5 942 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Exempel på effekttariff (förbrukning och beräkning)
Jag fick en fråga om effekttariff och för att inte generera en offtopic diskussion så skapar jag en ny tråd.
Jag har inte stöt på några räkneexempel vilket tror skulle tydliggöra hur det fungerar. Jag har sett olika Effektkalkylatorer, men de sätter inte in siffrorna i någon formeln för effekttariff och räknar ut ett pris på totala nättariffen. Inte ens för nätägare som har effekttariff utan deras effektkalkylator summerar bara effekter och smetar ut korta belastningscykler över en timma och visar resultatet grafiskt.
Med det sagt, så även om man hittar elbolag som skriver om effekttariff ,så ger de inga räkneexempel med siffror.
Kanske gör de så för att de inte vill reta upp folk…🤔 innan de bestämt sig för nivåer på avgifterna.
Deras effektkalkylatorer, tex Gbg energi, är dock bra för att visa hur mycket effekt olika hushållsmaskiner bidrar med och man kan laborera med att ”platta till kurvan”.
Det är medeleffekt per timme som gäller eftersom elmätarna bara rapporterar per timme till elbolagen.
Hypotetiskt exempel: 20 min potatiskok på 1kW bli bara 0,3kW i snitt på en timme. (0,3kW här är visserligen samma sak som 0,3kWh här, men vid kvartsmätning så blir det rimligen medeleffekt per toppmedelkvart 1kW). Effekttariffen är baserad på effekt/medeleffekt).
Nått nätbolag skrev att man inför effekttariff i två steg.
De sänker säkringstariffen lite och lägger till effekttariff samt utvärderar.
I andra steget sänker de säkringstariffen ytterligare och höjer effekttariff ännu mer.
Räkneexempel
Gbg energi har tex nu 43,75kr/kW, men jag räknar med
40kr/kW 06:00-19:00 och genomsnittseffekten, snittet, på de 3 högst belastade timmarna.
Du har som värst 4 dagar med 8kW konstant belastning,
men det räcker med 1h per dag med 8kW fördelat på 3 olika dagar.
Snitten(medelvärdet) blir (8+8+8)/3 = 8
8 x 40 = 320 kr
Vi antar att säkringstariffen för 16A sänktes från 4300 kr/år till 1800 kr/år
Förr betalade du
358kr/mån i säkringstariff (+överföringsavgift) att jämföras med
Med nya säkringstariffen
1800/12 = 150 kr/mån
Per månad
150 kr
+ 320 kr
= 470kr
Med effekttariff för helåret
1800
+ 320 x 12
=
5640 kr/år (+överföringsavgift)
Det blev då 320kr dyrare per månad eller 1340kr dyrare per år.
Siffrorna jag antagit är nog realistiska, men friskt blandade från olika elbolag och lätt avrundade.
(Överföringsavgiften är visserligen en del av nätfakturan, men är ju bara priset x månadens förbrukning ).
———-
Jag tar ett eget räkneexempel med samma antagna elnätsägares effekttariff.
Hängde du med ovan så hänger du nog med här också fast jag beskriver min elanvändning lite annorlunda och utelämnar totala förbrukningen eftersom jag inte räknar ut överföringsavgiften.
1,8 kW Laddhybrid
2,0 kW huset VP/ventilation/kyl/frys/etc
=
3,8 kW i snitt men VP går in 7kW elpatron för att toppvärma eller på vintern när VP inte orkar.
Vi antar att det är vinter till att börja med.
Då finns det nog mer än 3 dagar med 11kW under även om den lasten inte är kontinuerlig.
Så säg att jag toppar med ca 11 kW minst 3 gånger på en månad.
Min kontinuerliga förbrukning är ju inte 11kW för alla timmar, men minst 1 timme som infaller på 3 olika dagar under månaden.
Alltså
1,8+2+7=10,8 säg 11
Genomsnittlig toppeffekt tre olika dagar
(11+11+11)/3 = 11kW
11 x 40 = 440 kr/mån
Men hoppsan, jag antog ju att effekttaxan slutade 19:00
Men hoppsan hoppsan, Antag jag laddade bilen på dagen 3 ggr under månaden. Då blir det ju ändå 440kr/mån…
Bilen laddar vi ju på natten, så låt oss räkna på det.
Dessutom så körde frun matlagning, båda ugnarna och storkok en dag med ca 2kW i två timmar och dammsög lite men favoritdammsugaren på 1,8kW i 1/2h.
