Jag har isolerat en del av ett förråd där jag förvarar färg och annat frostkänsligt.
Har en frostvakt som håller upp tempen bra på vintern.
Men nu hade jag tänkt försöka göra det till ett svalrum som jag förvarar potatis och grönsaker. Vintern som sagt inga problem. Men vad är enklast/ billigast att få ned tempen till ca 10 grader på sommaren. Och få en bra ventilation. Rummet är på ca 3 kvm. Välisolerat utan ventilation. Vad tänker ni?

En AC är förmodligen billigare än att skaffa en kylmaskin för kylrum. Men du kanske får hitta på något eget för att få ner temperaturen så lågt som 10º. Det är inte säkert att termostaten i enkla AC går så lågt. Varför skall du ventilera? Om du kyler och ventilerar kan det bli väldigt fuktigt.

H Hassegu skrev:
Jag har isolerat en del av ett förråd där jag förvarar färg och annat frostkänsligt.
Men nu hade jag tänkt försöka göra det till ett svalrum som jag förvarar potatis och grönsaker. Vintern som sagt inga problem. Men vad är enklast/ billigast att få ned tempen till ca 10 grader på sommaren. Och få en bra ventilation. Rummet är på ca 3 kvm. Välisolerat utan ventilation. Vad tänker ni?
För att spara potatis så måste tempen ner till max 4 C , helst ca 2 C ,annars kommer den att åla och bli mjuk. Har ett skafferi i källaren och tar upp brainvatten 6 C från hålen,kommer bara ner till ca 10 C. Fram i slutet av januari börjar potatisen vilja åla och bli mjuka . Slutet på februarl, ingen mening att koka den.
Så en AC -maskin räcker inte. Det måste vara ett rent kylaggregat.
https://www.google.com/search?q=mat...+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiD21hdGvDpGxsYXJre

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
H Hassegu skrev:
Sen det med 3 m2 . 3 säckar 20 kilo potatis så blir det ingen plats kvar. Du kan köpa från en bonde många kilo för dom pengarna som ett aggregat kostar. Använd det som nu, du klarar dig på vintern och sommaren kanske en AC, när inga grönsaker ska sparas.

A Avemo skrev:
En AC är förmodligen billigare än att skaffa en kylmaskin för kylrum. Men du kanske får hitta på något eget för att få ner temperaturen så lågt som 10º. Det är inte säkert att termostaten i enkla AC går så lågt. Varför skall du ventilera? Om du kyler och ventilerar kan det bli väldigt fuktigt.
Tänkte att jag var tvungen att ventilera för att hålla luften fräsch när jag har grönsaker. Men du tänker att jag skiter i ventilationen?

J jonaserik skrev:
Sen det med 3 m2 . 3 säckar 20 kilo potatis så blir det ingen plats kvar. Du kan köpa från en bonde många kilo för dom pengarna som ett aggregat kostar. Använd det som nu, du klarar dig på vintern och sommaren kanske en AC, när inga grönsaker ska sparas.
Jo medveten om ytan, men byggt en "potatisvägg" en typ låda upp på väggen så nog får jag plats för mina ca 50 kg potatis. Och värmen är ett problem först vid maj hos mig och då skall den mesta potatisen vara slut. Men sätter 10 grader som mål mest för att det är rimligt utan kylaggregat. Optimalt vore självklart 4 grader men då lär det kosta skall då kolla vidare efter en bra ac då era båda inlägg rekommenderar det. Tack

BirgitS
Det får inte vara kallare än +4 grader när man ska förvara potatis. Blir det kallare börjar stärkelsen brytas ner till socker och då får potatisen en bismak. Mellan 5 och 8 grader är bäst.

Jag har haft samma tankar till min matkällare i huset. Men i mitt fall så är det lite lathet som gjort att jag inte har tagit tag i det än. Jag kommer ta kylan från mitt borrhål som jag har för värmepumpen. Förutom rördragning så blir driftkostnad princip gratis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.