Byggahus.se

Ett smidesskruvstäd, renovering och installation

1. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 286 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Jag hittade nyligen något jag länge önskat mig, ett kraftigt skruvstäd som tål lite hårdare tag. Ambitionen är att på sikt använda det för riktigt smide men det kommer så länge bra till pass för att böja och forma stål även utan en ässja.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9997.JPG
    IMG_9999.JPG

IMG_0001.JPG
    IMG_0002.JPG

Efter att ett par dl patina avlägsnats med huggmejsel börjar det se riktigt bra ut!
    IMG_0003.JPG

Efter ytterligare några timmar med stålborstar i vinkelslip framträder några intressanta märkningar:
    IMG_0004.JPG
    IMG_0010.JPG

Fem små runda stansmärken, som en ring med tre prickar i (pacman? ), sitter på tre olika ställen.
    IMG_0011.JPG
    IMG_0012.JPG

SE och E Johansson Uppsala 65 lb. Siffran 5 finns också stansad på flera delar så en inte alltför långsökt gissning är att det är model no 5, 65 punds vikt tillverkat av E Johansson i Uppsala.
    IMG_0008.JPG
    IMG_0009.JPG

Lite avtorkning med sprit och sedan kallblånering.
    IMG_0013.JPG
    IMG_0014.JPG

Här är en grov irl-skiss på hur jag skulle kunna montera den, stabilt men endå kompakt och flyttbart, men har inte tänkt klart här riktigt.

Redigerat 29 jun 2017 09:58
  2. Björn Melander
    Verktygstokig · Stockholm · 1 354 inlägg

Björn Melander

Verktygstokig
    Det där blir ju superbra!:ok:

• Laddar…
  3. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    En halvt OT-reflektion är att avvibrerade vinkelslipar är det man vill ha om man ska hålla på mer än någon minut åt gången. Jag byter hellre borste/skiva på den lilla Boschen än tar Devalten fast den redan är monterad där.

4. H
    Medlem · Österbotten · 6 593 inlägg

heimlaga

Medlem
    Kan de 5 stansmärkena innebära att ditt skruvstycke är nummer 5 i en tillverkningsserie?

Förr gick tillverkning till så att man tillverkade delarna så de passade ihop med anslutande delar. Det innebar att när man tillverkade en serie märkte man delarna på ett eller annat vis så man visste till vilken produkt de hörde.
    Min klyvsåg har till exempel numrerade skruvar som håller fast bordet i underredet. Vid varje skruvhål finns en instansad nummer och varje skruv passar enbart i sitt eget hål. Trots att de nominellt är likadanna med samma mått och samma whitworthgänga. Lageröverfallen är märkta med körnarslag så man inte skall vända dem fel väg. De passar nämligen inte om man ändvänder dem.
    Min bandsåg har nummer 5 instansad i alla delar så den är uppenbart nummer 5 i en längre tillverkningsserie och just de där delarna är tillverkade för att passa ihop med varandra. Den härstammar ändå från en betydligt modernare utrustad fabrik med ett mycket modernare tänkande. Skruvar och muttrar passar även om man råkar kasta om två nominellt likadanna skruvar.

Du har hittat ett fantastiskt fint skruvstycke förresten.
    Jag tycker att smidesskruvstycket skall sitta fast i en liten arbetsbänk då man smider så det finns någonstans att lägga ifrån sig saker och sedan kvickt rycka åt sig dem då järnet är varmt och man man behöver dem.

5. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Ja, jag tror som dig att det är märkning av delar som är smidda att passa ihop, det låter troligt. Fast märkning med både siffra och körnslag känns lite redundant, iaf på samma del :thinking:

6. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Jag har börjat med ett litet stativ till städet, har inte plats för mer än så tyvärr, men jag skulle kanske svetsa fast några verktygshållare runt kante på stativet att hänga tänger o hammare i. Korta bitar rör i ca 2" kanske, vad tror du?
    IMG_0038.JPG

Redigerat 29 jun 2017 22:06
  7. Björn Melander

Björn Melander

Verktygstokig
    Det där kommer funka bra(y)

8. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    • Laddar…
  9. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Stativet börjar ta form.
    IMG_0024.JPG
    IMG_0025.JPG
    IMG_0027.JPG
    IMG_0030.JPG

Borrning och gängning går så mycket bättre med bra smörjmedel. @KnockOnWood special och Zinfandel är en optimal kombination.
    IMG_0034.JPG
    IMG_0035.JPG

Hålen hamnade rätt, säkert också beroende på smörjmedel i rätt mängd.

10. nanowire

nanowire

Amatörexpert
  11. nanowire

nanowire

Amatörexpert
  12. Björn Melander

Björn Melander

Verktygstokig
    Det där blev ju kanonbra!:ok:

• Laddar…
  13. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Hittils har jag inte hittat något ställe på mitt golv som plant nog för att den inte ska jullra lite. Funderar därför på att gänga ett av hålen i bottenplattan och sätta i en bult. Kan det fungera bra tro?

14. M
    Medlem · 304 inlägg
    Shimsa med brickor under istället

• Laddar…
  15. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Menar du att peta under en bricka med foten när det behövs? Fördelen är väl att stödet hamnar där det behövs men undrar om de stannar kvar? Lätt att prova ifs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.