1,8 x 1/2 + 9 + 2 = ca 12kW
(9+9+12)/3 = 10kW
10 x 40 = 400 kr/mån
När det inte är vinter
3,8 x 40 = 152
+ 150
= 302 kr/mån
Att jämföras med 358 kr/mån utan effekttariff.
Ok, gör ett försök. 😉J jonaserik skrev:Har frågat i en annan tråd om någon begriper det med effekttariff.
Om jag tar ut 5 kW konstant varje timma på varje dygn nästan under en månad, men 4 dygn av dom så tar jag ut 8 kW varje timma. vad blir då straffet för det då. Pris kan du sätta själv. Och det med snittet hur räknas det. Verkar som att det är upp till nätägaren att sätta priser , samt tider för det hur som helst, då det skiljer mycket mellan olika nätägare i vårt avlånga land. Försök att förklara och räta ut ? för mig.
Jag har inte stöt på några räkneexempel vilket tror skulle tydliggöra hur det fungerar. Jag har sett olika Effektkalkylatorer, men de sätter inte in siffrorna i någon formeln för effekttariff och räknar ut ett pris på totala nättariffen. Inte ens för nätägare som har effekttariff utan deras effektkalkylator summerar bara effekter och smetar ut korta belastningscykler över en timma och visar resultatet grafiskt.
Med det sagt, så även om man hittar elbolag som skriver om effekttariff ,så ger de inga räkneexempel med siffror.
Kanske gör de så för att de inte vill reta upp folk…🤔 innan de bestämt sig för nivåer på avgifterna.
Deras effektkalkylatorer, tex Gbg energi, är dock bra för att visa hur mycket effekt olika hushållsmaskiner bidrar med och man kan laborera med att ”platta till kurvan”.
Det är medeleffekt per timme som gäller eftersom elmätarna bara rapporterar per timme till elbolagen.
Hypotetiskt exempel: 20 min potatiskok på 1kW bli bara 0,3kW i snitt på en timme. (0,3kW här är visserligen samma sak som 0,3kWh här, men vid kvartsmätning så blir det rimligen medeleffekt per toppmedelkvart 1kW). Effekttariffen är baserad på effekt/medeleffekt).
Nått nätbolag skrev att man inför effekttariff i två steg.
De sänker säkringstariffen lite och lägger till effekttariff samt utvärderar.
I andra steget sänker de säkringstariffen ytterligare och höjer effekttariff ännu mer.
Räkneexempel
Gbg energi har tex nu 43,75kr/kW, men jag räknar med
40kr/kW 06:00-19:00 och genomsnittseffekten, snittet, på de 3 högst belastade timmarna.
Du har som värst 4 dagar med 8kW konstant belastning,
men det räcker med 1h per dag med 8kW fördelat på 3 olika dagar.
Snitten(medelvärdet) blir (8+8+8)/3 = 8
8 x 40 = 320 kr
Vi antar att säkringstariffen för 16A sänktes från 4300 kr/år till 1800 kr/år
Förr betalade du
358kr/mån i säkringstariff (+överföringsavgift) att jämföras med
Med nya säkringstariffen
1800/12 = 150 kr/mån
Per månad
150 kr
+ 320 kr
= 470kr
Med effekttariff för helåret
1800
+ 320 x 12
=
5640 kr/år (+överföringsavgift)
Det blev då 320kr dyrare per månad eller 1340kr dyrare per år.
Siffrorna jag antagit är nog realistiska, men friskt blandade från olika elbolag och lätt avrundade.
(Överföringsavgiften är visserligen en del av nätfakturan, men är ju bara priset x månadens förbrukning ).
———-
Jag tar ett eget räkneexempel med samma antagna elnätsägares effekttariff.
Hängde du med ovan så hänger du nog med här också fast jag beskriver min elanvändning lite annorlunda och utelämnar totala förbrukningen eftersom jag inte räknar ut överföringsavgiften.
1,8 kW Laddhybrid
2,0 kW huset VP/ventilation/kyl/frys/etc
=
3,8 kW i snitt men VP går in 7kW elpatron för att toppvärma eller på vintern när VP inte orkar.
Vi antar att det är vinter till att börja med.
Då finns det nog mer än 3 dagar med 11kW under även om den lasten inte är kontinuerlig.
Så säg att jag toppar med ca 11 kW minst 3 gånger på en månad.
Min kontinuerliga förbrukning är ju inte 11kW för alla timmar, men minst 1 timme som infaller på 3 olika dagar under månaden.
