Håller på att renovera ett golv ovanpå en isolerad krypgrund. Det ska bli vattenburen golvvärme och parkettgolv.

Konstruktionen är:
Trossbottenskiva
Cellolusa-isolering
Ångbroms
Spårade spånskivor
Träparkettgolv

Jag skulle precis ta mig an parkettgolvet när jag läste att alla tillverkare verkar anse att det ska finnas en ångspärr direkt under parketten när man har golvvärme. Ska jag ha detta även om jag har ångbroms under spånskivorna eller räcker det med ångbroms?

A
Parkettillverkarna kräver ångspärr, så ja. En ångbroms är inte tillräckligt tät och på fel sida om golvvärmen.

ACME skrev:
Parkettillverkarna kräver ångspärr, så ja. En ångbroms är inte tillräckligt tät och på fel sida om golvvärmen.
De skulle både vara under golvvärmen. Mellan sig har de som spårade spånskivorna.

Men då lägger jag på ångspärren. Ingen risk att fukt fastnar mellan spärr och broms?

A
P pwb skrev:
De skulle både vara under golvvärmen.
Din ångbroms hamnar under golvspånet/ golvvärmen men ångspärren ska ligga ovanpå, under parkettens stegljudsisolering, alternativt en kombinationsvariant som Tuplex.
P pwb skrev:
Mellan sig har de som spårade spånskivorna.

Men då lägger jag på ångspärren. Ingen risk att fukt fastnar mellan spärr och broms?
Normalt sett lägger man ingen ångspärr/ångbroms i golvkonstruktionen, men så länge det är torrt och ventilerat i krypgrunden så lär den inte göra någon skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.