Hej,
Hade en rörmokare som inte verkade helt 100. Jag har bilat upp golvet och bad en rörmokare installera brunnen som ansluter mot ett gjutjärnsrör. Utrymmet ska hantera kondens från värmeväxlare och ev. en tvättmaskin. Ej våtrumsklassat. Det är platta på mark, ingen källare.

Efter installationen blev jag skeptisk så innan jag gjuter igen tänkte jag höra med er om muffen och anslutningen är ok?

Mvh David

• Golv uppbilat för installation av brunn ansluten till gjutjärnsrör, med fokus på muff och anslutning. Platta på mark utan våtrumscertifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
När man ändå håller på, varför byts inte även röret/en?

• Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
När man ändå håller på, varför byts inte även röret/en?
Tyckte att den verkade bra, tjockt gods. Det kanske man får ångra i framtiden 😬

• Gilla
Larssixten
  • Laddar…
J
Vad anser du att det är för fel?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Purre
David123abc David123abc skrev:
Tyckte att den verkade bra, tjockt gods. Det kanske man får ångra i framtiden 😬
Ja så kan det vara men hur gammalt är röret? Hur stor del av rören har du kontrollerat tjockleken på? Bara där brunnen ansluter och resten är okänt? Tänker bara att den teoretiska livslängden är runt 40-80 år beroende på när det tillverkats, tillverkare, liggande/stående osv. Liggande rör i gjutjärn tar mer stryk än stående. Skulle själv tycka det vore tråkigt att göra ett halvdant jobb och sen börja renovera igen på samma sak om några år och då kanske mer akut.

Har en kollega som bor i ett lägenhetshus från 1981, deras liggande stammar har börjat ge upp nu iaf.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ja så kan det vara men hur gammalt är röret? Hur stor del av rören har du kontrollerat tjockleken på? Bara där brunnen ansluter och resten är okänt? Tänker bara att den teoretiska livslängden är runt 40-80 år beroende på när det tillverkats, tillverkare, liggande/stående osv. Liggande rör i gjutjärn tar mer stryk än stående. Skulle själv tycka det vore tråkigt att göra ett halvdant jobb och sen börja renovera igen på samma sak om några år och då kanske mer akut.

Har en kollega som bor i ett lägenhetshus från 1981, deras liggande stammar har börjat ge upp nu iaf.
Kontrollerade bara de första centimeterna. Du har helt rätt men jag tänkte använda det som tvättstuga i ett år tills jag har byggt ut med den nya tvättstugan. Sen överge rummet, därav är jag inte så noga just i detta fallet.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad anser du att det är för fel?
Inget, bara att jag fick en väldigt skum känsla av killen som gjorde det 🙂 men då gjuter jag in grejerna ikväll 🥳

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
J
Inget, bara att jag fick en väldigt skum känsla av killen som gjorde det 🙂 men då gjuter jag in grejerna ikväll 🥳
Kolla slangklämmorna så att dom sitter, samt att brunnen ligger i våg när du gjuter!

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Det ser väl rätt bra ut.
Se till att inte brunnen flyter upp bara när du häller på betong.
Bästa om man ägnar lite tid åt att ge den stöd nedåt, väga in, och lägga en tyngd uppepå.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 6 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det ser väl rätt bra ut.
Se till att inte brunnen flyter upp bara när du häller på betong.
Bästa om man ägnar lite tid åt att ge den stöd nedåt, väga in, och lägga en tyngd uppepå.
Tack för tipsen, lägger något tungt på den!

Purre
Sen överge rummet, därav är jag inte så noga just i detta fallet.
Ha kvar golvbrunnen eller tänkt riva den då? Är den kvar kommer du behöva ha i vatten lite då och då pga doft. Ska den rivas senare skulle jag inte gjort något av röret eftersom det ändå kommer försvinna då.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ha kvar golvbrunnen eller tänkt riva den då? Är den kvar kommer du behöva ha i vatten lite då och då pga doft. Ska den rivas senare skulle jag inte gjort något av röret eftersom det ändå kommer försvinna då.
Den kommer nog vara kvar pga värmeväxlare. För de till att fylla på lite då o då 🙂

• Gilla
matsols
  • Laddar…
Som sagt en sådan gummikoppling kan felmonteras så att gummit veckar sig mot röret, i så fall läcker det. . Det ser bra ut på det vi ser, men kontrollera runt båda rören. Och testa givetvis med en rejäl massa vatten häll i vatten i brunnen tillräckligt fort så att den nästan svämmar över.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Körde i vatten från 22 mm rör och det höll 🙂

• Gilla
sssjej och 2 till
  • Laddar…
S
Byt mer rör är mitt tips. Du kommer ångra dig.

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.