Alltså
1,8+2+7=10,8 säg 11
Genomsnittlig toppeffekt tre olika dagar
(11+11+11)/3 = 11kW
11 x 40 = 440 kr/mån
Men hoppsan, jag antog ju att effekttaxan slutade 19:00
Men hoppsan hoppsan, Antag jag laddade bilen på dagen 3 ggr under månaden. Då blir det ju ändå 440kr/mån…
Bilen laddar vi ju på natten, så låt oss räkna på det.
Dessutom så körde frun matlagning, båda ugnarna och storkok en dag med ca 2kW i två timmar och dammsög lite men favoritdammsugaren på 1,8kW i 1/2h.
1,8 x 1/2 + 9 + 2 = ca 12kW
(9+9+12)/3 = 10kW
10 x 40 = 400 kr/mån
När det inte är vinter
3,8 x 40 = 152
+ 150
= 302 kr/mån
Att jämföras med 358 kr/mån utan effekttariff.
Jepp hänger med en del. Nu är det så att Elevio höjde månadskostnaden till 450 kr per månad från 405 kr och inget om hur en effekteffekt fungerar. Men samtidigt så blev den 0,3 kr per Kw i s.k närt avgift.
Det innebärr att om jag snålar med uttaget, så blir det billigare med energiavgiften, men om jag då plockar ut energi för att ladda upp något t.e.x VP- värme i huset eller tankar, så kommer det att förbrukas en massa kW som kan bli rätt häftigt. Oavsett vad som förbrukas så är nätavgiften bara rakt av och inget annat. Snåla på dyrtid och gasa på billig tid gör ingen skillna annat än att energin är billigare. Det blir lite som Eberöds bank. Man tror sig känna en del. Men i slutändan kommer det att med mer förbrukning, så ökar nätavgiften och tas det då ut mycket så blir det straff då snittet överskrids.
Jag har inte funnit något om hur snittet beräknas, någon som kan säga hur det uträknas vore bra. Vad är det för gränser tro. Det är liksom vilda västern över det hela och den faktiska gränsen på ett snitt, vad det nu är.
Det innebärr att om jag snålar med uttaget, så blir det billigare med energiavgiften, men om jag då plockar ut energi för att ladda upp något t.e.x VP- värme i huset eller tankar, så kommer det att förbrukas en massa kW som kan bli rätt häftigt. Oavsett vad som förbrukas så är nätavgiften bara rakt av och inget annat. Snåla på dyrtid och gasa på billig tid gör ingen skillna annat än att energin är billigare. Det blir lite som Eberöds bank. Man tror sig känna en del. Men i slutändan kommer det att med mer förbrukning, så ökar nätavgiften och tas det då ut mycket så blir det straff då snittet överskrids.
Jag har inte funnit något om hur snittet beräknas, någon som kan säga hur det uträknas vore bra. Vad är det för gränser tro. Det är liksom vilda västern över det hela och den faktiska gränsen på ett snitt, vad det nu är.
Har du effekttariff nu?
Svar nej , men kommer säkert någon dag och då vill jag se och veta vad som händer. Troligtvis åker jag/vi på en kanske hög effekttariffkostnad, då det eldas med ved för värme och VV. Har en VP som träder in när vi reser bort och den drar då det som behövs oavsett tid på dygnet och något med ett snitt kommer att överstga någon gräns. Och hur det snittet uträknas är min stora undran.blackarrow skrev:
Jo, klart man vill veta hur det kommer att bli i framtiden...J jonaserik skrev:
Det kan förstås bli mycket värre än den modell jag visar här, men det kan vi ta när du är med på denna som är grundidèn (det finns fler "straff" att lägga på enligt andra principer).
Det låter ju som att elda med ved borde ge låg effekttariffkostnad, men det räcker att du vid 3 olika tillfällen (3 olika dagar alltså) inte eldar och låter tex en elpatron (eller VP) gå in automatisk så bestämmer den maxeffekten den månaden.J jonaserik skrev:
Eller tänkte du just på "straffet" du får för de dagar du inte eldar och kör med el?
Det "snitt" man pratar om är genomsnittet för toppeffekten för de tre dagar med högst effektuttag.J jonaserik skrev:
Om toppeffekten på endast en dag skulle bestämma effekttariffen för hela månaden skulle det slå för hårt tyckte till och med elnätsägarna, så då tar man medelvärdet för tre dagar. (medelvärde, genomsnitt, eller bara "snitt". samma sak här).
