att gå upp i avstånd mellan takstolarna...
Det finns ett otal exempel på uthus och ladugårdar somm byggts med klent virke och stora avstånd mellan takstolar.
Man kan prata virkeskvalite och erfarenhet hela dagen men vad man gjorde var nog att tulla på säkerhetsmarginalen.
Jag skulle tro att dagens rekommendationer har säkerhetsfaktor 2-5 men vill man närma sig 1 istället så finns det mycket att spara på...
/ATW
Det finns ett otal exempel på uthus och ladugårdar somm byggts med klent virke och stora avstånd mellan takstolar.
Man kan prata virkeskvalite och erfarenhet hela dagen men vad man gjorde var nog att tulla på säkerhetsmarginalen.
Jag skulle tro att dagens rekommendationer har säkerhetsfaktor 2-5 men vill man närma sig 1 istället så finns det mycket att spara på...
/ATW
Nej, det var inget skämt. Det kan helt enkelt krävas i vissa fall.Nötegårdsgubben skrev:
Men absolut vanligast är exakt cc1200mm. Så är det nog i typ 98% av fallen.
Och det är inget konstigt att det har ett så gott som 100% genomslag även hos hemsnickrare. Det finns flera goda skäl.
Dels så vill de flesta göra det bra och professionellt, så då anammar man vedertagna sätt att göra det på. Sen är man en riktig masochist om man väljer något annat än cc1200 eller cc600, ty det innebär att man måste skära precis varenda isoleringsskiva, och åtminstone jag har roligare saker för mig än att stå och kapa kliande isolering.
Sen kommer precis alla takstolar man köper färdiga från en tillverkare ha cc1200, alla byggbeskrivningar har cc1200.
Och så fort man lämnar detta mått så slutar som sagt alla möjliga material att passa, och samtidigt alla tumregeldimensioneringar.
En anledning att man inte använder udda mått är att inte isolering passar. Utan den kräver c/c 600 eller c/c 1200.Nötegårdsgubben skrev:
Kan ju gå upp i bärläktsdimension också.
Utöver dimensioneringen.