Då startar resan. Har precis lämnat in ansökan om borrtillstånd till kommunen. Borrfirman vill gärna inte borra på vintern då utrustningen kan ta skada av kylan. Jag hoppas på tillstånd i början av november. Under tiden måste pannrummet renoveras, den ser helt fruktansvärd ut. Aldrig jag investerar en apparat för 200.000 kr i ett rum med det skicket. Hellre låter jag bli i så fall.
Vi planerar en Evi Heat Geosun II. Den har ingen VVB (varmvattenberedare) men innehåller en solmodul och man behöver bara montera solfångare på taket och sedan koppla in direkt, allt är förberett och anpassat för detta. Geosun II kostar omkring 70.000 kr. Evi Heat GeO, alltså samma utan solmodul kostar 50.000 kr. Separat VVB är dubbelmantlad på 300 + 160, dvs 460 liter sammanlagt, 20.000 kr. Det blir alltså 2 apparater på 90.000 kr. 12 kW, jag tror det räcker. Första gången jag mötte en försäljare förra året sa hon 8 kW. Sedan upprepades flera gånger av andra men efter lite tjat erkände en Thermiaförsäljare att 12 nog var säkrast. Nyligen tipsade någon 16 kW men det var nog att ta i. Kanske 14??
Förvisso kan man också ordna med solfångare på andra märken men flera installatörer (som även installerar Nibe, IVT m fl) jag talat med säger att det i viss mån blir hemsnickeri eftersom de inte är anpassade från början såsom Evi Heat.
www.eviheat.se
Vi planerar en Evi Heat Geosun II. Den har ingen VVB (varmvattenberedare) men innehåller en solmodul och man behöver bara montera solfångare på taket och sedan koppla in direkt, allt är förberett och anpassat för detta. Geosun II kostar omkring 70.000 kr. Evi Heat GeO, alltså samma utan solmodul kostar 50.000 kr. Separat VVB är dubbelmantlad på 300 + 160, dvs 460 liter sammanlagt, 20.000 kr. Det blir alltså 2 apparater på 90.000 kr. 12 kW, jag tror det räcker. Första gången jag mötte en försäljare förra året sa hon 8 kW. Sedan upprepades flera gånger av andra men efter lite tjat erkände en Thermiaförsäljare att 12 nog var säkrast. Nyligen tipsade någon 16 kW men det var nog att ta i. Kanske 14??
Förvisso kan man också ordna med solfångare på andra märken men flera installatörer (som även installerar Nibe, IVT m fl) jag talat med säger att det i viss mån blir hemsnickeri eftersom de inte är anpassade från början såsom Evi Heat.
www.eviheat.se
Jag skulle personligen aldrig installera solfångare i ett system med värmepump som bereder tappvarmvatten. Det är ohederligt av värmepumpstillverkarna att sälja solfångare i kombination med värmepump. En sån anläggning återbetalar sig aldrig.
Vill du nyttja solens energi är ett PV-system en mycket bättre investering.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Vill du nyttja solens energi är ett PV-system en mycket bättre investering.
I runda tal återbetalar sig värmepump efter 8 år, från 30.000 kWh/år till 10.000 kWh. Solfångare efter 12 år, den sparar ytterligare 5.000 kWh/år.
Fortum säljer solceller, t ex för 60.000 kr som producerar i Stockholm 1.500 kWh el per år.
Evi Heats solvärmepump är genial. Det behövs så lite solenergi för att få ut så mycket. Den kan fånga solenergi t o m bakom moln. Det räcker nämligen med några extra grader varmare vätska för att pumpen ska dra nytta av det.
Fortum säljer solceller, t ex för 60.000 kr som producerar i Stockholm 1.500 kWh el per år.
Evi Heats solvärmepump är genial. Det behövs så lite solenergi för att få ut så mycket. Den kan fånga solenergi t o m bakom moln. Det räcker nämligen med några extra grader varmare vätska för att pumpen ska dra nytta av det.
Redigerat:
Om solfångarna ger 5000 kWh per år sparar man in 5000 kWh delat på värmepumpens årsvärmefaktor som ligger mellan 3 och 3.3 i ett bra system så de kommer aldrig återbetala sig.Vasan1628 skrev:
Nej det är precis det som är problemet. Det du sparar är den el som du sparar på att värmepumpen slipper producera 5000 kWh. En värmepump med en årsvärmefaktor på 3 använder 5000/3 kWh för att producera 5000 kWh varmvatten.
Som jag skrev i tidigare inlägg bör du satsa på ett PV-system. Återbetalningstiden blir ca 10 år.
Jag skulle vara väldigt skeptisk mot värmepumpstillverkare som rekommenderar solfångare. Det tyder antingen på en okunskap om det system dem säljer eller ännu värre kanske de vet men säljer dessa ändå. Inget av de alternativen gör dem till en attraktiv motpart i en affär på över hundra tusen.
