Har ett badkar med inbyggd slang. Det finns ingen åtkomst till att komma åt duschslangen som alltså kommer ur ett hål i badkaret.
Hylsan som man fäster duschmunstycket till slangen blev obrukbar pga att tidigare duschmunstycke bröts av i hylsan på så sätt att jag behövde såga av den för att få loss den.
Nu står jag har med en duschslang utan hylsa och kan inte fästa något duschmunstycke. Jag har tittat i Bauhaus, Jula och använt chatgpt efter alternativ. Jag köpte en billig duschmunstycke för att komma åt en billig ny hylsa (därav den hela på bild)
Den lilla ”mässings” anslutningen har ju en kant som är menad att hålla fast hylsan. Problemet är ju att den inte möjliggör anslutning av ny hylsa för att fixa problemet.
Vad för alternativ har jag? Finns det någon kopplingslösning (hylsa / mutter/ annat) som funkar för att lösa detta problem? Vill inte behöva ta sönder väggen på det inbyggda badkaret.
Hylsan som man fäster duschmunstycket till slangen blev obrukbar pga att tidigare duschmunstycke bröts av i hylsan på så sätt att jag behövde såga av den för att få loss den.
Nu står jag har med en duschslang utan hylsa och kan inte fästa något duschmunstycke. Jag har tittat i Bauhaus, Jula och använt chatgpt efter alternativ. Jag köpte en billig duschmunstycke för att komma åt en billig ny hylsa (därav den hela på bild)
Den lilla ”mässings” anslutningen har ju en kant som är menad att hålla fast hylsan. Problemet är ju att den inte möjliggör anslutning av ny hylsa för att fixa problemet.
Vad för alternativ har jag? Finns det någon kopplingslösning (hylsa / mutter/ annat) som funkar för att lösa detta problem? Vill inte behöva ta sönder väggen på det inbyggda badkaret.
Visste att det var ett svårt fall, folk brukar svara snabbt här inne… suckD Duston skrev:Har ett badkar med inbyggd slang. Det finns ingen åtkomst till att komma åt duschslangen som alltså kommer ur ett hål i badkaret.
"Hål i badkaret"... men vem har tillverkat detta? Rena skräpet. Nå, du tvingas modifiera slangen eller gängade hylsan. Ta flänsen av slangändan, montera och sedan sekundärt lösa nästa problem - att få hela härligheten att sitta fast även med fullt tryck på duschen Eller klyva hyslan och löda/naja/kem-metall-gjuta tillbaka paketet.D Duston skrev:
Annars får du bygga om badkaret till något som går att serva eller sluta duscha.
(Påminner starkt om moderna skitbilar där man nte kan byta glödlampor vid vägkanten i mörker...)
Hmm fler svar här inne? Ingen mutter/kopplingslösning som kan funka?H hovapettson skrev:"Hål i badkaret"... men vem har tillverkat detta? Rena skräpet. Nå, du tvingas modifiera slangen eller gängade hylsan. Ta flänsen av slangändan, montera och sedan sekundärt lösa nästa problem - att få hela härligheten att sitta fast även med fullt tryck på duschen Eller klyva hyslan och löda/naja/kem-metall-gjuta tillbaka paketet.
Annars får du bygga om badkaret till något som går att serva eller sluta duscha.
(Påminner starkt om moderna skitbilar där man nte kan byta glödlampor vid vägkanten i mörker...)
Slangen kommer upp ur badkaret, badkaret i sin tur är helt inbyggt. Behöver en lösning som går att ordna på slangen, en mutter på (varje sida) eller liknande där en sida är gängad för att fästa duschmunstycket. Finns det inte någon VVS lösning för detta, verkar smått otroligt att jag ska behöva riva ut hela badkaret för detta. Har inte någon vvs-människa någon lösning?GoC skrev:
Jag har just nu exakt samma problem som du. Det verkar som att man till slut måste lyfta upp badkaret för att lösa det. Du kan titta på mitt senaste inlägg.D Duston skrev:Slangen kommer upp ur badkaret, badkaret i sin tur är helt inbyggt. Behöver en lösning som går att ordna på slangen, en mutter på (varje sida) eller liknande där en sida är gängad för att fästa duschmunstycket. Finns det inte någon VVS lösning för detta, verkar smått otroligt att jag ska behöva riva ut hela badkaret för detta. Har inte någon vvs-människa någon lösning?
