Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.

Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man gör, eller finns det något trick jag missar?

Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/expanderbult-m10-x-120-fzv-25-st-2000052160

• Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Möjligen prova att borra med en liite klenare borr.

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Well, de finns bara i halvmillimeterssteg (och jag har bara i millimeterssteg), och en halvmillimiter mindre är för lite. Det är rätt stor skillnad mellan 9 och 10 mm...

Jag bytte till ankarmassa och gängad stång när jag fick liknande problem. Biltema säljer också lite billigare ankarmassa. Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.

• Gilla
  • Wow
Mats J. och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Troberg skrev:
Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.

Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man gör, eller finns det något trick jag missar?

Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): [länk]
Det här strulet kanske är motivering nog att skaffa kvalitetsexpander?

• Gilla
  • Arg
Frajjanspappa och 8 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.
En vinkelslip är väl det rätta verktyget att kapa gängad stång med, det tar några sekunder att kapa med en sådan…

• Gilla
Mats J. och 13 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): [länk]
Jag använde betongskruv istället på bygghandelns inrådan. Man fick vara rätt varsam när man drog åt dem. Några drog jag av skallarna på. Så varje metod kanske har sina problem.

Tror som föregående att du ska prova att gå ner 0,5-1 mm i borrstorlek. Blir ofta lite ojämnt, dvs större, med slagborr.

T Troberg skrev:
Well, de finns bara i halvmillimeterssteg (och jag har bara i millimeterssteg), och en halvmillimiter mindre är för lite. Det är rätt stor skillnad mellan 9 och 10 mm...
Om man misshandlar hålet lite med 9mm borren, så kan det gå. Eller borra först 8 eller 9mm, sedan förstora med 10mm, den misshandlar hålet mindre, om den bara skall karva loss lite på sidorna.

• Gilla
  • Arg
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Nja, att göra så är nog bästa sättet att förstöra ett betongborr på. Fråga mig inte varför jag påstår detta…

• Gilla
Mats J. och 3 till
  • Laddar…
Skulle aldrig köpa Biltema expander, så länge det inte är nått tillfälligt projekt.. ska det sitta 20-30 år spelar ju några tior hit eller dit ingen roll...

• Gilla
  • Wow
1122 och 4 till
  • Laddar…
Kan nämna att jag köpt en bättre borrhammare (DeWalts stora) sedan sist, så den kanske gör renare hål också. Har inte hunnit testa den än.

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Borrar du för djupt eller inte rensar hålet så kan det bli problem

• Arg
Mats J.
  • Laddar…
MrJay
Jag som skulle skulle köpa M8 samt M12 expanderbult från Biltema för lite kritiska grejer idag. Tur att jag såg tråden… det blev Sormat via en grossist istället 😌

• Gilla
  • Wow
Mats J. och 2 till
  • Laddar…
MrJay
plåtrickard plåtrickard skrev:
Borrar du för djupt eller inte rensar hålet så kan det bli problem
Enligt instruktion från vissa tillverkare skall inte hålet rensas.

• Gilla
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Enligt instruktion från vissa tillverkare skall inte hålet rensas.

[media]
Så kan det vara, men jag brukar köra att om det inte går att få ner en bit av gängan med handkraft så brukar det inte gå att slå ner utan att det blir problem...
Men i sanningens namn så finns det så mycket bättre produkter idag så det blir sällan expander längre

• Arg
Mats J.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.