B
R Rolle85 skrev:
Men gängan i botten lossar ju hela paketet, men kärlet har ju ändå ingen mutterdel jag kan lossa via?
Men det är väl bara den trasiga delen som ska bytas, om du ska byta kärl? Inte tar du bort säkerhetsventil och manometer?

Bara att handskruva loss det där, bild 1 vid vita gängtejpen.

Man kan ju ha mothåll med rörtång eller skiftnyckel på säkerhetsventilen så de sitter kvar, så du inte drar i rören för mycket, när du gängar ur kärlet. Kan behövas en extra hand...

Ja ok

En följdfråga, mitt expansionskärl verkar pendla kraftigt i tryck, enda dagen 0,6bar och nästa 1,3bar.

varför?

R Rolle85 skrev:
En följdfråga, mitt expansionskärl verkar pendla kraftigt i tryck, enda dagen 0,6bar och nästa 1,3bar.

varför?
Temperaturen på radiatorvattnet påverkar trycket.

R Rolle85 skrev:

varför?
För lågt förtryck eller i underkant vad gäller storlek.

Framgår ingenstans vilken storlek jag har

R Rolle85 skrev:
Framgår ingenstans vilken storlek jag har
Vad är det för mått på det?

Menar du omkrets och höjd?

R Rolle85 skrev:
Menar du omkrets och höjd?
Japp!

24cm hög
94cm omkrets

R Rolle85 skrev:
24cm hög
94cm omkrets
Det blir 17liter. Men den är ju inte cylindrisk så det är sannolikt 15litet.

Den är cylinderformad

Huset är från 90-talet. 152m2 stort med vattenburna element men det är bara det vattenburna golvvärmen på nedervåningen som verkar värma. Vattnet i alla element är kallt.

R Rolle85 skrev:
Huset är från 90-talet. 152m2 stort med vattenburna element men det är bara det vattenburna golvvärmen på nedervåningen som verkar värma. Vattnet i alla element är kallt.
Då behöver du fylla på systemet upp till t.ex. 1 bar. Antagligen behöver du lufta elementen, det gör du när du har stängt av cirkulationspumpen. Därefter får du fylla upp systemet igen.

Har luftat i alla år men aldrig fått ut luft, kommer kristallklart vatten direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.