Fast om detta bara skall vara i drift i ett år.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Förvisso...

Purre
H hempularen skrev:
Nja brunnen skulle fortsätta finnas kvar för värmeväxlare framöver så nog allt kommer det användas även om ett år skulle jag säga.. Tvättmaskinen skulle dock inte vara kvar.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jo, nog behöver stammarna bytas. Tänker att jag tar det i samband med att jag bygger ut huset och drar en helt ny stam till trekammarbrunnen.

• Gilla
Tonlag
  • Laddar…
Sittställning
Rinner allt på bra och det begränsad tid skulle jag inte oroa mig för att "ångra mig" vet du med dig att det är enkelt att spola rören så..

Kör bara kör.

David123abc David123abc skrev:
Hej,
Hade en rörmokare som inte verkade helt 100. Jag har bilat upp golvet och bad en rörmokare installera brunnen som ansluter mot ett gjutjärnsrör. Utrymmet ska hantera kondens från värmeväxlare och ev. en tvättmaskin. Ej våtrumsklassat. Det är platta på mark, ingen källare.

Efter installationen blev jag skeptisk så innan jag gjuter igen tänkte jag höra med er om muffen och anslutningen är ok?

Mvh Davids
Är fackmannamässigt utfört

Lyssna inte på amatörerna. Det är inget fel och givetvis byter man inte rören efter golvbrunnen. Med det resonemanget får man ju byta alla avloppsrör och stam.

• Gilla
Anders-6601 och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Med det resonemanget får man ju byta alla avloppsrör och stam.
Vilket man ibland måste göra...

• Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Kontrollerade bara de första centimeterna. Du har helt rätt men jag tänkte använda det som tvättstuga i ett år tills jag har byggt ut med den nya tvättstugan. Sen överge rummet, därav är jag inte så noga just i detta fallet.
🤣 inte så noga nu men det va noga med golvbrunn så du skapar en tråd ” ev oseriös rörmokare” det där är inga fel alls. Och ja det är så man ansluter plastbrunn mot gjutjärn med en Frenco koppling.

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Hej,
Hade en rörmokare som inte verkade helt 100. Jag har bilat upp golvet och bad en rörmokare installera brunnen som ansluter mot ett gjutjärnsrör. Utrymmet ska hantera kondens från värmeväxlare och ev. en tvättmaskin. Ej våtrumsklassat. Det är platta på mark, ingen källare.

Efter installationen blev jag skeptisk så innan jag gjuter igen tänkte jag höra med er om muffen och anslutningen är ok?

Mvh David
Hej,
Om du är osäker på konditionen av dina spill- och ev dagvatten avloppsrör - gör en relining. Mycket billigare än att att knacka upp plattan och byta allla avloppsrör. Vid relining brukar man också byta ut gamla golvbrunnar till rostfria. Om fetta rör är dålig är de andra rördn också i motsv skick.

Hej,

Mvh är det rostfria slangklammer, eller ? ...
Hej,

Mvh David
Är det rostfria slangklammer...?

S Sinuhe skrev:
Om du är osäker på konditionen av dina spill- och ev dagvatten avloppsrör - gör en relining. Mycket billigare än att att knacka upp plattan och byta allla avloppsrör
Om man är osäker verkar det rimligaste vara att inspektera rören med en kamera. Därefter verkar ju TS här fullt kapabel att byta rören själv vilket är både enkelt och billigt när källaren ser ut så här. Att sminka en gris med re-lining är det sista jag skulle göra i detta läge. Väldigt dyrt iförhållande till alternativen.

• Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, lägger något tungt på den!
Det går att relina via den nya brunnen, vilket var svårt med gamla gjutjärnsbrunnen.

Den kommer nog vara kvar pga värmeväxlare. För de till att fylla på lite då o då 🙂
Har du ny brunn köp en ny insats som hindrar lukt till den.. 👍 funkar utmärkt (vi har i källaren då golvbrunnen inte används)

Rinner det vatten på.. åker det bort (öppnas brunnen..) och när den inte är ”använd” står den liksom stängd.. 😊

..spindlarna gillar o bo där .. (de kommer upprusande om man häller i lite vatten haha)

• Gilla
David123abc
  • Laddar…
Purre
Snigla Snigla skrev:
Har du ny brunn köp en ny insats som hindrar lukt till den.. 👍 funkar utmärkt (vi har i källaren då golvbrunnen inte används)
Minns du tillverkare/modell på den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.