Tja
Har fått bergvärme installerat förra året. O det ena elementet har inte blivit sådär varmt som All andra element vi fått uppsatta. Det är samman kopplat på samma rör som ett annat element som sitter under vårt stora v-rums fönster. På det som blir varmt sitter det ett termostat vred med 5lägen o på den som inte blir varm sitter ett vred med enbart 3st lägen. Är det nåt misstag lr är det nåt som man brukar göra om det är 2 element på samma stam? Tacksam för svar ☺
Har fått bergvärme installerat förra året. O det ena elementet har inte blivit sådär varmt som All andra element vi fått uppsatta. Det är samman kopplat på samma rör som ett annat element som sitter under vårt stora v-rums fönster. På det som blir varmt sitter det ett termostat vred med 5lägen o på den som inte blir varm sitter ett vred med enbart 3st lägen. Är det nåt misstag lr är det nåt som man brukar göra om det är 2 element på samma stam? Tacksam för svar ☺
Det finns ju termostater med olika maxbegränsning tex 28 lr 23°, förmodligen det som är skillnaden, kanske tanken är att det behövs mera värme under fönstret. Enklast är att ta bort termostaten om du vill prova, i ett system med värmepump är det bästa att ha fullt flöde och reglera temperaturen från Värmepumsstyren förutom i rum där man kan vilja sänka temperaturen tex i sovrum.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Du säger att de är kopplade på samma rör. Hur menar du det? Är de kopplade i serie? Är det tänkt att en termostat ska styra båda element? Kan du visa hur rören är anslutna mellan elementen?
Gör som Bert säga: ta bort båda termostaten och känn om båda blir varma. Om inte då är det ett fel med inkopplingen.
Gör som Bert säga: ta bort båda termostaten och känn om båda blir varma. Om inte då är det ett fel med inkopplingen.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
En annan förklaring kan vara att det kalla elementet är förinställt för ett-rör-system så att allt varmvatten går igenom förbikopplingsshunten. Någonstans på kopplets nedre del brukar man kunna öppna en liten lucka/plupp med en insexskruv 2.5 mm innanför. Den ska vara helt iskruvat.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

