4 177 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Extern lagring iPad
Sida 1 av 2
Hej,
Skall ut och resa lite och tänkte ha med mig lite extra filmer. Har bara en ipad 16 Gb men tänkte höra om någon har förslag på extern lagring.
Lagra på nätet är inget alternativ då man kan inte kan förlita sig på uppkoppling.
Testade med kamerakitet och SD kort till ipaden men lite bökigt att behöva konvertera filmerna till lämpligt filformat.
Någon här som testat t.ex. Airstash och liknande?
Är inte intresserad av diskussioner huruvida det funkar med USB minne direkt till en Androidplatta, är inbte heller intresserad av att jailbreaka.
TLovskog - du kan mycket om Appleprodukter. Förslag? Helst något som funkar utan nätanslutning på strömmen och utan att konvertera filerna. Är det Airstash som gäller då?
TACK!
Skall ut och resa lite och tänkte ha med mig lite extra filmer. Har bara en ipad 16 Gb men tänkte höra om någon har förslag på extern lagring.
Lagra på nätet är inget alternativ då man kan inte kan förlita sig på uppkoppling.
Testade med kamerakitet och SD kort till ipaden men lite bökigt att behöva konvertera filmerna till lämpligt filformat.
Någon här som testat t.ex. Airstash och liknande?
Är inte intresserad av diskussioner huruvida det funkar med USB minne direkt till en Androidplatta, är inbte heller intresserad av att jailbreaka.
TLovskog - du kan mycket om Appleprodukter. Förslag? Helst något som funkar utan nätanslutning på strömmen och utan att konvertera filerna. Är det Airstash som gäller då?
TACK!
Det är väl det som är det vanligaste problemet med Äpple produkter, de har inget "riktigt" filsystem och därför kan man inte ansluta extern lagring i form av USB-pinnar e.dyl.
Jag tror du redan hittat de enda lösningar som finns, antingen med kamera kit:et och konvertera filmer eller Airstash.
Vad jag läst om Airstash är att det (oftast) inte går att spela upp video direkt på iPad från den av någon orsak. Det man kan göra som omväg är att från Airstash kopiera in filen till din iPad och spela upp den därifrån. När du sett filmen kan du radera den igen från iPad:en och frigöra det lagringsutrymmet.
Eftersom Airstash kör med SD kort har du ju i princip ingen begränsning på hur mycket data du kan släpa med, bara köp fler SD kort...
Jag kör själv inga Äpple produkter (och detta är en av de största anledningarna) men jag har många kompisar som kämpar på och jag försöker hjälpa dem därav min lilla kunskap inom området...
Jag tror du redan hittat de enda lösningar som finns, antingen med kamera kit:et och konvertera filmer eller Airstash.
Vad jag läst om Airstash är att det (oftast) inte går att spela upp video direkt på iPad från den av någon orsak. Det man kan göra som omväg är att från Airstash kopiera in filen till din iPad och spela upp den därifrån. När du sett filmen kan du radera den igen från iPad:en och frigöra det lagringsutrymmet.
Eftersom Airstash kör med SD kort har du ju i princip ingen begränsning på hur mycket data du kan släpa med, bara köp fler SD kort...
Jag kör själv inga Äpple produkter (och detta är en av de största anledningarna) men jag har många kompisar som kämpar på och jag försöker hjälpa dem därav min lilla kunskap inom området...
"Smidigare" betyder nog "mindre" skulle jag tro... En "snurrande" HD är ju inte helt tyst heller...Noseone skrev:
Jag kollade på Airstash och hittade den till väldigt bra pris från Amazon England:
http://www.amazon.co.uk/Maxell-Stas...1_1?s=computers&ie=UTF8&qid=1362386876&sr=1-1
£85.33, ochgratis frakt till Sverige!
anders07 skrev:Det är väl det som är det vanligaste problemet med Äpple produkter, de har inget "riktigt" filsystem och därför kan man inte ansluta extern lagring i form av USB-pinnar e.dyl.
Jag tror du redan hittat de enda lösningar som finns, antingen med kamera kit:et och konvertera filmer eller Airstash.
Vad jag läst om Airstash är att det (oftast) inte går att spela upp video direkt på iPad från den av någon orsak. Det man kan göra som omväg är att från Airstash kopiera in filen till din iPad och spela upp den därifrån. När du sett filmen kan du radera den igen från iPad:en och frigöra det lagringsutrymmet.
Eftersom Airstash kör med SD kort har du ju i princip ingen begränsning på hur mycket data du kan släpa med, bara köp fler SD kort...
Jag kör själv inga Äpple produkter (och detta är en av de största anledningarna) men jag har många kompisar som kämpar på och jag försöker hjälpa dem därav min lilla kunskap inom området...![]()
Ja det verkar så. Hittade dock en produkt som inte är släppt ännu som är liten och smidig.
http://www.engadget.com/2013/01/08/hyper-debuts-iusbport-mini-2-and-hd-cloud-storage-and-streaming/
Mini-varianten är ungefär som Airstash, men klarar USB-minne också. Den får det bli när den kommer!
Hmmm ... glömde ju då att tillägga att jag använder GoodPlayer som spelare, den ansluter via DLNA och spelare alla filer utan konvertering. Är familjen med så ansluter alla mot den portabla lilla servern och kan kolla på olika filmer / foton. För musik kör vi uteslutande Spotify i familjen.
OM jag använder min Galaxy SIII, så gör jag i princip likadant på resor, men jag föredrar min iPhone/iPad.
OM jag använder min Galaxy SIII, så gör jag i princip likadant på resor, men jag föredrar min iPhone/iPad.
Tack för alla svar och tips!
Har kommit fram till att det blir en iUsbport MINI när den släpps. Denna resan tänker jag konvertera filmer och köra med CCK. Har ett 16 Gb SD kort liggandes.
iUSB kan användas (åtminstone nuvarande modell) samtidigt som internet, dvs man är inte begränsad till att köra mot enbart disken.
Har kommit fram till att det blir en iUsbport MINI när den släpps. Denna resan tänker jag konvertera filmer och köra med CCK. Har ett 16 Gb SD kort liggandes.
iUSB kan användas (åtminstone nuvarande modell) samtidigt som internet, dvs man är inte begränsad till att köra mot enbart disken.