Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.
Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man gör, eller finns det något trick jag missar?
Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/expanderbult-m10-x-120-fzv-25-st-2000052160
Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man gör, eller finns det något trick jag missar?
Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/expanderbult-m10-x-120-fzv-25-st-2000052160
Produkter som diskuteras: "expanderskruvar"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Möjligen prova att borra med en liite klenare borr.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Jag bytte till ankarmassa och gängad stång när jag fick liknande problem. Biltema säljer också lite billigare ankarmassa. Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Det här strulet kanske är motivering nog att skaffa kvalitetsexpander?T Troberg skrev:Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.
Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): [länk]
En vinkelslip är väl det rätta verktyget att kapa gängad stång med, det tar några sekunder att kapa med en sådan…H hempularen skrev:Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.
Jag använde betongskruv istället på bygghandelns inrådan. Man fick vara rätt varsam när man drog åt dem. Några drog jag av skallarna på. Så varje metod kanske har sina problem.T Troberg skrev:Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.
Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): [länk]
Tror som föregående att du ska prova att gå ner 0,5-1 mm i borrstorlek. Blir ofta lite ojämnt, dvs större, med slagborr.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Om man misshandlar hålet lite med 9mm borren, så kan det gå. Eller borra först 8 eller 9mm, sedan förstora med 10mm, den misshandlar hålet mindre, om den bara skall karva loss lite på sidorna.T Troberg skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Skulle aldrig köpa Biltema expander, så länge det inte är nått tillfälligt projekt.. ska det sitta 20-30 år spelar ju några tior hit eller dit ingen roll...
Besserwisser
· östergötland
· 2 770 inlägg
Borrar du för djupt eller inte rensar hålet så kan det bli problem
Besserwisser
· östergötland
· 2 770 inlägg
Så kan det vara, men jag brukar köra att om det inte går att få ner en bit av gängan med handkraft så brukar det inte gå att slå ner utan att det blir problem...MrJay skrev:
Men i sanningens namn så finns det så mycket bättre produkter idag så det blir sällan expander längre