201 läst ·
4 svar
201 läst
4 svar
Expansionskärl vind
Hej frågar för en måg , han har fått en läcka på expansionskärlet på vinden , ett rostfritt ganska stort kärl på toppen satt det ett järn rör dock och där läckte det sen var det blött på råsponten i tak ,gått ner i undervåning och droppar på ett ställe i takpanelen, han har en panna som kokat lite emellanåt när bägge tankarna närmat sig max läge , men jag tror att råsponten har blivit blöt av tryck i röret läckan duschat på råsponten , blir väl ett tryck i utgående vid ex kokning , huset är ca - 78
Vad är själva frågan?
Ett expansionskärl har tre anslutningar;
- en i botten som (oftast) ansluter till toppen på pannan.
- en i toppen som går upp genom yttertaget, avluftning.
- en på sidan, nära toppen, som skvallerröret är ansluten till, skvallerröret mynnar nära golvbrunn vid pannan.
När pannan & hela värmesystemet är som varmast så "ska" vattennivån i expansionskärlet vara i underkant av mynningen på anslutningen för skvallerröret.
När systemet är som kallast, typ på sommaren precis innan pannan tänds, så bör vattennivån vara en bit över bottenanslutningen.
Ett expansionskärl har tre anslutningar;
- en i botten som (oftast) ansluter till toppen på pannan.
- en i toppen som går upp genom yttertaget, avluftning.
- en på sidan, nära toppen, som skvallerröret är ansluten till, skvallerröret mynnar nära golvbrunn vid pannan.
När pannan & hela värmesystemet är som varmast så "ska" vattennivån i expansionskärlet vara i underkant av mynningen på anslutningen för skvallerröret.
När systemet är som kallast, typ på sommaren precis innan pannan tänds, så bör vattennivån vara en bit över bottenanslutningen.
Eftersom pannan går i kok med jämna mellanrum, så är ett öppet system att föredra, med utblås på taket. Det gäller att inte lägga in för mycket ved mot slutet. Känsla vad som är lagom på slutet av eldning är ett måste. Då måste järn/stålrör som finns bytas. Annars göra om till slutet sytem med exspansionskärl, ca 10 % av totala mängden vatten i hela systemet, inkl. panna-tankar-ellement. Samt som säkerhet en SYR-ventil som kyler pannan vid risk för kok. Finns ingen genväg.
Snarare att fixa med dragregleringen att pannan inte når att koka med marginal - i min uppväxt så eldades mycket ved i vedpanna och kokande panna tror jag bara hände en eller ett par gånger under hela den tiden och det är inget man missar om man är i huset när det händer.
Men jag håller med om att öppen expansionskärl är att föredra i dessa fall med värmekälla som riskera koka med en viss sannolikhet som med vedpanna och dragregleringens lucka av någon orsak har häktat sig och inte stänger sig tillräckligt tätt
Om den rostfria expansions-kärlet har spricka och börja läcka, så har den förmodligen frusit och det är en frys-skada...
Sådant kan det bli om man snålar och drar med värmen när det är kallt ute, vinden skall i princip aldrig nå minusgrader när man har öppen expansion-kärl - vilket dessvärre kan hända om man tex. har tilläggsisolerat
Men jag håller med om att öppen expansionskärl är att föredra i dessa fall med värmekälla som riskera koka med en viss sannolikhet som med vedpanna och dragregleringens lucka av någon orsak har häktat sig och inte stänger sig tillräckligt tätt
Om den rostfria expansions-kärlet har spricka och börja läcka, så har den förmodligen frusit och det är en frys-skada...
Sådant kan det bli om man snålar och drar med värmen när det är kallt ute, vinden skall i princip aldrig nå minusgrader när man har öppen expansion-kärl - vilket dessvärre kan hända om man tex. har tilläggsisolerat
Jag såg ju att översta röret läckt o väldigt rostigt i förskruvning ,kan det duschat upp invändigt i taket undrar jag.X xxargs skrev:Snarare att fixa med dragregleringen att pannan inte når att koka med marginal - i min uppväxt så eldades mycket ved i vedpanna och kokande panna tror jag bara hände en eller ett par gånger under hela den tiden och det är inget man missar om man är i huset när det händer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammalt expansionskärl på vind, hjälp!
Värme allmänt -
Expansionskärl på vinden,kasta ut?
Värme allmänt -
Varför 3 rör upp till vinden med det öppna expansionskärlet?
Värme allmänt -
Gammalt expansionskärl på vinden, montera bort??
Vatten & Avlopp -
Byta expansionskärl på vind till ett i pannrummet?
Värme allmänt