J
Har intresserat mig för sk A-Frame hus (a-bocks?) men har mest hittat exempel på detta utanför Sverige. Tänkte kolla om någon på forumet vet intressanta exempel på a-rams hus som byggts i Sverige. Eller om till och med någon på forumet bor i ett sånt hus och kan berätta hur det är.

• Gilla
Jonssson13
  • Laddar…
Hej,

Inte mycket svar i denna tråd och kanske lite sent nu.

Jag är själv lite tokig i a-frame hus och ska till våren bygga ett mindre för vildmarksövernattning. Tänkte svara för att se vart era planer ligger kring detta och kanske byta lite tankar/erfarenheter?

När jag letade hittade jag nedan variant som verkar finnas norr om Stockholm i skärgården om du vill smyga ut och kolla eller prata med tillverkaren. :)

https://www.martinsons.se/project/sommarhus-a-frame-burvik/

A-frame hus med belyst interiör i skogsmiljö i skymningen, kännetecknat av en spetsig takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stojadin och 2 till
  • Laddar…
Hej! Vet ni hur man beräknar byggnadshöjden på ett A-framehus?

S Sheskate skrev:
Hej! Vet ni hur man beräknar byggnadshöjden på ett A-framehus?
Det var ju en intressant fråga! Om taklutningen är max 45 grader så skulle ju byggnadshöjden kunna bli 0.

• Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ja och då tänker jag att om tillåten byggnadshöjd är 4,5m så torde en få ställa ett sådant på 4,5m höga plintar.?

K
Skulle tro att man räknar på den dominerande fasaden, har du kupor eller andra utstick som på bilden kommer dessa vara byggnadshöjdsgrundande.

Hur som helst lär det ju inte vara något problem så länge du inte tänker bygga extremt stort för vid 45 grader kommer det ändå inte bli speciellt högt...

Edit: Om det inte är totalhöjd som avses, då mäter du ju till nock. Ofta kommer en så låg byggnadshöjd med ett tillägg om max taklutning. Men hör med kommunen vid osäkerhet, de älskar liknande frågor

Jag har byggt en A-frame stuga i lösvirke, sågat från egen skog. Finns bilder på bygget om du söker på @aspencabin på Instagram :) Bara fråga något om du är intresserad!

• A-frame stuga i snötäckt skogslandskap, sågat trä från egen skog, med vedbod och utedass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TPNik och 1 till
  • Laddar…
Marcusam Marcusam skrev:
Jag har byggt en A-frame stuga i lösvirke, sågat från egen skog. Finns bilder på bygget om du söker på @aspencabin på Instagram :) Bara fråga något om du är intresserad!
Hej,
Fundera på att bygga ett A-frame attefallshus och söker inspiration. Gick på Instagram men kontot är privat …
Har ni några bilder, ritningar som skulle användas som inspiration?
Tack på förhand
Mvh// Fabrice

Nackdelen med A-frame och attefall är väl att det bara får vara 4 meter högt? De gör att huset blir ganska smalt om man ska ha brant tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.