Skulle behöva lite hjälp med excel
Har 2 tabeller, av den ena gör jag en rullgardinsmeny där man väljer 10 20 30 40 50 tex
Med hjälp av letaupp så skrivs ett värde från tabell2 ut
Säg att det är 2 högre än värdet man väljer i menyn
Har 15st rullgardinsmenyer och väljer man ett värde över 0, tex 10 så ska det då hämta värdet 12 och plussa det med ett värde från en cell, tex 3, och då skriva ut värdet 12+3 i en ruta
Väljer man 0 så ska värdet 0 skrivas ut
Antar att man ska använda IFS ? Men får inte till det riktigt...
Har 2 tabeller, av den ena gör jag en rullgardinsmeny där man väljer 10 20 30 40 50 tex
Med hjälp av letaupp så skrivs ett värde från tabell2 ut
Säg att det är 2 högre än värdet man väljer i menyn
Har 15st rullgardinsmenyer och väljer man ett värde över 0, tex 10 så ska det då hämta värdet 12 och plussa det med ett värde från en cell, tex 3, och då skriva ut värdet 12+3 i en ruta
Väljer man 0 så ska värdet 0 skrivas ut
Antar att man ska använda IFS ? Men får inte till det riktigt...
Lite svårt att förstå vad du vill göra. Men leta rad kan vara en funktion att använda i kombination med en om-formel om värdet är "0".nino skrev:
Skulle behöva lite hjälp med excel
Har 2 tabeller, av den ena gör jag en rullgardinsmeny där man väljer 10 20 30 40 50 tex
Med hjälp av letaupp så skrivs ett värde från tabell2 ut
Säg att det är 2 högre än värdet man väljer i menyn
Har 15st rullgardinsmenyer och väljer man ett värde över 0, tex 10 så ska det då hämta värdet 12 och plussa det med ett värde från en cell, tex 3, och då skriva ut värdet 12+3 i en ruta
Väljer man 0 så ska värdet 0 skrivas ut
Antar att man ska använda IFS ? Men får inte till det riktigt...
=om("A1" = 0;0;formel)
Ja jag vet inte hur jag ska förklara riktigt...
Om jag väljer 0 från listan så ska 0 plussas på, väljer jag ett värde så ska värdet från en cell läggas till
Värdet i cellen kan ändras av mig
Väljer jag
10 så är värdet 12 plus värdet från T3 som är 3 alltså skrivs 15 ut
10 12 15
Nästa rader är tex
20 22 25
30 32 35
20 22 25
20 22 25
0 0 0
Här finns 15 rader där det kan vara allt från 3 valda värden eller 15 eller vad som helst mellan
Sen ska sista kolumnen summeras men det är lätt
Har alltså 2 tabeller med värden
10 12
20 22
30 32
Osv
Om jag väljer 0 från listan så ska 0 plussas på, väljer jag ett värde så ska värdet från en cell läggas till
Värdet i cellen kan ändras av mig
Väljer jag
10 så är värdet 12 plus värdet från T3 som är 3 alltså skrivs 15 ut
10 12 15
Nästa rader är tex
20 22 25
30 32 35
20 22 25
20 22 25
0 0 0
Här finns 15 rader där det kan vara allt från 3 valda värden eller 15 eller vad som helst mellan
Sen ska sista kolumnen summeras men det är lätt
Har alltså 2 tabeller med värden
10 12
20 22
30 32
Osv
Vill du ha svaret i A1 skriver du där formeln t.ex. =OM(A6>0;D6+E6;D6)nino skrev:
Om sant (dvs A6 är större än 0) plussas de två cellerna. Om falskt visas endast värdet från D6.
Men den löser inte frågan i ditt första inlägg om tabellerna som är lite svårt att förstå..
Glöm den delen jag som var otydlig tror jag@ @ndreas skrev:
Från vänstra kolumen i bild1 hämtas värden och läggs i en rullgardinsmeny, mitten kolumnen i bild 2.
Väljer jag tex 30 så skrivs värdet ( från högra kolumen i bild 1 ut till höger kolumn bild 2 (32.5) + värdet från T3 2.8
Problemet jag hade var att väljer man 0 så ska inte 2.8 plussas på men det löste sig med OM(ICKE ) som jag skrev tidigare
Bild1
Bild2
Nu är värdet 0 i höger kolumn inte 2.8 som på bild2
Väljer jag tex 30 så skrivs värdet ( från högra kolumen i bild 1 ut till höger kolumn bild 2 (32.5) + värdet från T3 2.8
Problemet jag hade var att väljer man 0 så ska inte 2.8 plussas på men det löste sig med OM(ICKE ) som jag skrev tidigare
Bild1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är värdet 0 i höger kolumn inte 2.8 som på bild2
Kryssruta har jag fått till men varför funkar inte formeln?
Är det inte så att om det står SANT i ruta I15 så ska värdet 15 skrivas ut, om det inte står SANT så ska 20 skrivas ut?
Eller är det jag som är kass
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte så att om det står SANT i ruta I15 så ska värdet 15 skrivas ut, om det inte står SANT så ska 20 skrivas ut?
Eller är det jag som är kass