Taket kommer att ligga på 180 euro/MWh vilket motsvarar runt 2 kr/kWh.
Inte speciellt lågt men lägre än somras iaf.
Inte speciellt lågt men lägre än somras iaf.
Ja vad det ska tänkas innebära i faktiska kronor och ören får vi samlas i små grupparbeten och diskutera.Ulltand skrev:
Då blir bara bränslepriset 5:40/kwh om det är 33% verkningsgrad, och 3:60/kWh vid 50% verkningsgrad.
Till det ska drift, underhåll och kapitalkostnader ersättas.
Pristaket ligger väl på ungefär 10ggr högre pris än snittpriset under de närmaste åren före priset skenade.
Jo Nordstream ledningarna ligger väl och blir världens största skrothög under vattnet och de försörjde då huvudsakligen Tyskland. Tyskland har skrivit nya gasavtal med Quatar och Conoco, USA:Ulltand skrev:
Det blev större skandal direkt med gasen från Quatar inkl mutor.
Sen blir spännande att se om man får till pristaket för det kommer även att påverka elpriset.
https://www.politico.eu/article/rob...tar-gas-purchases-despite-corruption-scandal/
Den sista som sprängdes för några dagar sedan var denna.P paralun skrev:Jo Nordstream ledningarna ligger väl och blir världens största skrothög under vattnet och de försörjde då huvudsakligen Tyskland. Tyskland har skrivit nya gasavtal med Quatar och Conoco, USA:
Det blev större skandal direkt med gasen från Quatar inkl mutor.
Sen blir spännande att se om man får till pristaket för det kommer även att påverka elpriset.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes man bör göra det i ett kraftvärmeverk så blir det bättre. Oklart om tyskarna kör sådana?Mikael_L skrev:
Annars får dl väl leda upp gasen till oss så kan vi sälja tillbaka elen när vi snott värmen till våra fjärrvärmenät.
Jo de har stora gasverk.Ulltand skrev:
Så här ser Tysklands mix ut just nu, idag blåser det lite mer men kol, vind och gas är huvuddelen.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
Att försöka sätta ett pristak på en vara som säljs på en världsmarknad är minst sagt en intressant idé.
Ungefär som att jag och frugan skulle komma överens om ett pristak på mjölk. Vår lokale ICA-handlare skulle säkerligen bli mäkta imponerad.
Ungefär som att jag och frugan skulle komma överens om ett pristak på mjölk. Vår lokale ICA-handlare skulle säkerligen bli mäkta imponerad.
Jo läser man hela nyheten så är ju majoriteten av EU's länder övertygade om att ska funka men det är en komplicerad dynamisk formel. Sen var såklart Tyskland ett av länderna som var emot.Kilrain skrev:
Citat:
Resultatet är en marknadskorrigeringsmekanism – det formella namnet på pristaket – som ska träda i kraft om priset når upp i 180 euro per megawatt-timme under minst tre arbetsdagar, samtidigt som skillnaden mellan priset på gasbörsen TTC i Nederländerna är minst 35 euro högre än priset på naturgas på världsmarknaden i sin helhet.
I lösningen ingår också en rörlig bit för att se till att inte systemet missbrukas.
– Mekanismen garanterar att inte priset skjuter i höjden. Det är alltså inte ett fast tak, utan mer ett dynamiskt. Det handlar också om att se till att mekanismen inte äventyrar leveranssäkerheten, säger Síkela."
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu
Intressant liknelse, men felaktigt. I detta fall är du och frugan hela EU, lite mer som Kundkraft.Kilrain skrev:
Det är inte lätt att passera 30-33% verkningsgrad i kraftvärmeverk, tyvärr.Ulltand skrev:
Men jag läste någonstans att just (de bästa) gaskraftverken så skippar man att koka vatten, utan kör avgaserna direkt till turbinen, och det skulle då ge väsentligt högre verkningsgrad.
Men jag har inte mer koll än så, dvs bara ngt jag snappat någonstans.