Jag har använt en tillfällig lösning, men jag tror att du kanske inte kommer att gilla den.J Jonas Svensson1978 skrev:
Vad intressant ja det verkar som vi har exakt samma problem faktiskt. Du verkar ha skarvat slangen. Jag ar dock fortfarande kvar den lilla mässings”hatten” funderar på om man kan slipa ned den för att kunna trä på hylsan (och sedan munstycket) men det är nog som flera i din tråd säger att man får lyfta upp karet och byta. Blir dock knepigt verkar det somJ Jonas Svensson1978 skrev:
D Duston skrev:
Ja, det här är bara en tillfällig lösning. Jag har varit i kontakt med tillverkaren av badkaret, och de sa att det egentligen bara finns två alternativ:D Duston skrev:Vad intressant ja det verkar som vi har exakt samma problem faktiskt. Du verkar ha skarvat slangen. Jag ar dock fortfarande kvar den lilla mässings”hatten” funderar på om man kan slipa ned den för att kunna trä på hylsan (och sedan munstycket) men det är nog som flera i din tråd säger att man får lyfta upp karet och byta. Blir dock knepigt verkar det som
antingen lyfta upp hela badkaret, eller göra en servicelucka på cirka 40×40 cm på väggen under karet för att kunna komma åt anslutningarna.
Jag satte in ett metallrör inuti båda slangändarna som en innerkoppling, och fixerade med slangklämmor.
Idén är ändå inte alls dum - att skarva slangen istf att bråka med hylsan/muttern på duschhandtaget. Kapa slangen på ett lämpligt ställe och pressa i ett rör som stöd för slangklämmor, som du gjorde. Det kanske finns prydliga rostfria slangklämmor som man kan leva med (fast jag har nog aldrig sett sådana). Servicebart och betydligt enklare än att bråka med hela karet.J Jonas Svensson1978 skrev:Ja, det här är bara en tillfällig lösning. Jag har varit i kontakt med tillverkaren av badkaret, och de sa att det egentligen bara finns två alternativ:
antingen lyfta upp hela badkaret, eller göra en servicelucka på cirka 40×40 cm på väggen under karet för att kunna komma åt anslutningarna.
Jag satte in ett metallrör inuti båda slangändarna som en innerkoppling, och fixerade med slangklämmor.
Kan du förklara lite mer detta med slangklämman i sammanhanget?H hovapettson skrev:Idén är ändå inte alls dum - att skarva slangen istf att bråka med hylsan/muttern på duschhandtaget. Kapa slangen på ett lämpligt ställe och pressa i ett rör som stöd för slangklämmor, som du gjorde. Det kanske finns prydliga rostfria slangklämmor som man kan leva med (fast jag har nog aldrig sett sådana). Servicebart och betydligt enklare än att bråka med hela karet.
Kapa bort änden på slangen och rulla bort av yttre stålslangen så du får fram en dm av slangen inuti.
Köp en likadan slang och gör det samma i enden som vanligen skruvas fast i blandaren.
In med ett lämpligt rör, vulktejp runt ( https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...280oviXd17iK3AZkNZYcZ2EzItmFYReUaAqyKEALw_wcB)
Du kan säkra extra med några varv isoleringstråd i stället för en slangklämma.
(Edit, du skall så klart klämma dit sådana här klämmor som inte är så stora och som borde gå ner genom hålet i badkaret https://www.biltema.se/bil---mc/bil...8vD3V8m0QPQgwSVZ36rHxQsqEiklOopUaAl6WEALw_wcB)
Testa så det är tätt och inte far isär.
Sedan borde du kunna stoppa ner hela den trasiga slangen genom ”hålet” i badkaret och du ser bara den nya fina slangen du skarvat på.
Köp en likadan slang och gör det samma i enden som vanligen skruvas fast i blandaren.
In med ett lämpligt rör, vulktejp runt ( https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...280oviXd17iK3AZkNZYcZ2EzItmFYReUaAqyKEALw_wcB)
Du kan säkra extra med några varv isoleringstråd i stället för en slangklämma.
(Edit, du skall så klart klämma dit sådana här klämmor som inte är så stora och som borde gå ner genom hålet i badkaret https://www.biltema.se/bil---mc/bil...8vD3V8m0QPQgwSVZ36rHxQsqEiklOopUaAl6WEALw_wcB)
Testa så det är tätt och inte far isär.
Sedan borde du kunna stoppa ner hela den trasiga slangen genom ”hålet” i badkaret och du ser bara den nya fina slangen du skarvat på.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Det där är väl en plastmutter? Gör ett spår i den och bryt isär den så den går över slangen, limma sedan ihop muttern igen. Alternativt dela muttern i 2 halvor och limma sedan ihop dom. Muttern behöver inte dras så hårt sedan då det är en tätning mellan slang och munstycke