3 627 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
"Exploderande/Imploderande" kaminluckeglas Handöl/Contura modell 10 "Sofiero"
Någon annan som varit med om att glaset "smäller" i bitar och faller in i elden/glöden?
Tips på orsaker?
Tips på om det går att undvika framöver?
Jag har luckmodellen med panoramaglas.
Första gången det small var vintern 2020 efter att kaminen fungerat klanderfritt sedan installationen 2011.
Det enda som märktes som avvikelse innan glaset small 2020, var att man märkte att elden inte gick att reglera via förbränningsluftspjället (som sitter brevid rostertallrik-reglaget).
brasan blev okontrollerat het och man kunde nästan se hur vedpinnar glödde sönder.
Jag beställde nytt glas med nya tätband överallt på luckan.
Jag gick igenom hela kaminen och kollade efter ev. felaktigheter men hittade inga.
Hela eldstadsbotten ligger på ett litet tätband som byttes det med och allt monterades ihop.
Sedan fungerade eldningen som normalt.
Så till denna eldnings-säsong då vi fick rejält kallt, så eldades det igen och det fungerade till för någon dag sedan, då det small igen men denna gång helt utan att man såg någon avvikelse alls i hur elden beter sig.
Efter första smällen förra året, så köpte jag en gammal kamininsats som hade en lucka som har 3-delade glas som efter att ha packat om tätbanden och lyft över luck-låset, monterades den på kaminen och fungerar bra som reserv. Så nu sitter reservluckan på kaminen.
Tips på orsaker?
Tips på om det går att undvika framöver?
Jag har luckmodellen med panoramaglas.
Första gången det small var vintern 2020 efter att kaminen fungerat klanderfritt sedan installationen 2011.
Det enda som märktes som avvikelse innan glaset small 2020, var att man märkte att elden inte gick att reglera via förbränningsluftspjället (som sitter brevid rostertallrik-reglaget).
brasan blev okontrollerat het och man kunde nästan se hur vedpinnar glödde sönder.
Jag beställde nytt glas med nya tätband överallt på luckan.
Jag gick igenom hela kaminen och kollade efter ev. felaktigheter men hittade inga.
Hela eldstadsbotten ligger på ett litet tätband som byttes det med och allt monterades ihop.
Sedan fungerade eldningen som normalt.
Så till denna eldnings-säsong då vi fick rejält kallt, så eldades det igen och det fungerade till för någon dag sedan, då det small igen men denna gång helt utan att man såg någon avvikelse alls i hur elden beter sig.
Efter första smällen förra året, så köpte jag en gammal kamininsats som hade en lucka som har 3-delade glas som efter att ha packat om tätbanden och lyft över luck-låset, monterades den på kaminen och fungerar bra som reserv. Så nu sitter reservluckan på kaminen.
För snabb upphettning av glaset, då blir det spänningar i det och går i småbitar. du får inte brassa på med elden så hårt utan att glaset hinner med att värmas. Det är skillnaden i värme på glasets utsida och insida som knäcker det. Klart att du vill få fart på värmen men då blir tempen på glaset för hög på insidan och spänningen inträder. i glaset.
I båda fallen då glasen small, så var kaminen sedan många timmar duktigt varm.J jonaserik skrev:För snabb upphettning av glaset, då blir det spänningar i det och går i småbitar. du får inte brassa på med elden så hårt utan att glaset hinner med att värmas. Det är skillnaden i värme på glasets utsida och insida som knäcker det. Klart att du vill få fart på värmen men då blir tempen på glaset för hög på insidan och spänningen inträder. i glaset.
Och när kaminen var ny så testades den rejält och den misshandlades å de grövsta utan att något hände.
Så riktigt klurigt varför det nu smullit 2 gånger och under gång helt uppvärmd.
Jepp det kan fråga sig vad som händer då , det normala är att glaset inte hänger med i tempen och smäller av., annars tål glas rätt hög värme , kan det bero på infästningen inte är lös utan att det blir en spänning där, det ska inte vara direkt fast utan ska kunna röra sig. Metallramen har en annan kofficient att röra sig i förhållande till värme och det stämmer inte det mellan glas och metall så kan det uppstå något.
Kontrollera så inte dörren börjar bli skev.
Om den blivit det så ökar spänningarna i glaset.
Märkte det på vår kamin att dörren blivit lite skev.
Glaset hade spruckit så jag tog lite tjockare tätning så glaset kan ligga lite lösare.
Om den blivit det så ökar spänningarna i glaset.
Märkte det på vår kamin att dörren blivit lite skev.
Glaset hade spruckit så jag tog lite tjockare tätning så glaset kan ligga lite lösare.
Nu ligger glaset mot tätbandet och hålls på plats av 4 st 4-kantiga fjädrande plåtbleck som man skruvar fast mot luckan. Och jag kollade att plåtblecken inte spänner för tajt mot glaset, allt enligt instruktionerna. Men när jag får hem det nya glaset, ska jag nog lägga en bit tätband mellan plåtbleck och glaset fastän det inte anges att man ska. Men det kanske dämpar vissa spänningar mot glaset.J jonaserik skrev:Jepp det kan fråga sig vad som händer då , det normala är att glaset inte hänger med i tempen och smäller av., annars tål glas rätt hög värme , kan det bero på infästningen inte är lös utan att det blir en spänning där, det ska inte vara direkt fast utan ska kunna röra sig. Metallramen har en annan kofficient att röra sig i förhållande till värme och det stämmer inte det mellan glas och metall så kan det uppstå något.
Kanske jag ska fundera på att köpa en nyare kamin
Jag ska mäta upp och kolla extra denna gångfgo skrev:
Det är lite speciellt med panorama-luckan och det böjda glaset som gör anordningen känsligare än den med 3 separata raka glas i som jag har som reserv-lucka.
Jag tror inte att det är glaset i sig som är problemet utan snarare luckramen som utvidgar sig olyckligt pga värmeökning och trycker på glaset så att det spricker. Om glaset påverkas av krafter på kanterna så kan det spricka rakt av. Kaminglas tål ju annars "hur mycket värme som helst" så jag tror inte det i sig som är problemet här. Möjligtvis behöver du skaffa en ny luckram som reservdel om den befintliga har slagit sig för mycket av värmen.
Klicka här för att svara