Vi har nu fått bygglov för en tillbyggnad. Bottenarea på mark ca 29 kvadrat, två plan. Innan startbesked ska vi komplettera med K-ritning (på gång) och en kontrollplan. KA är redan utsedd och jag skulle gärna se några bra exempel på kontrollplan för liknande bygge. Nån som vill dela med sig?

Det finns på kommunens hemsida. Om inte din kommun har det så kolla in en grannkommun. Lämpligast är att din KA gör det arbetet för såvida du inte är riktigt insatt kommer kommunen inte godkänna det.

Det ingår i KA's uppgift att hjälpa dig med kontrollplanen.
Om bygget är så komplicerat att det krävs en KA har kommunen troligtvis ingen färdig kontrollplan på sin hemsida. Detta eftersom kontrollplanen är specifik för varje enskild projekt.

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
Kontrollplan är något som den kontrollansvarige presenterar först i samband med bygsamrådet hos kommunen. Gissningsvis för att lyssna av läget och för att invänta kallelsen till byggsamrådet. Om t.ex kommunen begärt kompletterande handlingar fogar KA in dom i kontroĺlplanen. Det blir så att säga en förhandling i förväg. Och på själva förhandlingen är allt redan klart. Man får alltså ingen kontrollplan innan byggsamrådet och man får heller inget byggsamråd innan kontrollplanen. Härligt va! En skicklig KA fixar detta omöjliga utgångläge med lite magi och trix. Mvh, PerOF

Redigerat:
Aha. Min tanke var att ta fram utkast till kontrollplan som vår KA får finputsa. Detta för att spara några kronor. Vår budget är extremt tight. Något tekniskt samråd behövs inte enligt bygglovet. Jag gissar att en relativt enkel kontrollplan duger, får titta på lite andra kommuners hemsidor.

Din KA borde redan ha en färdig mall för kontrollplan, min KA debiterade en timme för att "komplettera" kontrollplanen för just mitt bygge.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.