2 774 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Expantionskärls tryck
Sida 1 av 2
Kan någon svara på vad man ska ha för tryck i mitt vattenburna system (eldar med ved). Förtrycket är 0,5, 140l tryckkärl.
Det beror på vattenpelarens höjd och hur kärlet är installerat.
Det är ett tryckkärl som står på golvet bredvid pannan...
Vårt tryck varierar mellan ca 0,4 och 1,5, har också ett tryckkärl på golvet bredvid pannan och ackarna i källaren (huset är enplans med källare). Vi har ett 150-literskärl, ångrar djupt att vi inte tog ett 200-liters, men det var inget vi visste då att det skulle bli för snålt med 150 liter. Nu går det inte att byta med mindre än att riva alla rören på ovansidan av pannan, det blir väl att komplettera med ett litet extra bredvid... Det känns ju bra att ha lite marginal uppåt, vi har inte ens värmt tankarna till mer än 85 grader ännu!
Tänk på att kärlet inte får utsättas för strålningsvärme från pannan.
Förtrycket och systemtrycket är som sagt beroende på hur systemet ser ut, går inte att svara på såhär...
Förtrycket och systemtrycket är som sagt beroende på hur systemet ser ut, går inte att svara på såhär...
När man inte har något förtryck alls, och systemet är kallt, blir det ju beroende på hur högt det är upp till översta elementet. I mitt fall drygt nio meter, alltså knappt 1 bar.
apersson850 skrev:
Då behöver du ett förtryck på ~1 bar och samtidigt ett större kärl, eftersom kärlets effektiva volym minskar med förtrycket.
På Beulcos hemsida finns ett excelark för beräkning, matar jag in din höjd och total systemvolym 1800 l (exempel) och 95 graders max drifttemp får jag 0,9 bars förtryck och 400 l erfordelig kärlvolym... det är drygt 20% av systemvolymen, så tumregeln om 10% vid slutet kärl gäller bara ibland!!
Jag kör med 300 liter, men å andra sidan är hela rasket dimensionerat för ett maxtryck på 2,5 bar, inte det vanligare 1,5 bar.