Hej och hjälp! Renoverar möbler, framförallt med fanérskivor. Handslipar i dagsläget och har koll på papper men inser att jag behöver en maskin. Har kollat runt bland massor, jämfört i tester och allt vad som finns men känns som en djungel. Priset är tyvärr rätt styrande och jag har en smärtgräns på +/- 1000 kr. Har liten till ingen erfarenhet av maskinslip. Är det oscillerande jag ska sikta in mig på? Kom gärna med alla tips och förslag på maskiner som skulle passa! /M

Kan varmt rekommendera Makitas 180ZJ. Finns för ca 1200kr. Jag har använt den på gips, trä, färg. Tre hastigheter och en liten smidig dammsugarpåse. Går även att polera med.

D
Hej,

Jag kommer inte att ge något förslag på någon Excenterslip, har inte några kunskaper om dessa i den prisklassen.

Om du ska jobba med möbler försök att hitta någon med möjlighet att ställa om oscillationen mellan grov och fin samt steglös hastighet.

Kolla vikten också, det är jobbigt och besvärligt med en otymplig tung maskin att slipa tex en stol.

För slipning av möbler så skulle jag titta på maskiner där man kan koppla på en damsugare för att minimera risken för sliprosor. Antar att alla tillverkare ger den möjligheten men ändå.

Håll dig till 240V (sladd) de är billigare än batteri drivna maskiner.

Titta på blocket och försök hitta en bättre begagnad maskin som din plånbok klarar av.

Jag tycker också att du ska googla på slippapper och undersöka vilka som är "bäst"/pris, det kanske hjälper dig i valet av maskinen.

Makita DBO180 oscillerar 2,8mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.