Vi tar din din förbrukning och placerar i en resa i kalendern.
Din normala förbrukning är 5kW och 8kW under de 4 dagar du är bortrest.
Alltså
31/1: 8kW max
1/2: 8kW max
2/2: 8kW max
3/2: 8kW max
och alla övriga dagar 5kW max
Snittet för Januari
(5 + 5 + 8) / 3 = 6kW toppeffekt i snitt
vilket bara är något högre
Snittet för Februari
(8 + 8 + 8) / 3 = 8kW toppeffekt i snitt
där blir genomsnittet som högst, dvs 8kW
Hänger inte med riktigt nu. Men om ser det så här. gör av med 5 kW timme och på 4 andra dygn så är det 8 kW, Läggs alla nästan 5 kW ihop och delas med antal dagar, samt lika på den högre delen, blr då ett snitt med en viss nivå äver den tiden. sen kommer då den högre delen. läggs då dom ihop och delas med antal dagar så blir det ett högre snitt, Då är det kan man säga medelvärde på uttagen och den övre delens medelvärde ä vad som utfaller med extra kostnad. Lite klurigt det med snitt/medelvärde som kommer att användas.
nu hängde jag inte med...
Du ska bara hitta de 3 värsta timmarna under månaden. endas de bestämmer effekttariffen!
Det ska inte räknas någon ny värsta timme under samma dag.
Så sen letar du efter andra och tredje dagarna med deras värsta timme (högsta effektförbruknings timmen)
Om övriga timmar spelar det då ingen roll om det är 0kW eller 5kW
Det påverkar inte effekttariff delen.
Du ska bara hitta de 3 värsta timmarna under månaden. endas de bestämmer effekttariffen!
Det ska inte räknas någon ny värsta timme under samma dag.
Så sen letar du efter andra och tredje dagarna med deras värsta timme (högsta effektförbruknings timmen)
Om övriga timmar spelar det då ingen roll om det är 0kW eller 5kW
Det påverkar inte effekttariff delen.
Ska jag då leta efter värsta timman för att dygn, hur gör jag det, kan nog inte backa elmätaren. Sen om det är ett konstant uttag och det bara på något av dom andra 3 dygnen äverstiger något, vilka dygn är et då som man ska tänka, en månad består av av 30 -31 dygn och kan vara svårt att pricka dom. Om det tas ut 3 dygn i sträck då, med lite, är dom andra då att vara fria. Lite luddigt med detta. Ska vi som konsumenter , då gå över till förändra våra dagliga liv och bestyr, för att vara tiilags. Att tvätta - laga mat - värma huset på nätterna då- Finner det absurt att få hel befolkningen att vrida på dygnen. Men oavsett så finns avgifen kvar,oavsett vad klockan står på för tid.
Tänk dig en tabell över januari och februari som visar medeleffekten för alla timmar i månaden
Jag ritade en snygg tabell med dina värden.
Sen delade jag upp den så som i exemplet ovan med ett månads skifte i din 8kW period på 4 dagar.
Jag tror det är medeleffekt för en timma och 3 dagars medelefekt som krånglar till det.
En byggfläkt på 8kW som går i 1h drar ju 8kWh, så del blir ju samma siffra.
En elpatron på 10kW som går i en halvtimme och sen är av i en halvtimme har en medeleffekt på 5kW.
Nu ringade jag in 3 timmar februari som har 8kWh förbrukning. Borde markerat dagarna med en pil.
Effekttariffen utgår från medeleffekten på de 3 dagar med högsta effekten.
I januari var det bara en dag med timmar med 8kW (någon av timmarna 31/2)
sen två dagar med max 5kW (vika dagar eller vilken timme spelar ingen roll.
Vad max effekt var övriga timmar under månaden var spelar ingen roll så länge de har 5kW eller lägre (medel)effekt.
Februari
här var det 1, 2 3:e som hade dagarna med de högsta timmarna.
Jag ritade en snygg tabell med dina värden.
Sen delade jag upp den så som i exemplet ovan med ett månads skifte i din 8kW period på 4 dagar.
Jag tror det är medeleffekt för en timma och 3 dagars medelefekt som krånglar till det.
En byggfläkt på 8kW som går i 1h drar ju 8kWh, så del blir ju samma siffra.
En elpatron på 10kW som går i en halvtimme och sen är av i en halvtimme har en medeleffekt på 5kW.
Nu ringade jag in 3 timmar februari som har 8kWh förbrukning. Borde markerat dagarna med en pil.