Jag skulle vara väldigt skeptisk mot värmepumpstillverkare som rekommenderar solfångare. Det tyder antingen på en okunskap om det system dem säljer eller ännu värre kanske de vet men säljer dessa ändå. Inget av de alternativen gör dem till en attraktiv motpart i en affär på över hundra tusen.
Vore det inte bättre att ha en acktank som solen värmer med slingor i där man kan förvärma vv på vintern när inte solen fixar så höga temperaturer och på sommaren när solen lyser mera så kommer inte vp starta när den redan får varmt vatten in i beredaren tycker det låter enklare samt billigare men kommer inte löna sig så länge elen är billig.
Allting som har med solceller, solenergi, vindsnurror, vindkraftverk, elbilar osv osv tycker jag är jätteintressant. Men solceller här i Stockholm verkar inte fungera...?
6 st paneler 60.000 kr inkl montage, årlig produktion 1.200 kWh = 50 års återbetalningstid
6 st paneler inkl bidrag från Länsstyrelsen 33.000 kr = 28 års återbetalningstid
Lite bilder på vårt eländiga pannrum:
6 st paneler 60.000 kr inkl montage, årlig produktion 1.200 kWh = 50 års återbetalningstid
6 st paneler inkl bidrag från Länsstyrelsen 33.000 kr = 28 års återbetalningstid
Lite bilder på vårt eländiga pannrum:
Redigerat:
Hej Smurf! Det är ju precis så som du säger! Evi Heats solfångare (Evi tillverkar inte dem) förvärmer vattnet innan den går in i värmepumpen, och detta på vintern när den inte orkar med höga temperaturer. Låt oss utgå från -20 grader en solig vinterdag : en vattentemp på, säg +10 grader, har man förstås ingen nytta av men för en värmepump är detta det bästa som finns.smurfen72 skrev:Vore det inte bättre att ha en acktank som solen värmer med slingor i där man kan förvärma vv på vintern när inte solen fixar så höga temperaturer och på sommaren när solen lyser mera så kommer inte vp starta när den redan får varmt vatten in i beredaren tycker det låter enklare samt billigare men kommer inte löna sig så länge elen är billig.
Redigerat:
Jag räknar in nettodebitering i summan. Det finns nog inget elnätsföretag som tillämpar det i Stockholm. Men jag är säker på att det kommer införas inom något år.
Jag har i mina räkneexempel dimensionerat PV-systemet så att det skall vara så stort som möjligt utan att ge överskott på månadsbasis.
Jag har i mina räkneexempel dimensionerat PV-systemet så att det skall vara så stort som möjligt utan att ge överskott på månadsbasis.
Du har inte +10 in i pumpen om det är -20 ute, så börja med att glömma det.
Det folk inte begriper är att den värme pumpen ger som inte består av tillförd effekt till kompressorn tas nån annanstans. Och vad du menar är att du tar den från solfångarna och det är naturligtvis inte korrekt. Om en 9kW pump ger 9kW, så är kanske 3kW el och resterande tas ur borrhål, mark, sjö, eller luft, dvs 6kW.
Tror du att dina solfångare ger 6kW någonsin?? Eller hur tänkte du?
Det folk inte begriper är att den värme pumpen ger som inte består av tillförd effekt till kompressorn tas nån annanstans. Och vad du menar är att du tar den från solfångarna och det är naturligtvis inte korrekt. Om en 9kW pump ger 9kW, så är kanske 3kW el och resterande tas ur borrhål, mark, sjö, eller luft, dvs 6kW.
Tror du att dina solfångare ger 6kW någonsin?? Eller hur tänkte du?
Ja, må så vara. Då vill jag veta temp till hål, från hål och från fångarna i ditt fall.
Jag gissar lite på hålet.. Till 0grC från 4. Detta är ganska rimligt. Dessa temperturer vid normalt brineflöde ger dom där 6kW:en jag nämnde tidigare.
Så långt allt väl.. Sen går brinen in i fångaren och höjs till +10grC innan pumpen, det är så du menar!?
Jag gissar lite på hålet.. Till 0grC från 4. Detta är ganska rimligt. Dessa temperturer vid normalt brineflöde ger dom där 6kW:en jag nämnde tidigare.
Så långt allt väl.. Sen går brinen in i fångaren och höjs till +10grC innan pumpen, det är så du menar!?
Nej eviheat förvärmer brine jag skulle förvärma vv solen ger så få kwh på vintern ändå och en stor del äts upp av cirkpumpar dubbla som går hela tiden solen laddar för att ladda ett borrhål som leder bort värmen. Borra lite djupare så får du samma temp för mindre slantar.Vasan1628 skrev:Hej Smurf! Det är ju precis så som du säger! Evi Heats solfångare (Evi tillverkar inte dem) förvärmer vattnet innan den går in i värmepumpen, och detta på vintern när den inte orkar med höga temperaturer. Låt oss utgå från -20 grader en solig vinterdag : en vattentemp på, säg +10 grader, har man förstås ingen nytta av men för en värmepump är detta det bästa som finns.