Skulle behöva lite hjälp med excel

Har 2 tabeller, av den ena gör jag en rullgardinsmeny där man väljer 10 20 30 40 50 tex
Med hjälp av letaupp så skrivs ett värde från tabell2 ut
Säg att det är 2 högre än värdet man väljer i menyn

Har 15st rullgardinsmenyer och väljer man ett värde över 0, tex 10 så ska det då hämta värdet 12 och plussa det med ett värde från en cell, tex 3, och då skriva ut värdet 12+3 i en ruta

Väljer man 0 så ska värdet 0 skrivas ut

Antar att man ska använda IFS ? Men får inte till det riktigt...
 
@
nino nino skrev:
Skulle behöva lite hjälp med excel

Har 2 tabeller, av den ena gör jag en rullgardinsmeny där man väljer 10 20 30 40 50 tex
Med hjälp av letaupp så skrivs ett värde från tabell2 ut
Säg att det är 2 högre än värdet man väljer i menyn

Har 15st rullgardinsmenyer och väljer man ett värde över 0, tex 10 så ska det då hämta värdet 12 och plussa det med ett värde från en cell, tex 3, och då skriva ut värdet 12+3 i en ruta

Väljer man 0 så ska värdet 0 skrivas ut

Antar att man ska använda IFS ? Men får inte till det riktigt...
Lite svårt att förstå vad du vill göra. Men leta rad kan vara en funktion att använda i kombination med en om-formel om värdet är "0".

=om("A1" = 0;0;formel)
 
Behöver du ens använda IFS? Räcker det inte med SUM? Annars finns ju även SUMIF som kombinerar båda.
 
Ja jag vet inte hur jag ska förklara riktigt...

Om jag väljer 0 från listan så ska 0 plussas på, väljer jag ett värde så ska värdet från en cell läggas till
Värdet i cellen kan ändras av mig


Väljer jag

10 så är värdet 12 plus värdet från T3 som är 3 alltså skrivs 15 ut

10 12 15

Nästa rader är tex

20 22 25
30 32 35
20 22 25
20 22 25
0 0 0

Här finns 15 rader där det kan vara allt från 3 valda värden eller 15 eller vad som helst mellan

Sen ska sista kolumnen summeras men det är lätt

Har alltså 2 tabeller med värden

10 12
20 22
30 32
Osv
 
Alltså

Om värdet i cell B6 är 0 plussa på 0, om värdet är större än noll plussa på värdet från cell T3

=OM(ICKE(B6>0);0;T3)

Kan det bli så?
 
@
nino nino skrev:
Alltså

Om värdet i cell B6 är 0 plussa på 0, om värdet är större än noll plussa på värdet från cell T3

=OM(ICKE(B6>0);0;T3)

Kan det bli så?
Vill du ha svaret i A1 skriver du där formeln t.ex. =OM(A6>0;D6+E6;D6)

Om sant (dvs A6 är större än 0) plussas de två cellerna. Om falskt visas endast värdet från D6.

Men den löser inte frågan i ditt första inlägg om tabellerna som är lite svårt att förstå..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Vill du ha svaret i A1 skriver du där formeln t.ex. =OM(A6>0;D6+E6;D6)

Om sant (dvs A6 är större än 0) plussas de två cellerna. Om falskt visas endast värdet från D6.

Men den löser inte frågan i ditt första inlägg om tabellerna som är lite svårt att förstå..
Glöm den delen jag som var otydlig tror jag
 
@
nino nino skrev:
Glöm den delen jag som var otydlig tror jag
Ok, hoppas det löste sig.
 
Excel
Enklast är nog att du lägger upp en skärmdump och beskriver vad du vill göra med flera steg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Från vänstra kolumen i bild1 hämtas värden och läggs i en rullgardinsmeny, mitten kolumnen i bild 2.
Väljer jag tex 30 så skrivs värdet ( från högra kolumen i bild 1 ut till höger kolumn bild 2 (32.5) + värdet från T3 2.8

Problemet jag hade var att väljer man 0 så ska inte 2.8 plussas på men det löste sig med OM(ICKE ) som jag skrev tidigare

Bild1
Skärmbild av ett kalkylblad med tal i två kolumner, mönster av linjerat papper, fokus på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2
Ett kalkylblad med numeriska värden och kolonner, antagligen dataanalys eller ekonomisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är värdet 0 i höger kolumn inte 2.8 som på bild2
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Kan man ha en kryssruta som beroende på om den är i eller urbockad visar / döljer ett värde i en cell?
 
Kryssruta har jag fått till men varför funkar inte formeln?

Ett kalkylblad med numeriska data och en formel. "SANT" och "20" är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Excel-kalkylblad med data, formler, och en varning om inaktiverat innehåll på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det inte så att om det står SANT i ruta I15 så ska värdet 15 skrivas ut, om det inte står SANT så ska 20 skrivas ut?
Eller är det jag som är kass :)
 
Det räcker med att du skriver =OM(I15;15;20) när du refererar direkt till en kryssruta (sant;falskt) så fungerar det som du vill.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N nite skrev:
Det räcker med att du skriver =OM(I15;15;20) när du refererar direkt till en kryssruta (sant;falskt) så fungerar det som du vill.
Ja ta mig tusan så funkade det nu tack!
 
Är Google kalkylark i klass med Excel?
Skulle behöva göra ett ark med min tidrapport, där jag behöver kunna filtrera fram olika arbetsuppgifter och skriva ut rapporter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.