Effekttariffen utgår från medeleffekten på de 3 dagar med högsta effekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I januari var det bara en dag med timmar med 8kW (någon av timmarna 31/2)
sen två dagar med max 5kW (vika dagar eller vilken timme spelar ingen roll.
Vad max effekt var övriga timmar under månaden var spelar ingen roll så länge de har 5kW eller lägre (medel)effekt.
Februari
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här var det 1, 2 3:e som hade dagarna med de högsta timmarna.
Nja, nu ritade jag iofs tre dygn i sträck , men det berodde mest på dina siffror..J jonaserik skrev:Ska jag då leta efter värsta timman för att dygn, hur gör jag det, kan nog inte backa elmätaren. Sen om det är ett konstant uttag och det bara på något av dom andra 3 dygnen äverstiger något, vilka dygn är et då som man ska tänka, en månad består av av 30 -31 dygn och kan vara svårt att pricka dom. Om det tas ut 3 dygn i sträck då, med lite, är dom andra då att vara fria. Lite luddigt med detta. Ska vi som konsumenter , då gå över till förändra våra dagliga liv och bestyr, för att vara tiilags. Att tvätta - laga mat - värma huset på nätterna då- Finner det absurt att få hel befolkningen att vrida på dygnen. Men oavsett så finns avgifen kvar,oavsett vad klockan står på för tid.
Effekttariffen förutsätter timmätning.
Man kan ladda ner en Excel-fil från Vattenfall om man vill ha koll.
Eller skaffa en P1-läsare till sin elmätare.
Har du en timme med 11kW kl 1700 en dag men 8kW övriga timmar så styr ju timmen med 11kW den dagen.
Ja, detta drabbar de som försökt komma undan elpriskrånglet med timpriser och valt fastprisavtal...
Redigerat:
Vad är tanken med det? Ska elkonsumenten i efterhand minska sin elanvändning under tiden med högsta förbrukningen, för att minska belastningen på nätet retroaktivt?blackarrow;post: 5926626 skrev:
Det med tariffen och snittet, var kommer dessa överdebiteringar att hamna, det blir nog inga små summor som nätägarna tillskansar sig och vem bestämmer storleken på straffavgiften, det vrkar som att den är olika för olika nätägare. Klart dom hugger för sig en del.
Vedeldare kommer att få en stor överraskning för någon eller några månader på året. Såga en stock gär nog med motorsåg, men att klyva den görs mest med en hydralmaskin som drivs med el.
I mitt fall med ca 10 - 12 m3 stock så tar det flera dagar att klyva den, tror någon att dom kommer att hamna under något snitt då, vid klyvning av sin ved för vintern. NADA NADA ingen kommer att få till det. Ska man stänga av allt i huset för att man ska kunna klyva ved då. Men så är det med lilla Sverige, bara ta till sig vad dom i Bryssel säger och inga protester på det. I Bryssel och dom andra på kontinenten så har dom gas till att värma mat och hus med, samt att det är bra mycket varmare där än hos oss i nord
Vi startar upp här.
Vedeldare kommer att få en stor överraskning för någon eller några månader på året. Såga en stock gär nog med motorsåg, men att klyva den görs mest med en hydralmaskin som drivs med el.
I mitt fall med ca 10 - 12 m3 stock så tar det flera dagar att klyva den, tror någon att dom kommer att hamna under något snitt då, vid klyvning av sin ved för vintern. NADA NADA ingen kommer att få till det. Ska man stänga av allt i huset för att man ska kunna klyva ved då. Men så är det med lilla Sverige, bara ta till sig vad dom i Bryssel säger och inga protester på det. I Bryssel och dom andra på kontinenten så har dom gas till att värma mat och hus med, samt att det är bra mycket varmare där än hos oss i nord
Vi startar upp här.
Som tillägg, det glunkas om att det i stället för en timma så ska det blir per 15 minuter, kommer det s.k snittet att minska eller öka då. En inte allför bra fråga. Och kommer det att gälla för just det dygnet eller vad blir det ? med ett stort uttag på 15 minuter, säg 2 kW = 8 kW per timma och sen bara gasa på med 6kW per timma.
Någon som har ett bra svar på det, för jag vet inte.
Någon som har ett bra svar på det, för jag vet inte.
Du ska fostras och straffas så du lär dig ! 😳P pmd skrev:
Snålar du på elen på rätt sätt så slipper du straff nästa månad.
Du kan ju inte ändra din förbrukning i efterhand heller om du fått vanlig dyr elräkning.